torsdag 24 mars 2011

Tillsättning av domare

Något som jag, med flera andra, tycker är ytterst anmärkningsvärt är att de bägge Eskilstunakillarna, tillika handbollsdomarna, Patrik Ericsson och Charlie Norrhammar dömde mötet mellan HK Eskil och IK Cyrus. Samma domarpar dömde även vår premiär hemma mot just HK Eskil. Utöver dessa matcher dömde de även HK Eskil mot Lidingö samt HK Eskil mot Irsta HF.

Hmm, vet inte om jag tycker att det är så vettigt att de ska döma ett lag från samma stad som de själva kommer ifrån. Det är ju inte så att Eskilstuna storleksmässigt konkurrerar med Stockholm eller så. För i Stockholm, som exempel, kan det säkerligen inträffa att domare och lag är från samma stad på den här nivån. Å andra sidan var sex av tolv lag i serien från Stockholmsområdet.
Förstår ni min poäng här? Vad tycker ni? Jag menar, det är ju ändå division 1 vi pratar om här.

Snackar vi alltså städer som Stockholm, Göteborg och Malmö är det väl en sak. Ja, visst, då är det väl något helt annat. Okej, det är förbundet (antar jag) som tilldelat killarna dessa matcher. Att de sedan väljer att tacka ja är en annan sak. Jag tycker inte att det ser så snyggt ut vare sig för dem själva eller för föreningen, HK Eskil, i det här fallet.

Nu vann ju Cyrus ordentligt på bortaplan så det är ju inte så många som kanske lägger märke till saken då men säg att det blir kryss, som mot oss, eller förlust för det andra laget? Hur går jargongen efter matchen då hos det andra laget? Ja, då blir det helt plötsligt en massa onödigt skitsnack mot domare och föreningen i fråga. Förbundet får sig ju en känga också givetvis.

Det blir på något sätt oundvikligt att inte hänga upp sig på domarna då. Man riktigt synar varenda 50-50-situation. Det blir inte trovärdigt på något sätt och man vill genast använda uttryck som "hemmadomare" och så vidare.

Går det inte att undvika att de får döma matcher med HK Eskil? Nu tar jag dessa som ett exempel för det kanske finns fler fall av detta från vår nivå och uppåt, eller?

Ser man inte från förbundet några som helst problem i detta när man tillsätter domare från samma stad som ett av lagen kommer ifrån? Går det att undvika så borde man verkligen sträva efter att göra det i så stor utsträckning som möjligt.

Jag snackade lite med Cyrus och de var inne på mitt spår. Då vann de ändå med nio bollar i första mötet. Kanske säger något om saken, att man inte är nöjda fast man vann hur lätt som helst. Vad vet jag?!

Ska det se ut så här även nästa säsong? Vad tycker ni?

Men men, fanns det inga andra domare som kunde hoppa in just för dessa matcher så är jag er evigt tacksam för att ni ställde upp. Jag förstår väl att ni gör det här för att ni tycker det är så förbaskat kul. Precis som vi spelare.

Ni får gärna skänka detta en tanke i alla fall. För handbollens och trovärdighetens bästa.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Svenska handbollförbundet är ett stort jävla skämt. Tror man på allvar att vår sport överhuvudtaget blir bättre av en sån här jävla amatörbehandling???????????????????

Anonym sa...

Vi har inte vunnit en match när vi haft dom som domare, så vi är väl inte så nöjda när dom ska döma oss.

Anonym sa...

Har sett de matcher som Eskil haft Patrik och Charlie! Dels har Eskil inte vunnit någon av matcherna. Sedan så har varje tveksamt domslut gått i motståndarens tecken. Så tror inget lag skulle vara gladare än eskil om de slapp dem i fortsättningen!

Anonym sa...

Såg nån av er premiären i Nyköping???? Om ni glömt kan jag annars fräscha upp ert minne och påpeka att Norrhammar GAV en poäng till Eskil då! Hur det har sett ut sen vet jag ej men det är klart att lyckan kan vända.

Anonym sa...

Dom är lika dåliga åt båda håll. Så det spelar ingen roll.