fredag 25 mars 2011

IFK i handbollssverige

Jag fick ett ryck. Fråga mig inte varifrån det kom, men det kom. Det gjorde det minsann. Vilka handbollsföreningar här i Sverige är av föreningstypen IFK? Så satt jag på min kammare och grubblade. Kan tyckas meningslöst men ändå intressant någonstans att lista upp vilka som är våra Kamratföreningar.

Mitt tillvägagångssätt då. Jag hittade inga genvägar utan det var bara att beta av länklistan på HEH, division för division. När jag var klar hittade jag 11 föreningar i Sverige som heter IFK och något mer efter såklart.

Vilket IFK som har den snyggaste klubbskölden? Jaha? Ska vi behöva tillsätta en jury? Äsch då, solklart enligt mig.



IFK förknippar väl de flesta med färgerna blått och vitt. Säg mig, varför viker då IFK Kristianstad av och klär i oranget? IFK Ystad i rött?

Fast å andra sidan, när vi körde sista året med P 80 chockade vi hela föreningen med röda matchtröjor med vita shorts samt röda träningsoveraller. Det stack i ögonen på många i föreningen kan jag säga. Andra lags föräldrar muttrade:

- Varför har det där P 80-laget röda tröjor och alla andra blått och vitt i föreningen?

Vi var unika. På vårat sätt. Många gillade vårat stora vita tryck bak på overallsryggen också - STOPPA VÅLDET! Många fjortisar, precis som vi, gick bakom våra ryggar och fnissade och skrattade åt trycket när vi var iväg på cuper. Några ville mucka med oss. Så var det då.

2 kommentarer:

Ännu Större handbollsnörd sa...

Du har glömt lite lag.

IFK Mullsjö - div 5 västergötland

sen har du ju lite lag som inte har herr, men dock damhandboll och eller ungdomshandboll:

IFK Arboga div 3 ÖsV
IFK Mockfjärd - div 3ÖsN
IFK Mariehamn - div 3ÖsÖ
IFK Strängnäs - ungdom

Söderberg sa...

Grym research! Synd att dessa inte fanns med på länklistan så att jag kunde ha fått till en ännu mer gedigen samling IFK-sköldar i samma bild. Tack för ditt engagemang i frågan!