söndag 13 mars 2011

Silwing/Trojas målvakter mot IFK

IFK Nyköping mot Silwing/Troja. Åtta seriematcher de senaste fyra åren. Låt oss inleda med några citat ur SN efter några av matcherna lagen emellan:

"Stockholmslagets målvakt Magnus Berg briljerade med den ena räddningen efter den andra..." 2007-10-01.

"Het var även Silwing/Trojas målvakt Magnus Berg. Till en början visade 173 centimeter Berg prov på bra spelförståelse när han ständigt placerade sig rätt och stod i vägen för IFK-skotten." 2008-03-08.

"Det var mycket i trävirket och så var ju deras målvakt riktigt het i början." Intervju med Germerud 2008-10-06.

"Sedan har de en målvakt som är nästintill magisk i målet..." Intervju med Germerud 2009-03-14.

"Silwing/Trojas målvakt var grym." 2009-03-14.

"...var IFK rent av nära att rycka ifrån innan bortalaget bytte målvakt – vilket i alla bemärkelser skulle visa sig vara ett smart drag. Riktigt vågat också eftersom Magnus Berg var het i bortamålet så sent som i början av den andra halvleken." 2010-01-30.

"Roger Fredriksson storspelade i hemmalagets mål..." 2010-10-11.

"Fredriksson fortsatte att blockera skott..." 2010-10-11.

Slutsatser av detta då? Ja, det har många gånger handlat om målvakternas match. Våra målvakter har ibland spikat igen mot Högdalsgänget men det vi i IFK särskilt kommer att tänka på är Silwing/Trojas målvakter. Första åren var det denne Magnus Berg som var ett levande spöke för oss. Vi brukar fortfarande skoja om Berg och hur han riktigt stängde igen. Ibland hade vi öppet mål men vips så var Berg där och tog bollen.


Magnus Berg. En levande vägg?

De två senaste säsongerna är det denne livsnjutare och Lohmandersmissbrukare men samtidigt mycket kompetente Roger Fredriksson som vi fått kalla kårar av. Det är mannen som gjort livet riktigt surt för IFK Nyköping vid några tillfällen.


Roger sätter igång en kontring när han spelade i Swithiod.

Förutom detta är Roger aktuell som startsidesmodell men framför allt till att vinna utmärkelsen "Fansens favorit" i Silwing/Troja via en omröstning på deras nya fräscha webbsida.


Roger som startsidemodell på webbsidan.

Ni som följt oss i IFK sedan förra säsongen fick bevittna en Handbollsfredag mot Silwing/Troja där allting var superjämnt. Denne Roger Fredriksson skulle bli hjälte och vi i IFK skulle aldrig komma att glömma denna afton. Har ni glömt bort dramatiken från 30 januari 2010? Då kommer här en uppfräschning och ett urklipp direkt från artikeln i SN:

Med 20 sekunder kvar att spela fick IFK chansen att avgöra. Då, vid ställningen 24–24, kastade gästerna bort bollen. Snabbt skickades den för kvällen briljante Per Treijner i IFK-målet av banan. IFK satsade på sju utespelare i ett försök att avgöra. Tobias Johansson fick en väst på sig och kom in.
– Men jag tycker vi borde tagit timeout. Nu fick Tobbe hasta in, säger Simon Skuthälla, kvällens klart bästa utespelare i IFK.
Tränaren Stefan Germerud erkänner att det var en vågad satsning.
– Men hade vi tagit time out hade överraskningseffekten med att ta ut målvakten försvunnit, säger Germerud.
– Och tanken var ju att vi skulle gå på ett sista avslut så sent att de inte skulle hinna med något mer, fortsätter IFK-tränaren.
Men Roger Fredriksson i Silwing/Trojas mål inte bara räddade Hampus Asps sista skott med runt fem sekunder kvar. Han klistrade också bollen lågt och kunde sedan med någon sekund till godo skicka bollen över hela planen in i det tomma IFK-målet.
– Det här är första gången jag är med om att en målvakt avgör. Det var ju kul, säger Germerud och man hör hur tydligt som helst att han inte alls menar det.
– Men målvakten har ju tur som fångar bollen, säger Simon Skuthälla.



Bra boll det där. En av mina personliga favoriter.

Ja, jag får precis som ni övriga IFK:are en illavarslande känsla i kroppen efter att ha läst detta. Riktigt vrider sig i kroppen. Tänk vilken kontrast mot hur det måste kännas för Roger Fredriksson! Som natt och dag.

Kul för Roger såklart och det är ju faktiskt bara att gratulera. Det är historia nu och det skadar inte att ta upp detta igen. Eller hur? Jäkla skit! Så sitter väl ni och tänker just nu, visst? Vad är det med den där Söderberg egentligen? Han är ju precis slut i huvudet som sitter och skriver om detta igen.

Ja, det får ni tycka om ni vill. Fast det gäller också att ha en ödmjuk inställning till sådant som är historia och det är ju faktiskt bara idrott när vi väl kommer till kritan. Jag tycker i alla fall att det var en ganska komisk sekvens, så här ett drygt år efteråt.

Jag tyckte att det fanns all anledning för Sveriges bästa handbollsblogg att kontakta Roger Fredriksson, mannen som handbollsfolket i Nypan alltid kommer att minnas och kanske också frukta, vad vet jag.

Tjenare Roger!
Tja Rille!

Hur känns det nu när säsongen är över?
Oj, alltid lika tudelat nu när det är slut. Säsongen kändes redan över när man hamnade i det där läget då man varken kunde komma upp eller ned på något sätt. Men lite skönt då man kan börja blicka framåt mot försäsongen o lite helgledighet. :)

Närmast är att fortsätta köra i tre veckor, då Sparta (utvecklingslaget) har tre matcher kvar att lira sen givetvis en ordentlig avslutningsfest som väntar!

Härligt! Nyförvärv? Förluster?
Jag tror inte att någon har tänkt sluta eller byta, hoppas innerligt i alla fall att vi kan behålla samma trupp och eventuellt kanske knyta till oss någon ytterligare.

På nyförvärv så vet jag inget i dagsläget, sånt tenderar att börja komma om någon månad när kvalserier mm är slut för den här gången.

Hör av dig när det vankas silly season! Torsk i avslutningen mot Ricoh med 32-29. Det hade jag inte väntat mig. Hur kommer det sig när ni annars är så stabila?
Nej, det hade jag nog inte väntat mig heller. Men jag tror alla vet, som sysslar med den här sporten att motivation nästan alltid slår klass. Kan nog inte säga att alla brann så som vi gjort tidigare under säsongen senast. Ricoh kom till spel med ett ungt hungrigt lag där dom hade ett jävla go inför sista matchen och vi hade full trupp men inte det där lilla sista som funnits!

Annars så måste jag säga att vi nästan överraskat oss sjävla positivt med att vi verkligen har varit så otroligt stabila i år. Hoppas vi kan återupprepa det nästa år och sen ta ett ytterligare steg framåt!


Roger drömmer sig bort...

Vad hade ni för publiksiffra? Var det nåt drag i hallen?
Ja, det var ju inte som i Nypan men tror vi hade omkring 60 trogna supportrar och dom brukar heja på ganska ordentligt!

Vad har hänt med er blogg? Varför lades den ner?
Jag vet faktiskt inte varför den lades ner. Tyckte den va ett skönt tillskott till den lite tråkiga vardagen (förutom er blogg såklart!). Sen om allt va sant som skrevs, det är ju en annan femma. ;)

Du är en av få som fått äran att pryda er nya fräscha webbsida med din stenhårda blick. Hur valdes dessa omslagspersoner ut (du, Berg, Liam, Olle)?
Lagens snyggaste grabbar helt enkelt!

Jag kan tycka att det var en rätt dum fråga så här i efterhand nu när jag fick svaret. Ska du/ni med på Handbollskryssningen?
Tror det bara är Berg och Dampen (Liam) som ska åka. Daniel var snabb som vanligt att våldgästa när Mackan fick priset i Nypan.

När jag ändå har dig på tråden kan jag inte undgå att fråga dig. Är ditt avgörande mål mot oss i Nyköpings Sporthall förra säsongen, när du limmade Hampus skott följt av mål i tom bur, ditt bästa handbollsminne?
Jo, det måste jag säga. Ett bättre "Mighty Ducks moment" får man ju leta efter! Hade nog inte trott det själv om jag såg det på film. Klart häftigaste jag varit med om på en handbollsplan!(på tal om film har jag hela matchen om ni vill se...hehe)

Det var generöst av dig, Roger. Nu tror jag att vi också har matchen då Asparnas mamma filmar de flesta. Jag hör med henne så slipper du kosta på dig port och allt. Förresten, vad äter du helst till Lohmanders Bearnaise?
Som den är! Ha det bäst!


Födelsedagsbarnet mottog en stor burk Lohmanders Bearnaise innan matchen mot IFK Nyköping fredagen den 18/2 2011.

Tack så mycket för intervjun Roger och ha det så bra du med!

***

Statistik kan man inte få för mycket av. Seriematcher i division 1 norra.

2007/2008 Silwing/Troja - IFK 26-24, IFK - Silwing/Troja 30-29
2008/2009 Silwing/Troja - IFK 16-28, IFK - Silwing/Troja 22-29
2009/2010 Silwing/Troja - IFK 21-29, IFK - Silwing/Troja 24-25
2010/2011 Silwing/Troja - IFK 37-32, IFK - Silwing/Troja 24-26

5-3 i matcher till Silwing/Troja alltså.

Inga kommentarer: