måndag 28 mars 2011

Ska man tro på allt tidningarna skriver?

När ska man tro på det man läser i tidningen? En svår fråga att lösa bara sådär på en gång. En normalt funtad svensk brukar slänga sig med uttrycket:

- Men du, du ska inte tro på allt du läser i tidningen.

Nej, det kan jag villigt hålla med om att man inte ska göra. Vad gäller vår lokala SN är det både sant och falskt. Lördagen den 23 oktober 2010 hade de helrätt och ställde till och med många av oss spelare i laget. Detta kommer direkt från samlingen i Sporthallen innan avfärden till Linköping för mötet med RP:

Dalin: Vart är Germerud? Ska vi inte vänta på Germerud?
Jag: Nä, men Dalin. Har du inte läst tidningen imorse?
Dalin
: Nej, vadårå?
Jag
: Enligt tidningen är han på dop. Han ska inte spela idag.
Dalin
: Jasså? Ajdå. Okej. Synd.
Jag
: Så är det. Tur att man har SN så man har koll på vad som händer i laget.
Dalin
: Haha, ja det är tur det Rille!

Det kan också vara så att historien avslöjar en del om vår interna kommunikation i laget också. Sedan kan det ha varit så att vi inte var helt lyhörda där efter fredagsträningen under laguttagningen, vad vet jag. Kanske det mest troliga faktiskt. Nu löste sig matchen ändå. Dalin knorrade som aldrig förr mitt framför ögonen på knorrkungen och Dalins läromästare. Självaste Pierre Thorsson.

Nu har vi ett liknande scenario. I tidningen idag intervjuades Germerud av SN efter att ha varit och kollat på GP mot Sollentuna här igår. Det hela avslutades med "Hemmamatch är lördagen efteråt...". Oklart om det är Germeruds citat eller något som SN lagt till. Enligt Veronica spelar vi söndagen den 10/4, tidigast kl 17:00. Lördag eller söndag, det är frågan. När spelar vi?

Vi skämtar rätt mycket om detta i handbollslaget. Att vi hänvisar till tidningen om man är uttagen eller ej. Fast det är inte så ofta de skriver vilka som ska vara med i matcherna längre så det är alltid en chansning. Nu när fotbollen är igång och kör sina 100 träningsmatcher är tidningen mest fylld med detta. Nu när handbollen går in i sitt viktigaste skede på hela säsongen borde det kanske skrivas...

***

Såg för övrigt Fredrik Lindström, språkvetaren från Eskilstuna, på lunchen idag. Lång, väldigt lång, som han är stod han och intervjuade två stycken damer i ena kanten av Nypans stora torg. Längre bort stod en kameraman och filmade för glatta livet. När jag gled förbi med cykeln, stirrandes mot Lindström, hann jag uppfatta en fråga:

- Har Nyköpingsborna något speciellt uttryck?

Jag vände mig till Asps anger management-terapeut och sa:

- Något typiskt för oss är ju att säga "ta dän den där!". Det låter ju helflummigt ju, "ta dän den där!", haha.

- Haha, det är inte snyggt precis, fick jag till svars.

Det betyder alltså "ta bort den där!". Kanske kan det vara så att vi i Nyköping inte pratar rikssvenska ändå. Detta kommer Lindström att reda ut i höst när det blir en ny säsong av hans program Svenska dialektmysterier. Kolla om jag glider förbi med cykeln då också. Såg säkert frusen ut för det är kallt här idag.

2 kommentarer:

mammahandboll sa...

Söndagen 10 april kl.17.00 avkast i Sporthallen, en innebandycup korpen går före en kvalmatch i div 1, är det någon som är förvånad? Eventuellt en tredje match, så spelas den onsdagen den 13 april kl.19.30 i Nyköpings Sporthall Ett tips, ring mig istället för att läsa "blaskan" hi,hi

Söderberg sa...

Haha, kanon mammahandboll. Slår dig en signal nästa gång.