tisdag 29 mars 2011

Stugan håller ordning på oss i herrlaget

Materialförvaltaren, eller materialaren, är en person som tar hand om sportutrustning. Materialarens uppgifter består bland annat i att bära, inventera, packa och kanske reparera utrustningen.

I IFK:s handbollsherrar är och har vi varit bortskämda med en engagerad materialare. Nu har vi Sten-Åke "Stugan" Olsson. Innan hade vi en lika engagerad Rolle Johansson, Peking-Tobbes papps. Nu är det alltså Stugan som gäller. Han skämtar, sprider glädje, fixar och donar. Han ser till att kaffe finns, både före och efter träning. Han plockar fram mackor och sådant som mättar våra magar efter träningarna. Klister, tejp, handdukar och kylpåsar finns alltid tillhands. Utan Stugan skulle inte vår verksamhet fungera där i Sporthallen.

Sveriges bästa blogg har tagit sig ett snack med klippan som håller ordning på oss i herrlaget.

Tjenare Stugan!
- Tjena Rille!

Himla trevligt att du ville ställa upp på en intervju. Hoppas det finns andra materialare där ute i Sverige som läser detta nu och kanske snappar upp ett och annat tips. Vi börjar med frågorna tycker jag och vi inleder med att kolla ifall du själv varit aktiv som handbollsspelare?
- Nej, jag har aldrig spelat handboll aktivt i något lag.

Hur ser din materialförvaltarbakgrund ut?
- Jag började redan 1975 i Bissarnas Hockeylag, alltså 5 år innan du föddes. Sedan var jag mattis i Bissarnas Fotboll från 1979- 1995. Första vändan i IFK Handboll gjorde jag mellan åren 1981-1989, alltså dubblade jag mellan fotboll och handboll några år (hur orkade jag). Sedan var jag mattis i Nyköpings Hockey i två säsonger innan det var dags för nästa sejour i IFK Handboll 2002- 2004. Jag har även varit ungdomstränare i Bissarnas p 95 från 2002- 2009, samt samma roll för IFK p 95 i handboll 2005-2010. Jag kanske har glömt nåt men jag tror att det är allt.

Det var inte illa du. Inte konstigt att du har koll på allt med den där långa erfarenheten. Har du haft någon annan roll inom föreningen tidigare?
- Jag har varit lagledare och ass. tränare i IFK:s herrlag i fotboll 1997-2001.

Ditt bästa handbollsminne?
- Helt klart fjolårets säsong med p 95 då vi gick till steg 4 i USM och Partille Cup.

Största utmaningen med att vara materialare?
- Att alltid prestera sitt bästa varje dag men självklart har man sina dippar även där.

Du kommer först och går sist från träningar och matcher. Vad är drivkraften?
- Att få hålla på med idrott, som jag tycker är det roligaste som finns och som jag verkligen brinner för.


Sten-Åke "Stugan" Olsson brinner för idrotten. Det märks i hans engagemang.

Vad behöver en materialare för egenskaper för att lyckas tycker du?
- Stort ordningsinne och tycka att det är kul givetvis, och att trivas med gruppen man jobbar med. Det sistnämnda är inget stort problem i IFK handboll.

När du inte är i Sporthallen, vad gör du helst då?
- Då är jag oftast hemma och umgås med min familj.

Under matcher är du alltid sådär lugn och cool på bänken. Är du alltid lugn och skojfrisk?
- Under ytan är jag inte lika lugn som jag verkar under matcherna. Försöker alltid vara mig själv i alla lägen, det vinner man på i längden.

Vad är det bästa med handbollen?
- Kamratskapen runt laget och farten i spelet.

Vi är nog ett gäng som undrar var ditt smeknamn, Stugan, kommer ifrån?
- Det kommer faktiskt från handbollen. Innan jag var mattis i IFK första gången var Benny Henriksson före mig. Den gången var mattisboden i nuvarande ungdomsboden och kallades för Bennys VM-bod beroende på den ordning som alltid var. När jag tog över efter honom döptes den snabbt om till Mätt-stugan, eftersom mitt omfång var lite större då än nu.

Har du något speciellt sätt att ladda inför en match?
- Nej faktiskt inte, men jag är en tävlingsmänniska uti fingerspetsarna som hatar att förlora.

Semester, alla älskar att ha semester. Var åker du helst om du får välja?
- Har faktiskt inget drömsemestermål, men jag brukar ta det ganska lugnt under mina lediga veckor.

Ja, Stugan, det är inte helt fel det heller. Man behöver inte alltid göra så mycket för att ha det bra. Tack ska du ha för intervjun.
- Tack själv!

Inga kommentarer: