lördag 20 november 2010

Varför vann vi egentligen?

I en sån jämn fajt som det blev igår är det ofta små saker som avgör för det ena laget. Har suttit och funderat på vad de detaljerna kan vara från igår. Jag är glad över att domarna inte kom att bli en avgörande faktor. Det är lite missade straffar åt båda håll kan jag tycka samt att någon tvåa kunde det ha blivit också. Men det var ingen ful match på något sätt och de var konsekventa åt båda håll. Och som jag sa igår kunde de ge en förklaring utan att låta dryga. Bra!

De flesta trodde nog att Ricoh skulle ta hem den här segern sett till spelarmaterialet och med tanke på våra skador samt avstängningen på Andréas "Bananes" Asp. Jag ska vara lite ärlig och säga att fram till typ 55 minuten trodde jag också att Ricoh skulle ta hem matchen. Man gick och väntade på när tempoväxlingen skulle ske och Quinones och co. skulle ta fram den där elitserierutinen och det "lilla extra". Men istället var det vi i IFK som tog fram lite kyla och när deras keeper äntligen började svaja lite mot slutet var det vi som tog tag i taktpinnen.

Så vad avgjorde till vår fördel igår då? Jag tror följande punkter:
  • Hjärta! Vi ville spela den här matchen, vi ville vinna och vi ville vinna för varandra!
  • Tobbe Johansson. Kommer tillbaka när det krisar som mest och gör en kanonmatch. Kan ta fler lägen ändå tycker jag, men sex mål och flera framspelningar av yttersta klass!
  • Försvarsspelet är i stora delar bra och till och med Martin på höger 2 tar för sig mot Quinones och grabbarna. Ett mål av deras kantspelare så planen att skära dem fungerade mycket bra!
  • Pelle Treijner i kassen! Är jag dryg nu? Men jag tycker faktiskt att jag gjorde det där extra igår i målet och fick en grymt bra träff.
  • Mycket bortkastat framåt, men mycket tragglande också. Vi vågar hålla i bollen fast det inte kommer klockrena lägen och har rätt många passiva varningar.
  • Bra hemjobb! När vi slarvat är vi allt som oftast med bra hem och tar bort deras förstafas. Typexemplet på det är när Axel tycker att Järeholm ska få en sista chans att utjämna matchen vid 21-19 och då ger bollen till honom. Tobbe är då vindssnabb hem och hindrar Järeholm att skjuta på mål ens. Mycket starkt!
  • Time outer. Och då pratar jag inte om Kentas ypperliga time out med fyra sekunder kvar av matchen, utan DERAS coach som lägger in kortet hundradelen innan de bombar in 21-20. Sedan kan man undra om de kom fram till att Dori skulle göra en snurrfint och skjuta i samma rörelse?
  • Straffskyttet! Eller.. nej kanske inte... Bra av Axel dock att sätta sina!

Finns säkert fler punkter att ta upp men för mig är det här de viktigaste punkterna. Och Hjärta ska komma först därför "motivation slår klass" som Melchersson brukar säga. Jag säger inte att de gubbar som stod på planen igår är sämre handbollsspelare, än de Ricoh mönstrade. Men med den träning och erfarenhet som många av dem sitter på får man ändå säga att Ricoh var favoriter till segern igår. Men vi visade att handboll är en kampsport. Och tack vare det kommer jag att få lira fotboll på måndag igen! Fy fan så fint!

3 kommentarer:

Anonym sa...

till och med Martin på höger 2, låter som han är något blåbär! Tyckte han gjorde en kanoninsats igår för den lilla speltid han fått den här säsongen. Mer speltid åt honom!

pelle sa...

det var inte för att nedvärdera honom, men med tanke på hans ålder, och den begränsade speltid han har som tvåa i division ett så skrev jag "till och med martin på höger 2"

sen stog han på vänster 2 egentligen så det säger väl lite om hur virrig jag är när jag bloggar ibland! tror till och med att han stod trea stundtals.

Hagman sa...

Det jag fick höra av matchen ifrån en anonym källa (efternamn Mark Hammar, inte pierra) var att Pelle spikade igen totalt. Verkligen grattis till segern! Nu festar vi eran seger, inte Extras (heja) förlust för dagen. Fotboll på måndag. Jag vill inte stå :(