lördag 6 november 2010

När vi ändå snuddade vid fisket...

Axel! Håll ut. Det här är roligt, haha!

Kurre, a.k.a Carrera Don Atgaz, har precis kommit hit till Asps våning. Kurre, han är den pensionerade dyngskytten som har hittat till Nyköping från Boden, via Al-samwa i Irak. Nu för tiden är han en generös sponsor till handbollslaget. När vi nämnde Nävsjön och den fina fångsten blev han rasande. Han kom, lämpligt nog, in i köket lagom när vi satt till bords för att hugga in på de nyrökta regnbågarna.

Kurre: Vad är det där?
G: Det är regnbågarna vi fick i Nävsjön igår.
Kurre: Hahaha. Nej, den där fisken har ni ju köpt någonstans! Erkänn!
G: Nej, vi fick fyra stycken där igår. Asp tre och jag en. Mattis och Dalin fick ingen.
Kurre: Hahaha. Att Mattis och Dalin inte skulle få någon var väl inget nytt. Men va fan, Nävsjön är ju döda sjön. Jag fiskade där en och en halv vecka i rad utan ett napp. Stendött för fan.
G: Ibland går det dåligt där men igår gick det bra.
Kurre: Hörrni, en fiskevakt kom fram till mig och ville se fiskekortet, efter att jag fiskat där varje dag i en vecka.

Fiskevakten: Jag skulle vilja se på ditt fiskekort!
Kurre: Du, fiskevakten, jag kommer gladeligen att köpa ett fiskekort här så fort jag får en fisk. Innan dess, inget fiskekort. Ok?
Fiskevakten: Men så går det inte till!
Kurre: Har du släppt i någon fisk här, eller? Jag har fiskat här varje dag i en och en halv vecka men inte fått napp. Det är ju stendött här!
Fiskevakten: Jaja, det får vara okej för den här gången då. Men du måste köpa fiskekort nästa gång du kommer hit!
Kurre: Ja, men ring mig nästa gång du ska släppa i fisk! Fan!

1 kommentar:

Mattis sa...

Jag räknar inte felkrokad fisk som fångst!