fredag 12 november 2010

Smeknamn - H6:an Jesper B. Göransson

Jesper B. Göransson och jag, lagets H6:or, redde ut det mesta sent på fredagskvällen. Han satt i sitt hem och käkade lite chips och drack vatten. Jag hivade nybryggd Zoegas, Mollbergs blandning, med ett gäng Tom & Jerry-kex till. Resultatet? Det blev en sjuhelsikes lång konversation, se här nedan.

Jag: Jesper B. Göransson, låter riktigt speciellt och man blir sjukt nyfiken. B, vad döljer sig bakom den andra bokstaven i alfabetet i ditt namn?
Jeppe: Haha, det står faktiskt inte för Bruno som många IFK:are kan tro. Nej, det är för mitt andra efternamn, Burgos.
Jag: Ja, det hade man kanske inte kunnat gissa sig till, bara sådär. Burgos. Det känns rejält, precis som du. Stark som fan. Bruno då, förklara!
Jeppe: Vi hade bortamatch i Skånela och då var det Andreas "HELT SLUT", "Roten" Asp som tyckte att jag var lik en snubbe på en reklamskylt för ett solarium. Brunos solarium.
Jag: Jaha. Ska vi leta upp en bild på Brunos solarium så läsarna får avgöra om du är lik eller inte?
Jeppe: Ja, vi har ju en del roliga ljushuvuden i laget så det finns redan någon på FB.
Jag: Ok. Ska se vad jag hittar.


Jag: Har du några smeknamn annars?
Jeppe: I vår förening får man ju nya så fort man har klippt sig eller gör något. Så det har blivit några genom åren. För att ta något seriöst så är det Jeppe och Göransson de brukar kalla mig.
Jag: Ok. Inget annat alltså?
Jeppe: Finns många dåliga, som t.ex. Tore, Robinson Robban och Kevin Borg.
Jag: Ojojoj. Ja. Det där förstår jag mig inte alls på. Det måste väl nästan vara Asps och Jögges påhitt, eller?
Jeppe: Ja, vill du ha reda på det så är det precis de stolpskotten som du ska snacka med! Oh, just det, väldigt kul också att få höra att man är lik ett litet jävla troll - Monchichi eller hur det nu stavas!?
Jag: Ja, men smeknamnet Monchichi har jag hört nu när jag tänker efter, haha, den var rolig. Fast du Jeppe, Monchichi är en liten klassisk apa, som kan suga på tummen. Inget litet troll alltså. Jag hade en sån när jag var liten.


Monchichi längst till vänster. Sen ser vi Jeppe med en apa på Ölands djurpark.

Jeppe: Just det, fel av mig, en apa! Ännu bättre att höra att man är lik en apa! Ja, det är väl ett äldre gossedjur. Det tog ett tag innan jag fattade vem denna Monchichi va.
Jag: Inte så lätt, Jeppe, du är ju trots allt bara född på 90-talet! Förresten, det här kan ju bli en hel bok, Jeppe. Vi måste komma till något avslut här. Nu har vi börjat kliva in på min kvalitetstid också som innebär tv:n för mig själv. COD - Black Ops. Snackade med Mackan förrut. Han satt hemma och kollade på när lillebrorsan Martin slaktade några terrorister i det spelet. Treijner satt också uppkopplad i samma lag som Martin. Han fyllde tydligen rätt många med bly.
Jeppe: Haha, du har det spelet? Förstår att du måste lira det!
Jag: Klart jag har COD - Black Ops. Det och PES är de spelen man behöver ha. Från en sak till en annan kan man säga att du är rätt lik den här Joe Ferrigno, han som bl.a. gjorde hulken. Ser du några likheter?
Jeppe: Ja, det är väl musklerna i så fall, haha, eller ska vi säga temperamentet!?


Jeppe tuggar protein direkt från grillen. Lou Ferrigno spänner upp sig.

Jag: Varför inte både och?
Jeppe: Ja, musklerna får jag väl jobba på och temperamentet mitt har blivit bättre med tiden! Inte lika många röda som det vart en säsong. Nu är man som en lugn kattunge.
Jag: Tycker att kattungar är helvilda, men det kanske bara är jag. Jaja. Kör på det då! Vad har fått ditt temperament att lugna ner sig?
Jeppe: Det drabbar ju laget och så har man blivit "mognare". Inte lika mycket junis i mig nu.
Jag: Har du gått samma Anger Management-kurs som Asp gjort hos Larsa Björkman?
Jeppe: Nej, det har jag nog inte gjort. Bara pratat lite sådär, kanske.
Jag:
Prat med Larsa Björkman?
Jeppe: Ja, vi har spelat ihop i b-laget så han har säkert sagt till mig någon gång när stubinen blev kort.
Jag: Förstår det. Larsa har en fingertoppskänlsa utöver det vanliga med att "laga" personer som har häftigt temperament. Han jobbade hårt med Asp under en säsong och det gav fina resultat. Konstigt att han inte har det som yrke, Larsa. Annars, jobbar mamsen kvar på Hemtex?
Jeppe: Ja, det stämmer bra.
Jag: De brukar köra en bra rea där, har jag hört. Det är ju mest tjejer som är där inne och köper inredning. Eller vad säger du?
Jeppe: Ja, rean är bra där, verkligen. Vad menade du med detta, Rille? Ska du ha en ny kudde eller nya gardiner?
Jag: Ja, jag har klagat på min ena kudde och jag har gjort det varje kväll i över ett år nu. Den är platt som ett frimärke och jag får ont i nacken av den. Helt kass. Precis schluuut är den. Som en servett, riven itu. Har de billiga kuddar på din mammas jobb nu? Kan du inte fråga henne?
Jeppe: Beror säkert på vad du ska ha för kudde?
Jag: Jaha, vad finns det för kuddar på Hemtex då? Jag har aldrig handlat en kudde förrut.
Jeppe: Alla olika, beroende på om du sover på rygg, sidan eller mage.
Jag: Att det skulle vara så här svårt att välja en kudde. Vad tror du passar mig? Jag sover precis överallt och ingenstans. Kan du inte fråga kuddexperten där hemma?
Jeppe: Haha, ja, men Rille. Bättre att du åker ned till stan och kollar upp det. Såg att mamma har somnat.
Jag: Ja, då säger vi så. Det var ju väldans trevligt det här, Jeppe. Snacka lite skit. Vi får snacka mer imorgon när vi gör E4:an på väg mot Sonnys ö. Fast Sonny bor i Täby, men ändå. Han spelar ju handboll på en ö. God natt då Biffen!
Jeppe: Godnatt Pops, ehh, jag menar Sveriges bästa handbollsbloggare!
Jag: Ja, så ska det låta, min unge herre! Jag är ju faktiskt Sveriges bästa handbollsbloggare. Ja, tillsammans med Pelle då, förstås. Vi har ett bra samarbete, jag och Pelle. Många sköna idéer ska du veta. Vi kommer ha mycket saker för oss här framöver också. Saker som ingen annan tänkt på att göra för att liva upp här i handbollssverige. Det du, Jeppe! Jeppe? Hallå? Försvann du bara sådär? Nu missade du viktig information här.
Jeppe: *Offline*
Jag: Skit också!

2 kommentarer:

Micke sa...

LOU Ferrigno. Lou. Inte Joe.

Söderberg sa...

Helt rätt, Micke! Tack för rättelsen. Vet inte vad jag tänkte på!