torsdag 25 november 2010

Intervju med Kalle Matsson

Det haglar in bra grejer här på bloggen och ni får absolut inte missa intervjun med Hampus här nedanför! För någon dag sedan fick jag tag på Kalle Matsson, tränare i Täby och han har svarat på några frågor. Som ni vet eller borde veta, står Täby för motståndet imorgon. Vi är båda från Lidköping och har delvis då fostrats av samma tränare i Lidköpings HK. Men sedan dess har vi haft bra olika handbollskarriärer. Här nedan får ni en inblick i hans handbollsliv - alltifrån historia till framtid!

Tjena Kalle! Du är ny tränare i division 1 Norra. Du har en del imponerande klubbnamn på meritlistan så som Redbergslid och HK Drott. Berätta lite om din handbollsbakgrund och varför du hamnade i Täby!
Kommer som du vet från Lidköping och flyttade till Göteborg och gick handbollsgymnasiet där. Spelade då med Västra Frölunda först och sen Redbergslid. Var en sväng i A-truppen men egentligen aldrig nära att ta en plats. Fick under denna tiden ganska stora problem med min rygg och blev rekommenderad att sluta spela, så la av när jag var 19-20 ungefär. När jag sedan flyttade till Halmstad för att plugga idrottsvetenskap på högskolan så blev jag engagerad i HK Drott. Jag jobbade med junior och b-laget först och avslutade sen med två år som assisterande tränare i a-laget. Efter det var jag tränare i Anderstorp SK i tre år, men bodde kvar i Halmstad så det blv ett par timmar i bilen varje vecka. Efter tre år så kännde jag att jag och föreningen ville lite olika saker så jag bestämde mig för att hitta något nytt att syssla med. Det hörde av sig en del klubbar och jag tyckte att Hammarby var det mest intressanta alternativet.

Ja, det låter ju inte fel att få en roll i Hammarby! Men du coachar Täby som har någon form av samarbete med Hammarby. Får du hänga mycket med Staffan nu då eller?
Hänger vet jag inte men vi samarbetar ju så mycket vi kan. Täby fungerar som utvecklingslag åt Hammarby och våra spelare går imellan både under matcher och träningar så vi försöker jobba på samma sätt. Mitt uppdrag är att förbereda spelarna så bra som möjligt till den dagen då de ska ta plats i A-laget. Jag tycker samarbetet funkar kanonbra, inte bara med Staffan utan även med Mats som han delar ansvaret med. Vi hjälps åt och jag tycker att jag har lärt mig mycket av dem under resans gång

Ok ok, ja det låter som en bra omgivning att utvecklas i som tränare. Har en fråga kring hur övergångarna fungerar egentligen? Vi är många som undrar vilket lag Täby ställer upp på banan då det verkar vara olika från gång till gång.
Jag tror att det enklaste för de intresserade är att läsa på reglerna på svenska handbollsförbundets hemsida om samarbetsavtal. Men snabbt kan man väl säga att de som inte spelat i föregående match för Hammarbys A-lag är tillgängliga för mig i nästa match. Sen finns det lite undantag och ändringar. Detta gör att vi beroende på hur Hammarby matchar sitt lag har olika spelare tillgängliga till varje match.

Ok, men då har jag en bild i alla fall. Men vad har Täby för ambitioner som förening? Kort sikt och lång sikt?
Hela föreningens ambitioner är jag nog inte rätt man att svara på. Men mina ambitioner är att utveckla spelare samtidigt som vi gör ett tillräckligt bra resultat för att stanna kvar i division 1.

Vad har du själv för ambitioner inom tränaryrket då?
Mina ambitioner med tränaryrket är att bli så bra som möjligt och att hela tiden utvecklas som tränare och samtidigt tycka att det är roligt. En stor anledning till att jag valde att jobba för Hammarby och Täby var att jag skulle få jobba med och lära mig mycket av både Staffan och Mats som jag tycker är två mycket duktiga tränare. Exakt vilken väg min tränarbana kommer ta vet jag inte, men just nu tycker jag det är oerhört roligt och stimulerande att jobba med utveckling av spelare. I framtiden vill jag säkerligen ha ett a-lag igen, men det ska vara med rätt förutsättningar och ambitioner

Ok ok, ja men det låter som sagt som en bra omgivning för utveckling. Du, liksom jag är ju från Lidköping. Finns det några planer på att återvända och ta upp nya HKL till eliten?
Nej det finns det inte. Tror det blir väldigt svårt för HKL att nå eliten då bandyn har en så stark ställning i staden. Jag skulle tro att damsidan har en betydligt större chans och där kan man hoppas att de kan avancera. Jag har min släkt där och besöker dem rätt så ofta men att jobba med handboll där känns inte aktuellt för tillfället i alla fall.

Men nu har då första halvan av serien i princip spelats av. Vilka tror du hamnar i toppen och vilka i botten?
Serien är väldigt jämn och oviss. Jag tippade Skånela som segrare innan serien och har ingen anledning att ändra mig. Jag tycker att de är det bästa laget vi mött och det är nog mest de själva som kan sätta käppar i hjulet om de inte klarar att leverera varje match. Mina tankar om botten håller jag för mig själv, men det kommer sannorligt bli fight kring strecken hela vägen in i mål.

Ja, det är sannerligen en jämn serie och möjligen är Skånela den förening som drar längsta strået. Jag anser att serien nu är den bästa på de säsonger jag spelat här. Du har din gamla klubb Anderstorp i södra ettan nu och en het fråga har länge varit: Vilken av norra och södra ettan är den bästa?
Jag tycker att norra serien i år håller riktigt bra klass med många lag som bedriver en seriös och målinriktad satsning. Alltid svårt att jämnföra serier, men skulle tro att nivån är lite högre i vår serie. Tycker dock att frågan är rätt ointressant om jag ska vara ärlig. Möjligt att just division 1 serien är bättre i norr, men det beror ju väldigt mycket på hur fördelningen ser ut i serierna ovanför.

Haha, ja kanske inte så intressant i stora hela och det påverkar ju inte vårt spel direkt. En annan fråga som dryftas mycket här i öst är ju Stockholmshandbollen och dess framtid. Du har ju på nära håll fått följa både Göteborgshandbollen och nu Stockholmshandbollen. Är det stor skillnad och hur märks den i så fall?
Nu är det ju runt 10år sen jag var i Göteborgshandbollen aktivt så kan egentligen inte uttala mig om hur det funkar där nu. Men jag tycker att klubbar samarbetade bättre där. Här är det mycket prestige mellan klubbarna och väldigt många som vill va herre på täppan. Min känsla är att det finns väldigt många som tycker saker och är bra på att göra sin röst hörd här i Stockholm, det finns dock betydligt färre som är intresserade av att verkligen arbeta för att det ska bli bättre. Hur hela stockholmshandbollen ska utvecklas är inte riktigt mitt bord. Men vi i Hammarby jobbar väldigt hårt för att skapa en träningskultur och förutsättningar som är gynnsam för spelare att utvecklas i. Vi vill skapa elitspelare som kommer från de egna leden, och jag tycker att vi fått en bra start med en hel del killar som provat och gjort bra ifrån sig i årets elitserie och division 1.

Ja, prestige är inte alltid så gynnsamt för utvecklingen. Kul att höra dina åsikter och få ta del av Hammarbys linje och ambitioner. Vill tacka dig för ditt deltagande men har en sista punkt att ta upp. Vad jag förstår är du en legendarisk bordshockeyspelare. Har du några tips till dagens unga som förmodligen inte ens vet vad det är, men som kanske vill bli bäst i bordshockey?
Haha, kan tänka mig att det går rykten om det. Vi hade faktiskt en turnering där vi spela två och två på segerfesten efter att vi vann division 2 förra året. Efter en ohygglig domarskandal så ändrades reglerna för att missgynna mitt lag och vi (jag och Fredrik Brask ass. tränare) kunde inte bli bättre än tvåa i turneringen. Jag betraktar nog detta som en av de värsta domarskandaler jag upplevt i alla former av tävling under hela mitt liv.



Här ser ni ett klassiskt bordshockeylir gott folk! Som ni förstår av kalles svar kan det väcka heta känslor!!

Vill verkligen tacka Kalle för dina svar och jag önskar dig lycka till i din tränarkarriär och till Täbys och Hammarbys handbollssatsning!

Inga kommentarer: