tisdag 23 november 2010

Erlandsson om Jönköpingshandbollen

Det mest aktuella just nu beträffande huvudpersonen i denna intervju, Mats Erlandsson, är att han i dagarna blivit klar för ett lån till Hallby, från Cyrus. Frågorna till Mats hann göras innan detta var klart och därför kan några av de kännas något inaktuella men det får ni leva med. Tänk lite att Mats fortfarande lirar i Cyrus, så blir allting bra.

Hej Mats! När jag googlade dig kom Mats Erlandsson, Sverigedemokraterna, från Limhamn överst. Jag hade nästan räknat med att få se rubriken ”Mats Erlandsson - Väggen i Cyrus-målet” längst upp. Hur går det med handbolls-spelandet egentligen?
Hej Rickard! He he he…den dåliga träffbilden på mig tyder väl bara på att man aldrig varit någon större linslus under karriären. Noterade dock att jag även har en namne som är tränare i Oskarshamns hockey.

Jorå, handbollen lever men inte i samma utsträckning som tidigare. I dagsläget tränar jag 1-2 pass i veckan får att hålla ingång. Tanken är att jag ska vara backup ifall vår måleman drar på sig skador. Men visst, man är jäkligt sugen på spel.

Du har, liksom jag, blivit pappa och det förändrar en del. Innan dess var det mer handboll för dig. Berätta lite om din handbollsbakgrund är du snäll!
I kombination med papparoll och mer fokus på jobb så har handbollen fått en lägre prioritering. Vi blir inte yngre om man säger så, eller hur Rickard!?

Min karriär startade i IFK Bankeryd och Habo Handboll. Tills jag var 14-15 år var jag utespelare, men så helt plötsligt stod man mellan stolparna.

Under årens lopp har man hoppat runt bland olika klubbar. Bankeryd till Hallby, Hallby till Bankeryd, Bankeryd till Drott, Drott till Hallby och Hallby till Cyrus. Är det detta man kallar klubbhora???

Nej, vi blir absolut inte yngre Mats. Snart halvvägs till pension. Nåt som piggar upp är att Lukas Karlsson har hört att jag lever i en 22-årings kropp så jag kör vidare! Ja, jag tror faktiskt att du träffade rätt där med ditt ordval. Klubbhora, haha! Vad hade du för konkurrenter i Drott förresten?
Dansken Stephen Nilsson och Linus Bolin (hård konkurrens med andra ord).

Riktigt tufft! Vilket handbollsäventyr, klubb, har varit roligast i din karriär?
Utan tvivel är det min andra sejour i Bankeryd. Det är ju en dröm att avancera med sin moderklubb. Vi var uppe i dåvarande division 1. Vi startade fantastiskt bra och tog många poäng. Men som liten förening har man inte råd med skador och det fick vi. Bland annat drog jag mitt korsband. Tyvärr trillade vi ur serien men resan dit är ett minne för livet.

Förstår det. Fick du spela något i elitserien? Varför vände du hem till Hallby?
Jag brukar säga så här. Jag ångrar inte att jag flyttade till Halmstad. Man fick nya vänner och chans att prova på ett nytt jobb men handbollen kunde kvitta. Det blev endast sporadiska inhopp.

Ja, men det är ju bra att du testade i vilket fall. Hur är det med rivaliteten i Jönköping mellan Cyrus och Hallby?
Ett derby är alltid ett derby. Heta uppsnack inför matchen och derbyt drar alltid extra publik. Själva rivaliteten är väl inget speciellt annars. Nä, detta är nåt gammalt fenomen som mest berör den äldre generationen. Spelare emellan trivs bra ihop, för det mesta.


Lite finare och varmare vatten än i Vättern va? Skön bild!

Du har spelat i bägge klubbarna. Får/fick du många onda blickar på dig av Hallby-folket och vice versa beroende på i vilken klubb du spelade?
He he he…faktiskt inte. Jag är som sagt till en början en Bankerydsspelare. Det hade nog varit skillnad att byta från Hallby till Cyrus om man haft exkl Cyrus som moderklubb.

Borde ni inte satsa på en sammanslagning på seniornivå och göra något bättre av handbollssatsningen? Tror du det skulle vara en bra satsning? Nu finns givetvis en risk med detta, jag har Linköpings HK i bakhuvudet.
Förr i tiden (före vår tid alltså) fanns det massvis av handbollsklubbar i stan. Många lirade i dom högre divisionerna. Heta derbyn och fullsatt i ”kåken” (Idrottshuset).

Nu har vi bara två klubbar kvar i stan och det hade känts tråkigt om vi inte hade några roliga derbyn att se fram emot.

Derbyn är bra för sporten, det har du rätt i. Hoppas ni hamnar i samma serie snart bara. Något annat som är bra för Jönköpingshandbollen är ju den återvändande Erik Höglund. Är han division 1 södras bästa spelare?
Ja, en av dem i varje fall, absolut! Han är fruktansvärt säker i ”läget”.

Mest underskattade spelaren i Cyrus?
Roger Elf. Han ser tung å seg ut, men skenet bedrar!


Mats, under en vätskepaus, när han spelade med Hallby 2007.

Vem, i Hallby, skulle du vilja ha till Cyrus (knasig fråga så här i efterhand nu när du bytt till Hallby)?
Oj oj, tuff fråga. Jag får nog säga Jompa, vår gamle materialare.

Man ska inte underskatta en bra materialare. Vi har Stugan. Innan dess Rolle, med sitt protto. Två grymma killar. Mats, den här Johan Petersson är utlånad till IFK Kristianstad i elitserien och har allmänt många bollar i luften. När han lämnade Alingsås var det för att träna/spela med Cyrus och utveckla talanger i klubben. Hur är det med den varan nu när han är tillbaka i elitserien? Kommer han förbi er nåt och knorrar eller hur är det?
Vår käre Petersson har många projekt. Spelare i Kristianstad, talangutvecklare i Cyrus, VM-ambassadör, Handbollsmagasinet, Huskvarnabladet och sist men inte minst, driver en egen glasskiosk! Men han hinner faktiskt dyka ner till kåken någon gång i månaden och utbilda våra kantspelare.

Bra för dem. En enda träning med Johan har förändrat min syn på kantspelet i handbollen. Gillar Johan skarpt. Ska se till att köpa glass av honom om jag har vägarna förbi Vätterns södra strand i sommar. Om vi håller oss kvar till ämnet Johan Petersson. Det är ett hyfsat sparkapital ni har där, på spelarfronten. Kommer han att göra någon match i Cyrus, tror du?
Det vet man aldrig. Skulle det hetta till med kvalmatcher så är det inte omöjligt…

Det bloggas en del om vilken serie som är bäst. Division 1 södra är bättre än norra och vice versa. Eftersom division 1 norras, förra året, tvåa och trea slog ut resp. dito i södra borde det vara självklart. Eller?
Senaste åren tycker jag nog att norra serien bestått av 2-3st riktigt bra lag. Däremot är södra betydligt jämnare. Instämmer du Rickard?

Jag instämmer inte till fullo och det beror på årets upplaga av division 1 norra. Visst, för tre år sedan var det väl 2-3 riktigt bra lag men det är annorlunda nu. Den är bättre och jämnare än någonsin, norra. Förmodligen lika jämn som er serie fast jag tror utan tvekan att våra topplag är vassare än era. Att södra varit jämnare är svårt att säga något annat om. Fast det går att resonera ihjäl sig här. Förresten, handbolls-VM drar igång i januari. Jönköping är en av arrangörsstäderna med JP i spetsen. Snackas det mycket om VM i staden?
Faktiskt ganska tyst fortfarande.

Kommer ni greja det här, att fixa till ett topparrangemang?
Absolut!

Gött! Kommer du ha någon roll under VM? Mingla på VIP-hyllan i Kinnarps Arena?
Förhoppningsvis bara publik.

Se till att greja VIP åt mig och Treijner så kommer vi ner och bloggar lite! Bästa spelare du spelat mot?
Mötte några danska landslagsspelare i träningsturneringar i Danmark.

Bästa spelare du spelat med?
Robban Jangmo (Svågerpolitik)

Tack Mats för intervjun och ett stort lycka till i allsvenskan med Hallby!

Läs mer om Mats:

Inga kommentarer: