måndag 29 november 2010

Sanningen om Per Treijner

Pelle, bäste lag- och bloggkollega. Förutom Melcher (KAIK) är du den enda spelaren i laget som inte har IFK Nyköping som moderklubb. Snälla, berätta för våra läsare och publik om din bakgrund, privat- som handbollsmässig!
Oj, min bakgrund? Jag föddes en solig sommardag 1982 på Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Levde där i sex år innan jag flyttade till Lidköping där mina föräldrar kom ifrån och där de bor än i dag. Började lira boll i Lidköpings HK (som blivit Handbollsklubben Lidköping nu) när jag var sju bast. Ställde mig nog rätt tidigt då jag var smart nog att inse att man fick springa mycket mindre men ändå fick vara viktigaste liraren i laget. Tog mig sedan hela vägen upp till A-laget och gjorde några säsonger i div 3.

Gick samhäll på gymnasiet och sökte sedan in till lärarutbildningen i Uppsala. Tog då uppehåll med handbollen för att förkovra mig i världshistoriens alla slingrande turer, samt att plugga svensk grammatik. Men suget på handbollen ökade och det blev ett par säsonger i HK71 i div 3. Nu jobbar jag som lärare på ett HVB-hem utanför Nyköping och stormtrivs med det!

Du driver bloggen Treijner & Söderberg, tillsammans med mig, som nyligen utsågs till Sveriges bästa handbollsblogg. Har du alltid tyckt om att skriva och underhålla andra?
Ja på sätt och vis. När jag var liten grabb och satt på min fars kontor brukade jag skriva korta berättelser som min farfar tyckte var underhållande att läsa. Han tyckte att jag skulle bli författare, men jag har nog aldrig haft tålamodet att skriva så långt. Därför passar blogg väldigt bra tycker jag. Underhålla andra har jag nog också gjort i hela mitt liv, men mer för att folk skrattar åt mig kanske...

Hur har den senaste tidens framgångar med bloggen påverkat dig?
Det har gett en boost i självförtroendet.. haha, nej det har nog inte påverkat så mycket annat än att jag har ansträngt mig lite mer på bloggen kanske. Men det beror mycket på den energi som du har kommit med som smittar av sig.

Jag måste säga att jag är djupt imponerad över din utvecklingskurva. Du kom från division 3 för två år sedan och var då 26 år. Nu är du helt plötsligt rena rama väggen i division 1. Förklara!
Hur svårt kan det vara att ta bollen liksom? Haha, nej men jag har tränat rätt mycket. Är den keeper som tränat mest i IFK de senaste åren och det har ju behövts. Sen har jag nog alltid haft hyfsade förutsättningar men inte fått chansen att visa dem. Här i Nyköping har jag fått möta några av seriens bästa lirare och fått anpassa mitt målvaktsspel för att kunna ta bollarna. Men jag har fortfarande mer att ta ut känner jag och kan förhoppningsvis bli ännu bättre. Är lite avig i rörelserna och inte så snabb i höften. Har dessvärre alltid haft problem med höfterna (fast inte på dansgolvet då!) och det är något jag först nu jobbat med.

Vad är dina framtidsplaner? Nyköping för evigt, Uppsala eller Lidköping?
Vet inte riktigt ännu faktiskt. Lidköping känns jävligt avlägset får jag säga, men Uppsala kommer jag nog alltid att vurma starkt för. Jag gillar verkligen att komma hem till Lidköping också, men det känns avlägset att flytta hem. Lidköping är en av de finaste sommarstäder jag kan tänka mig. Den sköts också prickfritt vad gäller underhåll av snö. Något Nyköpings kommun SUGER STENHÅRT PÅ!!! Men Nyköping har många andra starka sidor där jag kommit in bra i IFK-familjen, men det geografiska läget tilltalar också. Jag kan absolut tänka mig att bli kvar här. De får bli bättre på snöröjning bara!

Har du någon förebild inom handbollen? Varför?
Man måste ju säga Gentzel! Han är en gud för mig. Men jag har även fått förnyad respekt för Tomas Svensson som jag tidigare såg som en sprattelgubbe i kassen. När jag fick chansen att träffa honom i somras insåg jag att han är sjukt genomtänkt i sitt spel och ofattbart duktig. Jag skulle inte ha något emot att se honom i hemma-VM.



Bästa med Nyköping?
Ja inte snöröjningen iaf. Bästa med Nyköping är nog IFK Nyköping! Sen gillar jag läget med Stockholm och Skavsta inpå knuten.

Hur är IFK Nyköping i jämförelse med dina tidigare klubbar?
Det är en större förening med ett något tydligare tänk. Sen finns det ju liknande brister med naturligtvis men det vill jag inte gå in på här! haha, (för små bussar på bortamatcherna) Men det finns mycket kunskap och många drivna människor kring föreningen. Nu gäller det bara att kunna ta nästa steg och då menar jag inte bara Allsvenskan för herrarna och div 1 för damerna. Jag menar med rekrytering av duktiga ungdomsledare, ett tänk för att binda ihop föreningen och attrahera sponsorer och människor utifrån att satsa på klubben. Mycket görs redan men man kan alltid bli bättre på sådana punkter för att IFK ska bli en elitförening att räkna med. Men tolka nu inte det här som att jag själv tänker bli ungdomsledare! Eller domare! Jag skrev "duktiga" vilket diskvalificerar mig!

Vad skulle du inte klara dig utan?
LUFT!!!!!

Audi S5 eller BMW M5?
Jag skulle välja BMW M3 tror jag. Eller nya chassit i M5 när den kommer. Jag kör ju en förbannat grym Audi A4 av senaste modell nu och de gör grymma bilar, men när det kommer till M-motorerna så är de överlägsna!

Modern Warfare 2 eller COD – Black Ops?
Just nu är det Black ops. Men jag kommer nog inte känna samma kärlek för det som jag gjorde för MW2. Nej, MW2 kommer alltid vinna i hjärtat!

Spela handboll eller köra fotbollsuppvärmning?
Fotbollsuppvärmning är ju bara bra för att det finns handboll. Det ena ger det andra nånstans. Fick jag bara välja det ena skulle jag alltid välja handboll. (eller?)

Limma ett skott eller göra en trippelräddning?
Beror nog på vem som skjuter. Tog tre från linjen av Wislander vilket är sjukt stort. Men hade jag fått limma Lövgrens skott hade jag dött lycklig!

Skott i pungen eller skott i ansiktet?
I pungen! Där har jag skydd. Jag är alltid så rädd att torska tänderna eller näsan om jag ska få bollen i ansiktet.

Asparna eller Tollbringarna?
Givetvis Asparna! Sveriges bästa handbollsfamilj med ett underbart engagemang från samtliga! Hampus är dessutom världens mysigaste sambo!

Treijner & Söderberg eller SN?
Treijner & Söderberg varje dag i veckan! Men jag är grymt tacksam för den uppmärksamhet vi får av SN och att vi får chansen att synas så i regionen. Det känns faktiskt som att många av dem gillar handboll även om vi kan tycka att det ibland är faktafel. Men vår blogg är ju bäst!

Festing eller Fästing?
Festing helt klart!

Division 1 norra eller division 1 södra?
Norra all the way baby!

Nigiri eller maki?
Hmm.. fan vad svårt! Vill alltid ha båda liksom. En california är ju grym dock! Men det ena känns fattigt utan det andra.

Misosoppa eller ärtsoppa?
Hur japansk man än kan vara är ärtsoppa tamejfan helt underbart! Det blir ärtsoppa!

Brutalbänk eller bänkpress?
Bänkpress!!! Brutalbänk är vidrigt!

Minibuss eller Ricohs lyxkonferenslokal på hjul?
Haha, jag vet inte ens hur lyxzbuss stavas! Fan så fin den var alltså! Små teves på varje plats såg det ut som och dubbeldäckare och grejer. Fantastiskt!

Stadsbuss eller Sonnys och Lidingös AIK-fotbolls buss?
Inte sett AIK:s buss men jag vet inte om jag skulle vilja förorena min stjärt med att ha suttit i en AIK-buss. Stadsbuss får mig att tänka på Uppsala så jag väljer nog hellre den då! Tro bara inte att jag gillar bajen för det!! Jag är IFK:are! IFK Göteborg! IFK Skövde.. Och så Leksands IF.. så jag är en IF:are också.


2 kommentarer:

mamma handboll sa...

Kan inte Aspen hata bort snön?

Söderberg sa...

Inte omöjligt att han kan det faktiskt!