tisdag 23 november 2010

Måndag och äntligen fotbollsuppvärmning

Träningen igår inleddes med fotbollsuppvärmning. Yngre mot äldre. Det gamla vanliga helt enkelt. Nygammal i vårt lag, det äldre alltså, var comebackande damtränaren Jörgen ”Falo” Elmsäter, som bloggen haft en intervju med här tidigare. Falo har inte bara blivit utnämnd till bästa handbollsspelare, Sverige-cupen, i sin åldersgrupp (Vranjes i samma) utan han är och har varit en mycket bra fotbollsspelare också. Främst i det lokala laget Nyköpings BIS. Det var lite kort om hans bakgrund. Falo hade hur som helst ett skott, ett riktigt fräsande skott, som var bland det värsta jag sett sedan Koemans tid i Barcelona. Han dräpte på en flackt rullande boll som träffade ribbans underkant via mållinjen och vidare upp i nättaket. Allt detta på en tiondel av en sekund. Vi blev alla rädda och befarade att ribban hade gått av. Den klarade sig som tur var så vi kunde fortsätta spela. Vilka vann matchen? Dum fråga.

Fast det var egentligen för något annat som denna fotbollsuppvärmning skulle bli ihågkommen och förbli en klassiker. City Gross starke man och lagets goaste och snällaste kille, Johan Lennartsson, hade den läckraste språngnick jag skådat sedan Henke Larssons dito mot Bulgarien i 5-0-matchen i Portugal-EM 2004. Fick någon med det på ett videoklipp? Någon? Jag vill att någon filmar nästa fotbollsuppvärmning så vi får lägga ut lite klipp!

Jag själv tog nog ett steg närmare formen. Gick rätt bra. Kul annars att skåda ynglingen Carl Voghera. När han fick ordentligt med uppbackning, av Asp, sade det bara pang. Med rätt skolning och vilja kommer killen att gå långt. Viktor Brofjord, killen utan blindtarmen ni vet, verkar ha repat sig rekordsnabbt efter operationen på Nyköpings Lasarett. Han är den förste jag ser när jag kommer upp i hallen, sittandes på en motionscykel. Ska man återhämta sig så snabbt? En vecka efter en operation. Stabilt är ordet. Kanske har alla Grey's Anatomy-brudar på avdelningen något i hans rekordsnabba tillfrisknande att göra.

Idag släpper jag upplösningen i thrillern Treijner vs. Järeholm. Sedan hade jag tänkt att skicka på en intervju. Det är i den här bloggen det händer. För handbollens bästa, varje dag!

Jag och Treijner och sedan jag och Asp hade några ruskigt givande och effektiva minuter efter träningen igår när vi brainstormade idéer. Både ni och vi har verkligen något att se fram emot om vi ror det här i hamn. Full fart mot julen får mottot vara för bloggen tills vidare!

Inga kommentarer: