fredag 5 november 2010

"G" om "G", Sikeå SK & fiske

Mikael ”G” Gustavsson. En legend som alla kallar "G". Han har varit klubben trogen i många år med undantag för ett gäng säsonger uppe i det mörka och kalla Norrland, i den lilla bygden Robertsfors (6 mil norr om Umeå) där bygdens stolthet Sikeå SK står för helgunderhållningen. ”G” gjorde tydligen rätt bra ifrån sig, i klubben som då var Norrlands bästa handbollslag, eftersom han nyligen var en av tre nominerade som bästa M6:a i klubben.

Äntligen. Nu har jag chansen. När och hur uppkom ditt smeknamn ”G”?
G kom till på mellanstadiet efter att det hamnade tre stycke Micke i samma klass. Det lite märkliga är ju att det hänger i fortfarande idag, såväl mina lagkamrater i Sikeå som mina elever kallar mig G trots att jag aldrig har presenterat mig som något annan än Micke. Alltid är det ju nån som känner nån, som känner apan ;)

Tack ”G”, nu har vi rätt ut ytterligare ett av alla smeknamn som folk har i laget.

Nu måste du berätta för Nyköpingspubliken hur det egentligen står till med knät?
Förra säsongen skadade jag menisken i mitt högra knä och vid ingreppet för att fixa till menisken upptäckte läkarna att jag även hade artros. Nu verkar det som att jag även har fått samma problem i vänstra knät. Nu handlar det om att hitta en lämplig nivå på träning/match alternativt lägga av helt. Jag förespråkar givetvis det första och hoppas att jag ska kunna vara med och spela försvar i första hand.

Ryktet har nått bloggen om att du blivit nominerad till Sikeås bästa M6:a. Berätta!
Ha, ha... Ja, jag var med i nomineringen till Sikeås all-star genom tiderna. De hade nominerat 3 spelare på varje position och jag var väl främst med för mina försvarsinsatser.

Är tävlingen klar? Var kom du?
Jag vet inte om det fanns någon vinnare, men en av Sikeås bästa spelare genom tiderna var M6:a (Christer Åhman) så jag är rätt säker på att han tog hem det i så fall. Christer vann för övrigt vid flera tillfällen helt överlägset Sikeås skytteliga, något för Tornler och Victor att bita i. ;)

Vart kom Pons? Blev han bäste 9:a?
Pons som helt plötsligt bara "damp ner" i Robertsfors efter att ha spelat i Franska ligan var givetvis ett jättelyft för handbollen. Magnus Lindberg var annars den M9:a som jag lirade med och om du tänker dig en kombination mellan Simon och Asp så får du en Mange. En lättränad vinnarskalle med kamikaze-stil som dessutom var en enormt duktig försvarsspelare! Tror att han låg bra till för att ta hem bästa M9:a.

Hur fett hade man det som handbollsspelare i Sikeå?
Det var helt sjukt bra! Inte med pengar förstås, men med allt annat som gick att ordna... Spelarna som bodde i stan blev upphämtade med mini-buss och körda till och från träningen. Mini-buss till matcherna var inte att tänka på, här var det stor-buss eller flyg till bortamatcher med hotell, mat och ersättning för förlorad arbetsinkomst. Klubben stod även för besök till sjukgymnast, träningsställ, handbollsskor, löparskor och enhetliga representationskläder. Allt som man behövde för att prestera, det fick man. Så ur den aspekten så var vi rätt välavlönade.

Skillnaden mellan Sikeå och Nyköping, föreningarna alltså, förutsättningar mm?
Jag vet att det är många som jobbar hårt i Nyköping för att vi ska kunna prestera på den nivå vi gör, men där var nog Sikeå snäppet vassare. Tycker att det är helt fantastiskt att man lyckades skapa såna förutsättningar som jag beskrev ovan. Då ska vi komma ihåg att centrum i Robertsfors inte är större än Stigtomta och de dessutom har ett fotbollslag som pendlar mellan div.1 och div.2. Med all idrott som finns i Umeå och Skellefteå så lär konkurrensen om sponsorer vara stenhård.

Jag vet inte om det har att göra med ålder eller om det är den Norrländska mentaliteten, men sättet som man umgicks på och hur man bemötte varandra var lite annorlunda än här. Ni som är invigda vet vad jag menar när jag säger att en sån incident som "prottot", den hade aldrig inträffat i Sikeå.

Likheten är väl att det i båda klubbarna finns många spelare och supportrar med ett enormt handbollshjärta. "Kiosk-tanterna", "Eldsjälarna", och "Handbolls-morsorna", de är precis lika hängivna och viktiga här som där.

Bäst stämning, Jenningshallen eller Sporthallen?
Nu är det helt klart bäst stämning i Sporthallen, Sikeå har ju halkat ner i tvåan och har väl inte riktigt samma tryck kring sina matcher som de hade tidigare. Jag hoppas givetvis att de tar sig tillbaka till ettan, för mig kommer det alltid att vara speciellt att lira i Jenningshallen.

Fiske är ju en vanlig sysselsättning i Norrland. Även några stycken i laget gillar ju att fiska, så även du ”G”. Bjud läsarna på en skön fiskehistoria är du snäll!
Jag har en rätt skön historia...Den utspelar sig i Arjeplogsfjällen där jag och en kusin till farsan har knatat iväg till en fin liten fjällbäck. Plötsligt så hör jag hur Bengt-Ivan(farsans kusin) börjar svära, gorma och föra ett jäkla liv. Jag skyndar fram genom slyn för att se vad som hänt... Efter en stund lugnar han ner sig och jag förstår att det var en riktig stor bäcköring han haft på kroken, men den hade slitit av linan och försvunnit.

Envis som synden knyter han på ett likadant drag igen, den klassiska king-spinnaren i silver med röd prick. På första kastet får han hugg igen och när han landar fisken visar det sig att det är samma fisk, draget och den avslitna linan hänger ur mungipan och middagen var bärgad!
Här ser ni Bengt-Ivan med den glupska öringen. Vilken härlig fiskehistoria!

Sen har vi ju historien om tegelstenen när jag drog en storgädda med Asp, men den kan du ju redan ;)

Ja, den historien kan jag eftersom jag var med er två. Inte ett napp på hela dagen. Du ”G” tar fram den värsta tegelstenen till drag, som för övrigt hette Konrad och var inköpt på ÖB. I samma ögonblick som du laddade för att kasta, spöt blev enormt böjt pga. dragets vikt, påpekade jag och Asp att det var slöseri med tid och att du borde köra med nåt annat än den där j-vla tegelstenen. Innan draget ens hunnit landa intill vasskanten hoppade storgäddan upp och klippte Konrad. 5,5 kg gädda landades sedan i båten.

Finns det något annat du vill nämna som kan vara matnyttigt från tiden i Sikeå?
Det skulle väl vara det perspektiv man fick på att resa när man bodde Norrland. Vi hade ju 6 mil till träningen (48 mil/vecka), närmaste bortamatch var Skånela 65 mil och längsta resan var Jönköping 120 mil. Hade man otur och fick ta en match i B-laget så kunde det bli Östersund 46 mil eller varför inte 45 mil norrut och möta Malmberget.

Vi tackar ”G” för att han ville dela med sig av denna klockrena information. Det kanske kan få oss i IFK att få andra perspektiv på saker och ting, t.ex. restid, vad vet jag.

Nu återstår bara att vi alla håller tummarna för att ”G” och hans knä ska hålla hela säsongen. Lycka till med spelandet säger denna underbara blogg!


Här ser ni hur "G" tampas med Slangen och Hedin i matchen mot Bengan Boys.

Inga kommentarer: