tisdag 12 april 2011

Mycket händer i framgångsrika Guif

I höstas var det Guifstjärnan Mattias "Zacke" Zachrisson som hamnade i hetluften efter att ha blivit anmäld för att ha skrikit "du dömer som en fitta" till domaren Patrick Håkansson efter matchen i Alingsås. Tydligen hörde domaren fel och "fitta" skulle istället ha varit "sopa". What ever.

Nu efter Guifs match mot Redbergslid skulle tydligen den andra Guifstjärnan, på vänsterkanten, Mattias Tholin ha sagt "svartskalle" till Nacor Medina. Något som intygades av den drabbades lagkamrat, tillika ex-Eskilstunakillen, Richard Hanisch. Incidenten verkar ha retts ut och anmälan från Redbergslid har dragits tillbaka.

Skönt för alla inblandade. Men jag ställer mig ändå frågande till hur det är med disciplinen på vissa spelare. Jag förstår att man kan slänga ur sig en och annan groda men det är inte okej med dessa ordval även om domaren och spelaren uppenbarligen hört fel. Så är det ju alltid. Eller nåt.

Nu har Guif hamnat i taskig media igen. De lokala tidningarna i Eskilstuna punktmarkerar laget och nu har det visat sig att klubben behandlat målvakten Daniel Johansson som skit. Efter lång och trogen tjänst har den på senare tiden skadedrabbade Danne ersatts, till nästa säsong, av Hammaräbys målvakt Robin Hallberg. Tränarna har inte pratat med Danne om saken.

Guif, som verkligen är en kandidat till SM-guldet, borde jobba på ett smidigare sätt både på och utanför planen för att fokusera på rätt saker. En Danne i högform och med förtroende skulle kunna stjälpa vilket lag som helst. Det gäller ju även kantspelarna Zacke och Tholin om de inte hamnar i blåsväder. Zacke-grejen är i och för sig historia nu men de andra två incidenterna är mer aktuella i minnet hos de flesta.

Blir intressant att se avslutningen på SM-slutspelet och hur allt detta påverkat Guifarna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Minns en situation under Skadevi Cup för 4-5 år sedan då ett GUIF-lag efter att ha åkt ut i kvartsfinal (tror jag det var) ställde sig i ring runt den kvinnliga domaren och skällde och SPOTTADE på henne.

GUIF-kultur???

Anonym sa...

Eskilstuna.....

StarStruck sa...

Nåja, jag är inte från Eskilstuna och hejar väl inte överdrivet på GUIF men...GUIF-kultur? Dryg, jobbig och osportslig behöver man inte komma från Eskilstuna för att vara... ;)

Anonym sa...

äckeltuna

Anonym sa...

Hej herr Söderberg.

Först och främst skulle jag vilja tacka för en läsvärd blogg och gratulera till kvalsegern.

Jag tror att jag kan gå i god för att vi inte är så tokiga som det skrivs...

Du är välkommen att följa oss under en helg eller veckodag om du vill få rätt bild av Guif:s herrlag. Om inte annat kan vi alltid prata gamla minnen om IFK:s framgångsrika 80-lag. Björkman, Andreas Eriksson och Stoffe Karlsson bl a. Är det bara du som fortfarande är igång med handbollen?

Hälsa Kent Karlsson från mig
Trevlig helg

Kristjan Andresson
076-7657599