torsdag 14 april 2011

Kent Karlsson om livet efter tränarsysslan

Tyckte att det var hög tid för att höra lite vad vår avgående coach har att säga om handbollen och livet i övrigt så här några dagar efter säsongens slut. Kent Karlsson, mina damer och herrar, kommer vara långt ifrån sysslolös. Var så säker.

Tjenare Kenta!
- Tjenare Rille!

Efter tre säsonger som ansvarig för a-laget kliver du nu av. Vad har höjdpunkten varit under dessa år?
- Alla dessa trevliga och ambitiösa spelare, ledare och alla andra som engagerat sig i vår handboll, samt en välorganiserad handbollsektion.

Vad hade du tänkt fylla ut tiden med nu när inte handbollen kommer att vara en del av din vardag?
- Jag har en "go" fru, fem barn att besöka, en hund (Basten), en mycket stor tomt, renoveringar, båtar m.m. Sååå, det blir nog inga problem. Självklart kommer jag även att följa IFK:s handboll och då även min efterträdare som har skjutit sönder en hel del prylar i mitt gamla hus på den tiden då vi bodde grannar.

Jo. Jag vet vad du pratar om. Har ju själv varit där och lattjat minihandboll på gatan med dina söner och den grannen. Vilken tycker du har varit den största utmaningen som tränare under dessa år?
- Tanken var ju att jag bara skulle vara med i ett år och hjälpa Germerud. Jag hade haft uppehåll som handbollstränare i tio år men nu blev det ytterliga två år, vilket jag inte direkt ångrar. Att utveckla spelare, på och vid sidan av planen, har alltid varit min filosofi, men även att utveckla fantasin i spelvalen tilltalar mig mycket - "Det finns ALLTID en väg ut!"

Värsta förlusten som fastnat på minnet?
- Kärra hemma i det allsvenska förkvalet. Där hade vi alldeles för stor respekt. Så BRA var de inte, vilket vi också bevisade i returen.

Sant. Härligaste segern då?
- Här vill jag nämna tre stycken. Jämnbördiga matcher: Ett kaxigt Djurgården hemma under min "första" säsong. Eskil borta samma säsong med cirka tre hundra åskådare från Nyköping och Kärra borta i förkvalet.

Någon särskild spelare på motståndarlagens sida som du gärna sett spela för oss under dessa tre säsonger?
- Det har agerat flera bra spelare i division 1 norra under dessa tre säsongerna men Petter Holmberg (Tyrold) och Jimmy Karlsson (Skånela, som har mognat som spelare det sista året) m.fl.

Antar att du pratar en del handboll med sonen Lukas. Har han gett dig några värdefulla tips som du tagit med dig till IFK?
- Självklart pratar jag ofta med Lukas men det blir inte om träningsmetoder, spelval etc. Utan när det gäller handbollen är det mest om hur det gått i matcherna.

Med lite distans till handbollen sen. Vad kommer du sakna mest?
- Atmosfären och ALLA människorna i hallen som är så engagerade.

Vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Rent privat att alla nära och kära få ha det BRA och behålla hälsan. Handbollsmässigt tror jag att IFK:s filosofi med en massa egna produkter, spetsat med vissa spelare utifrån, kommer att lyckas bra! Varför inte allaredan till nästa säsong!? I övrigt, handbollsmässigt, vore det inte fel om Kolding lyckas gå till final i Danmark. Tänk att få sitta på Idrottsparken i Köpenhamn och få kolla på AG mot Kolding. Vilken säsongsavslutning! Lycka till framöver!!!

Tack så mycket och ha det så bra nu. Vi syns och hörs och tack så mycket för dessa år som du utvecklat oss i IFK:s herrlag!

Inga kommentarer: