tisdag 26 april 2011

Gamla lagkamraterna är nu kombattanter

Semifinalmötet mellan Eskilstuna Guif och Alingsås HK är mer än bara en match mellan två bra lag. Det är också så att tränarna i respektive lagen har en speciell relation mellan varandra. Krille i Guif och Stocken i Alingsås är gamla lagkamrater och klasskompisar från tiden i Eskilstuna och HK Eskil. Nu möts de igen imorgon torsdag i match fyra av fem. Guif leder med 2-1 i matcher.

Bloggen har snackat lite med en av tränarna. Stocken i Alingsås.

Tjenare Stocken!
- Hej Rille!

Hur är det så här dagen efter?
- Nu har jag hämtat mig lite efter gårdagens drabbning.

Låter bra det. Du och Krille har spelat handboll ihop i Eskil. Berätta!
- Det stämmer alldeles utmärkt att jag och Krille spelade tillsammans i Eskil, vi gick även i samma klass i 9 år och spelade i IFK Eskilstuna i fotboll.

Hur är Krille i jämförelse med dig?
- Krille är och har alltid varit en ledare både på plan och utanför. Oerhört ödmjuk och jordnära (på gränsen till lite för vuxen!!!!) medans jag nog varit lite av en crazy boy som gått min egna vägar och alltid sagt vad jag tycker och tänker. Både på både gott och ont.

Vad är ditt bästa minne med Krille?
- Bästa minnet ihop med Krille är nog ändå JSM-finalen 2000 mot Växjö.

Jag snackade lite med Krille om det. Spelare som Jonas Källman och Åke Muwanga lirade ju där då. Coolt. Hur är det i semifinalen nu med psykningar mellan dig och Krille?
- Är det psykningar är det nog jag som står för dom. Kristjan är nog mer att han gör utspel i tidningar, men inte under match. Då är han lugn.

Hur känns det att spela inför en fullsatt Eskilstuna Sporthall?
- Det är ju min hemmahall. Är uppfödd där och tillbringade nog i snitt 40 timmar/vecka där. Har alltid haft som mål att vara coach där inför fulla hus. Hade helst sett att det var med Eskil men Alingsås känns helrätt det med. Förövrigt är hallen den kanske bästa ihop med Malmös Baltiska!


Kristján "Krille" Andrésson och Andreas "Stocken" Stockenberg

Inga kommentarer: