torsdag 20 januari 2011

VM-special: Gentzel tycker till

Han behöver ingen närmare presentation. Mina damer och herrar, Treijner & Söderberg har intervjuat Peter Gentzel. En världsmålvakt som vunnit och upplevt det mesta. Nu är han hemma i Sverige igen och har nyligen blivit tillsatt på tjänsten som administrativ chef på HerrElit Handboll.

Hur har ditt liv sett ut fram till idag sedan din aktiva karriär lades på hyllan?
Sedan jag slutade med handbollen har jag mer eller mindre hela tiden varit upptagen med nybygget av vårt hus i Onsala. I september började jag arbeta i VM-bolaget 2011 där jag huvudsakligen sysslar med de kommersiella frågorna.

Fullt upp alltså. Ditt bästa handbollsminne då Peter?
När det gäller mitt bästa handbollsminne är det inte helt lätt att välja. EM-guldet 2002 på hemmaplan är nog det som etsat sig fast hårdast men även Champions League-guldet med Kiel i våras sitter ännu på näthinnan.

Har du någon favorit bland fulknepen på handbollsplanen?
Fulknep på banan gillar jag inte alls ! Helt OK med psykningar av motståndare men ogillar starkt allt som inte är Fair Play.


Ingen ovanlig syn att Peter räddar bollen.

Din styrka som handbollsspelare?
Min styrka som handbollsmålvakt var min speluppfattning och min storlek.

Din svaghet som handbollsspelare då?
Jag saknade en hel del i teknik och styrka men lyckades kompensera det på ett bra sätt.

Ja, det må jag säga att du gjorde. Vem är den mest vältränade handbollsspelaren du spelat med?
Det finns många bra exempel på vältränade handbollsspelare – ett bra sådant är Tobbe Karlsson i Flensburg och landslaget.

Bästa spelaren du spelat med/mot?
Bästa spelaren som jag spelat med och mot heter Stefan Lövgren. Nu när han också har slutat framhåller jag Filip Jicha, Kiel/Tjeckien som världens främste.

Svensk handbollstalang, kille som tjej, som du tror mycket på?
Sverige har gott om talanger men två som är mycket lovande är Janina Roberts, Sävehof och Rickard Lönn, RIK.

En stor fråga men lite kort bara, vad behöver vi utveckla i svensk handboll för att återigen nå toppresultat internationellt (klubb som landslag)?
Tror att vi måste bli bättre individuellt, fysiskt och tekniskt för att ha en bra chans att kunna vara med och slåss om medaljerna i de stora mästerskapen.

Vad tror du om Sveriges chanser i VM?
Sverige har bra förutsättningar att göra ett bra VM på hemmaplan. Det krävs dock att flera spelare kommer upp på sin högstanivå samtidigt så att man med en stark hemmapublik i ryggen kan vara med och slåss om en semifinalplats.

Någon som kommer få ett rejält genombrott i det svenska landslaget under VM?
Hoppas och tror att spelare som Oscar Carlén och Niklas Ekberg får sina landlagsmässiga genombrott i detta VM.


Ännu en skön räddning av Peter.

Vilka vinner VM och varför?
Jag tror att det kommer att bli ett jämnt VM där lag som Kroatien och Danmark till slut får ge sig för de senaste årens suveräner Frankrike.

Tack så mycket Peter för intervjun och lycka till nu med ditt nya jobb på HerrElit Handboll.

Inga kommentarer: