tisdag 11 januari 2011

Talangen Fanny Skogqvist vill utvecklas

Bloggen hade helt missat, i samband med att Martin, Victor och Chrille spelade JuniorElitCupen, att även tjejsidan hade en representant med från IFK. Tur då att damtränaren, mycket rappt, påtalade detta för mig. På den här bloggen ska IFK:are hyllas och sågas.

Idag ska det hyllas. Fanny Skoqvist är en ung och ambitiös handbollstjej som redan fått känna på spel i division 2 med IFK:s damlag. Hon har talangen och hon gör det bra från sin H6-position. Så bra faktiskt att hon blev uttagen och fick vara med och spela JuniorElitCupen med Sörmlandslaget.

Vilket kommer vara ditt starkaste minne från JuniorElitCupen?
Det är faktiskt inte något vi gjorde eller så, utan en killes hoppskott som jag blev jäkligt imponerad av. Har aldrig sett en sån teknik eller spänst.

Låter coolt med en sådan teknik vid ung ålder. Sveriges svar på Frankrikes Abalo kanske. Vi får se sen då. Vilka spelare, i ert lag som i de andra, kommer bli Sveriges kommande storstjärnor?
Två i mitt lag uttagna till damer u16, och det är jag inte förvånad över. Flera killar i Göteborg kommer gå långt, och Cassandra Tollbring, Uppland, ser man ligger på en högre nivå än många av de andra.

Tollbringarna ja. De är duktiga. Vem var bäst i ert lag sett till hela cupen?
Det är svårt att säga. Matilda Öhrbom, 9:a, var straffskytt utan nerver och gjorde mål på nästan alla, 13 av 15 skulle jag gissa. Sen är Rebecca Lindberg-Johansson, M6, helt otroligt duktig på att få tag på alla tillsynes omöjliga inspel.

Vilka klubbar fanns representerade i Sörmlandslaget?
De flesta var från Guif och Eskil, Göksten hade 2 med, Önnered 1 och IFK Nyköping 1.

(I Önnered spelar Sarah Holmdahl som flyttat till Göteborg från Nyköping. Ska försöka få tag på henne för en kommentar, reds.anm.)

Var du ensam från IFK Nyköping i laget?
Ja, smått nervöst kan jag säga.

Kan jag tänka mig. Spelade du H6 i cupen?
Precis, man får knappt spela något annat om man är vänsterhänt.


Här laddar Fanny vänstersläggan. Bra upphopp!

Hahaha. Fråga mig, Fanny, jag vet. Vilket var det bästa laget ni mötte?
Jag skulle säga Småland, de hade ett snabbt rullningsspel. Men vi mötte inget av de riktigt bra lagen som Göteborg eller Stockholm.

Vad säger du om din egen insats? Vad gick bra/dåligt?
Nu i efterhand så kan jag säga att jag spelade säkert och tog inga chanser. Gjorde inte så mycket dåligt men inget var riktigt bra heller. Nästan gång vill jag våga mer.

Bra att du direkt vet vad du ska göra annorlunda då. Vad har du lärt dig av denna helg?
Många nya tekniker och spelsätt, det känns att det ligger på en högre nivå nu.

Var det lugnt på kvällarna eller var juniorkillarna efter er?
Det var faktiskt lugnt, jag tror att många har mognat till lite och sätter handbollen i fokus (plus att de flesta har pojk/flickvän).

Ja, dum fråga kan jag tycka så här i efterhand. Det är väl inte prioritet ett när man är på en elitcup, att jaga killar/tjejer. Det var annat på min tid och det var väl därför det gick som det gick med min utveckling i handbollen. Var det några roliga trix/practical jokes under helgen?
Inte vad jag såg, inte ens några madrasser var utpumpade på morgonen.

Vad har du för mål med ditt handbollsspelande då?
Jag har inget specifikt mål, utan jag vill utvecklas så mycket som möjligt och bli så bra jag kan bli. Handboll är något värt att spela och jag vet att jag har kapaciteten och kan bli bättre, bara jag fortsätter.

Härligt Fanny! Jag och bloggen önskar dig all lycka med ditt handbollsspelande. Du har helt klart rätt förutsättningar för att lyckas!

1 kommentar:

mamma handboll sa...

Jättekul att läsa om våra talanger. Har sett utvecklingen på Fanny under säsongen. Nu vågar hon ta för sig, om hon vill, så kan hon gå hur långt som helst! IFK HEJA!