måndag 17 januari 2011

Dante: Drömmen är att spela i Elitserien!

Han tillhör IFK:s P-95 där han styr spelet från M9. Vad som skiljer Dante Lindén mest från de övriga i sitt klubblag är att han, till varje träning och hemmamatch, behöver pendla de 4,51 mil som det är mellan Gnesta och Nyköping, enkel resa. Mestadels blir det bussen som förflyttar Dante men hans mamma eller pappa ställer också upp när inte busstiderna passar.

En annan sak som skiljer Dante mot sina lagkamrater är att han, tillsammans med lagkamraten Johan Lindelöf, blev uttagen till Sörmlandslaget som mycket framgångsrikt spelade till sig en delad tredjeplats i SverigeCupen här nyligen.

Intervju med Johan Lindelöf här på bloggen imorgon.


Dante, längst till vänster med Sörmlands gula matchtröja.

Tjenare Dante. Har du spelat i någon annan förening än IFK?
Jag spelade i Gnesta Stars innan Nyköping. Laget finns tyvärr inte kvar p.g.a. för få spelare.

Har du bra koll på din gamla förening?
Har rätt bra koll på lagen i Gnesta! Min mamma är ordförande och min syrra spelar i ett av lagen.

En förening med få lag som jag förstått det. Hur är det med handbollskunskaperna där i Gnesta Stars?
Det finns inte speciellt mycket handbollskunskaper i klubben men vi har en riktigt bra tränare (Agneta, min förra tränare). Hon spelade i Elitserien när hon var aktiv.

Hur går det för syrrans lag då?
Det går inte så bra. De förlorar nästan varje match. Nu har dem fått Agneta, så det kommer nog gå lite bättre. De spelar i en Stockholmsserie med lite andra lag också.

Känslan att representera Södermanland?
Man blir riktigt stolt över att få spela för Sörmland. Det var riktigt kul att spela SverigeCupen. Dock skadade jag mig i gruppen mot Östergötland så kunde inte spela slutspelet, tyvärr. Trampade snett och stukade foten i försvarsspelet. Har fortfarande ont och kan inte träna men det går snart över, hoppas jag.

Det var tråkigt att höra. Surt. Vad är ditt mål med handbollsspelandet annars?
Drömmen är att spela i Elitserien! Det är även mitt mål. Blir ju självklart riktigt tufft och svårt men värt att testa och se hur långt man kommer.

Vad är din starka sida som handbollsspelare?
Min starka sida på handbollsplanen är mina snabba fötter.

Någon förebild inom handbollen?
Ivano Balic.

Tack för att du ställde upp på en intervju till bloggen, Dante. Krya på foten nu och kämpa på med ditt pendlande och lycka till med handbollen!

***

Gustaf Lindelöf, tränare i P-95, om Dante: Dante spelade inget under söndagen p.g.a. stukad fot. Under lördagen och fredagen så är min uppfattning att han var lagets bästa försvarsspelare, när han spelade som spets. Blev flera kontringar som följd av det. Framåt var han duktig också, men det är svårt med så lite speltid.

Oftast fick han vila hela första halvlek och sedan komma in 7-8 min i andra. Han missade dock ingenting framåt och hade några fina vikskott.


Gustaf långt bortom handbollsplanerna. Här i ett tandemhopp.

Inga kommentarer: