söndag 2 januari 2011

Intervjun med Asp fortsätter...

Efter denna del är det bara två delar kvar. Underbart med så mycket läsning.

Innan du bestämde dig för att gå till IFK Skövde var du nere i Hannover (som också gick upp i Bundesliga) och provtränade. Berätta om det lilla äventyret!
Det var en fantastiskt kul vecka där nere. Jag var med och tränade med truppen mitt under deras brinnande säsongsavslutning och jakt på bundesligaplats till kommande år. Laget tränade och tränar fortfarande vissa pass i den lilla orten Burgdorf, klubbens ursprungliga hemort, men spelar sina matcher tre mil åt sydväst i storstaden Hannover. Träningarna var grymt roliga och där fick jag möta på rejält motstånd och faktiskt spela fysiskt till 100 procent av min ansträngningsnivå vilket knappast är möjligt i till exempel ettan för då skulle jag nog sitta i fängelse efter tre omgångar...


Asp (ståendes i mitten) under ett annat Tysklandsbesök. Träningsläger i Damp med IFK Skövde. Treijner längst ner till vänster i bild? Eller?


Skövdes Treijner och Nypans Treijner!

Jag minns speciellt en situation på en av träningarna när jag i försvar slet sönder tröjan på mittsexan i ett spelmoment men också fick tag i bollen. Jag stod och inväntade en tvåa och straff men ingen signal kom så jag vände istället på spelet och kontrade in ett mål med linjespelarens halva tröja fastklistrad i min vänsterhand. Ingen framförde ens ett klagomål förutom en av mina medspelare som skrek på en felspärr.

Några minuter senare när träningen var slut kom killen med en halv tröja fram till mig och skrattade högljutt åt situationen och bad mig smälla på ännu hårdare nästa gång. Sammanfattningsvis en skitkul upplevelse och veckan efteråt fick jag ett kontraktserbjudande som jag ändå avböjde till Skövdes förmån till slut.

Det har hänt att jag har upplevt dagar då jag ångrat det beslutet.

När du kom till Skövde, sommaren 2009, hade ni en massa fystester. Det gick ju skapligt bra för dig om man säger så. Berätta!
Löpgrenarna varierade en del och vi sprang olika rundor bland löpspåren på Västgötaslätten där jag höll mig främst. Rekordtiderna från innan som man hörde om är dock väldigt inofficiella och kunde variera från dag till dag men nog låg jag där och nosade på vissa bra dagar. Styrkeresultaten var däremot bättre dokumenterade.

Vi mätte främst i knäböj, bänkpress och frivändning. I knäböj ”persade” jag 230 kg (dock ej samma krav på djup som landslaget har på sina Bosön-läger) och i bänkpress 170 kg vilka var klubbrekord med råge. I frivändning orkade jag upp 127,5 som mest men där nådde jag ingen rekordnivå för där är dessutom Äpplet helt groteskt bra. Tror han gjorde 135 som mest innan sommaren.


Hemligheten bakom Asps grymma testvärden - Yoga i trolska miljöer!

Bästa spelaren i IFK Skövde under din vistelse i laget? Varför?
Oj, det finns att välja på. Linus Lake är ju ruggigt svår att möta med sin snabbhet, rappa skott och fina speluppfattning.

Andy Nilsson är en grym offensiv linjespelare med sugproppar som fångar bollar två meter in i målgården och ändå hinner flippa sönder vilken målvakt som helst. Jag är inte alls förvånad att han blev uttagen i landslaget redan nu, jag tycker inte att han har någon överman i elitserien.

Vad gäller debatten Andy/Grundsten har jag sett Grundsten spela för lite för att kunna jämföra de två men å andra sidan tror jag att de som kritiserar förbundskaptenernas val inte heller har sett Andy spelat för att egentligen kunna bedöma det tillräckligt.

Åter till huvudfrågan dock; om jag tvingas välja en så väljer jag Äpplet. Han är fruktansvärt explosiv, mycket genomtränad och vill i varje moment bli bättre, bra lagspelare och tjurig vinnarskalle i samma person som inte är nöjd förrän han håller nollan. Äpplet vann många matcher åt oss förra året och har dessutom varit ännu bättre denna säsong. Den enda som inte håller med om det skulle möjligen vara Äpplet själv.


Joar, Äpplet och Asp under svenskarnas besök hos Joar i Stavanger.

Vem/vilka umgicks du mest med i laget?
Det blev mycket QT (quality time) med ”utbölingarna”, vi som inte är från Skövde. Gruppen bestod väl främst av Andy från Trelleborg, Joar Gjerde fra Stavanger, Mikael ”Äpplet” Appelgren och Erik ”Mats-Glenn-Schumacher” Svernling från Uddevalla.

Ibland skymtades även Andreas Cederholm och lille Danne ”topp of Skövde” Komayesh (FIFA-kung som han kallar sig – HAHAHAHAHAHA) i mitt granna vardagsrum som oftast blev vårt forum förutom restaurangbesöken när varken jag eller Andy hade lust att laga mat åt de andra.

Joar försökte visa sina kunskaper vid spisen tre gånger men det gick sådär. Första gången bröt han sönder en trägaffel när han skulle bryna köttfärs och gav då upp, andra gången serverades vi blodröd fläskkarré i ett smärre mordförsök av ”No-ass” som vi bl.a. kallar honom.

Tredje gången blev ”nowwsken” och ”Ändijj” osams om var såsen skulle placeras när vår norske vän försökte sig på att göra enchiladas, vilket slutade med att Andy fick sköta det hela medan Joar och jag spelade en ilsken match på FIFA10. I och för sig var det ju lika bra så att man kunde få något motstånd just då, annars var det oftast alldeles för lätt att lira FIFA10.

Joar titulerade sig ”Bäst i Skövde” och skötte sig bra med handkontrollen ganska ofta men på plats i Klepp-Stavanger i somras tog jag, efter en trevande inledning, ner han på jorden ordentligt!

Flöt allting på bra med flytten från Skövde till Nyköping?
HAHAHA! Jag ger er citatet från skånske Nilsson:

-Det är iiiiingen faaawa, du behövew inte kuolla i föwwådet. Jag haww kuollat och dejt ejr tuomt. Aaaaallting ejr meeeejd i dijn fluttbijl!

Sedan körde jag och Lisa 30 mil hemåt och väl hemma kunde vi konstatera att vi var tvungna och köpa en ny hylla ovanför att ha ovanför TVn. Hyllan, som blev kvar i Nilssons förråd och står där än idag, är bara 2,5 meter lång så den kan ju vara lätt att missa =) Annars gick allting som smort!


Väl hemma i Nypan igen skulle Asp & hans IFK ta sig an Bengan Boys. Asp väntar här in Lövet.

2 kommentarer:

pelle sa...

haha, måste säga att det är riktigt likt mig på bilden! Två så snygga människor liksom.. vem hade trott det?

Söderberg sa...

Jag menar det. Sen så är ni ju från västgötaslätten också.