onsdag 26 januari 2011

Frida Wikner har viljan!

IFK Nyköping hade hela fyra tjejer med i Sörmlandslaget nu när SverigeCupen avgjordes i januari. Bloggen har tagit sig ett snack med var och en av dessa talangfulla tjejer. Först ut är Frida Wikner.

Tjenare Frida! Nu får du berätta lite om känslan att få representera Södermanland i SverigeCupen?
Det var riktigt roligt att få va en av dom 17 spelare som fick representera Södermanland i SverigeCupen. Det var samtidigt kul att va en av de 4 tjejer som fick representera Nyköping i Södermanlandslaget.

Ja, det är stort. Hur gick det för dig om du ska summera hela cupen (bra och dåligt)?
De första matcherna va lite nervösa men när de släppte gick de bra! Jag skulle nog ha tagit för mig lite mer på plan, men de är ju sånt man alltid kan förbättra.

Vad hade du för position i laget?
Jag spelade mest V9 men även lite på H9.


Riktigt cool bild på Frida när hon drar till med ett hoppskott.

Var lagets insats godkänd, totalt sett, tycker du?
Jag tycker vi va riktigt duktiga. Vi hade tyvärr kort tid att ladda om på mellan den näst sista och sista gruppspelsmatchen så vi blev lite otaggade. Annars var våran insats helt klart godkänd!

Vilken var er bästa match och hur gick den?
Den bästa matchen spelade vi mot Uppland. Vet inte vad resultatet blev, men vi vann och gjorde en toppenmatch som var grymt rolig att spela! (14-5 till Södermanland, reds.anm.)

Hur mycket speltid hade du i snitt/match?
Jag kan inte säga riktigt hur mycket speltid jag hade. Vissa matcher var det mindre och vissa var det mer men jag tycker att jag fick spela väldigt mycket även fast vi var så många!

Vilka lärdomar tar du med dig från denna helg?
Det jag lärde mig denna helg var att allt går bara man har rätt inställning till det man gör. Även om man förlorar så kan man göra det med en otroligt bra insats!

Vad har du för mål med ditt handbollsspelande?
Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med mitt handbollsspelande. Just nu känns det som att jag kommer spela så länge det är kul och sen får man väl se hur det blir.


Frida Wikner.

Ni gjorde ett stabilt gruppspel med endast en förlust och slutade där tvåa efter Skåne. Ni fick sedan möta Stockholm i kvartsfinalen och åkte där på en övertygande förlust med 17-9. Stockholmarna vann sedan hela cupen. Hade ni kunnat skaka Stockholm på nåt sätt eller hur var matchbilden?
Jag tror att Stockholm fick relativt bra motstånd. Även om siffrorna visar på att vi förlorade med ganska många mål så tycker jag ändå vi gjorde en kämparinsats. Vi satte inte alla lägen vi fick o slarvade kanske lite med bollen i anfall till skillnad från Stockholm, som nästan spelade felfritt.

Med lite mer inställning och lite lycka hade vi kanske kommit närmre varandra i slutsiffrorna men vi hade nog ändå förlorat. Det kändes skönt att förlora mot det lag som vann hela cupen!

Vad är dina bästa egenskaper på handbollsplanen?
Det jag är bäst på, eller känner mig mest säker på, är mitt kullager. Eller genombrott överhuvudtaget. Jag känner att jag har den vilja som krävs på plan även om det inte alltid går bra.

Bra. Vilja kommer man långt på. Vad behöver du särskilt förbättra på handbollsplanen?
Jag behöver förbättra mitt självförtroende lite när det gäller att ta avslut utifrån. Sen finns det förstås fler saker som man behöver förbättra, men de var det första som slog mig.

Avslutningsvis undrar jag lite över hur ni taggade till innan matcherna i cupen. Hur gjorde ni? Vi själva kör ringen och skriker lite.
Vi gjorde nog ganska lika som ni tror jag. Tränaren tagga med positiva ord och vi körde ringen och tagga som sjutton. Man får en härlig lagkänsla av det och blir riktigt taggad för match!

Tack Frida och lycka till med handboll och studier. För er nya läsare, som missat bloggens adventspecialare, kan vi tipsa om följande klipp där Frida är den skönsjungande tärnan näst längst till vänster.

Inga kommentarer: