lördag 22 januari 2011

Bussen som gud glömde

- Det blir storbuss på lördag!

Det utbröt en vild glädje i truppen nere i Sporthallens foajé efter att beskedet nåt allas öron. Bye bye till de trånga minibussarna och hjärtligt välkommen du store storbuss. Avfärd var tänkt 12.15. Asp ringde mig 12.25. Då vrålade han där utanför Sporthallen och undrade var bussen befann sig. Snäll som han är undrade han också om jag mådde okej, vilket jag gjorde och gör. Jag kände mig okej förutom att det är något som krånglar i knät.

Efter samtalet snörade jag på mig löpardojjorna och trotsade de puckelpistformade isgatorna för en löptur. Gjorde ont i knät så nåt är ju fel. Rundade av med ett bra gympass också.

10 minuter innan Sveriges matchstart mot Serbien fick jag mig ett samtal från en dämpad och besviken bloggkollega. Där satt han, utan att kunna njuta, i en väldigt stor buss. Två säten alldeles för sig själv. Boquist och gänget hade precis manglat IFK med 32-20. Efter att ha hört historien är det ganska lätt att förstå varför. Nu ska ni få höra vilken dag våra IFK-hjältar varit med om.

Storbussen. Vi börjar i den änden. Vilket praktexempel på ett fiasko!

Pelle började sitt samtal med storbusshistorien. Han var otroligt besviken över hur bussbolaget skött det hela. När IFK-lägret väntat tillräckligt länge fick de tag på någon representant och det visade sig då att någon bokning av buss till Västerås inte registrerats. En bokning var gjord från IFK:s sida. Bussen kom...det dröjde länge...klockan blev mycket...den blev 13.40 innan IFK:arna kunde lämna Nypan. Storbussen kom fram 15.40 vilket innebar 20 minuter innan matchstart. Det är ingen höjdare som ni kan tänka er.

Nu var IVH gulliga nog att skjuta fram matchen 15 minuter. Med tanke på den grova förseningen av ankomsten behövde Germe förbereda sig redan i storbussen, som ni kan se. Oklart vad Axel gör där bredvid. Ser ut som han håller i en hamburgare. Kan det vara så? En QP Cheese sådär innan match?


Germe tejpar sina handleder, tummar och fingrar.

Matchen blev ju inte heller värst bra. Inledningen var allt annat än bra. Precis som mot Irsta borta var vi inte med från start. Då hade vi också en viss försening men idag var det förseningen med stort F. 15-4 till IVH efter dryga 15 minuter.

Något senare, efter totalt 20-25 minuter valde IFK att punkta bort Boquist. IFK hade dålig fart framåt medan hemmalaget hade hyffsad fart. Germe hade några bra genombrott men fick inte in bollen. Emil stod för flera klassräddningar där längst bak. Tur det för IVH ledde trots detta med 20-9 i halvtid. Fy tusan.

Pelle kom in i kassen när den andra blåstes igång. Två straffräddningar från hans lekamen, varav en var när han hoppade in i den första halvleken. Första kvarten var Pelle riktigt vass då han stod för 11 räddningar. Totalt på hela halvleken hade han över 50% i räddningar.

- Ja, jag hade lätt över 50%, sa Pelle som ändå kunde se en liten strimma ljus i den mörka, långa tunneln. Det är ju så man blir ordentligt stolt. Att bara få blogga ihop med en sådan vägg i kassen. Grymt.

Varför gick det så bra för dig då?
- Jag hade en bra position hela tiden. Jag ger cred till Hellgren för alla mina räddningar, skriv det, sade Pelle till bloggen.

Det går heller inte att prata nog om vad Boquist betyder för sitt IVH.
- Nej, han ligger ju bakom allt. Det märktes att de tog matchen på största allvar eftersom Boken spelade 50-55 minuter, analyserade Pelle.

Simon utsågs till matchens lirare i ett IFK som bara gjorde 20 mål framåt. Var det Killian "Tollbring" Grubits som spikade igen där bak?

Noterbart är annars att IFK:s skyttekung, Andréas Asp, skadade sin högerhand. Det hände i slutet av den första halvleken och inget mer spel från Aspen, tyvärr. Pelle okulärbesiktade handen nu direkt i bussen.

- Ser ut som det är pek- och långfingret som fått sig en smäll. Svullen som tusan. Så lät Pelle "Dr. Dängrot" Treijners utlåtande om Aspens högerhand.

När Asp klev av fick Chrille Wålinder chansen och han tog den. Han spelade 2:a och gjorde det förtjänstfullt. Bra driv även framåt.

Melcher gjorde debut och dyngade in några från min position på H6. Bra Melcher. Mer konkurrens. Det gillar vi.

Min andra konkurrent på H6, Jeppe Göransson, fick rött kort i andra. Han tryckte till kantspelaren lite väl hårt.

I halvtid behövde Pelle hitta ett dass. Han frågade en av IVH:s ledare som pekade mot två stycken toalettdörrar. Boquist stod bakom Pelle utanför toaletterna.

- Här lade jag en riktigt bra skit förut, erkände Boquist och pekade mot den högra toalettdörren.

Skönt att Boquist varnade Pelle. På planen var han inte lika gentlemannamässig. Mycket grinande från hans sida. Eller vad sägs om när Simon och Germe täppte till luckan för Boquist som föll till marken. Väl där körde Simon fram nyllet 2 cm från Boquist och vrålade:

- Sluuutaaaaa skriiiiiik föööööör iiiii helveeeeeetttteeeeee!!!!!

Ja. Någon måtta får det faktiskt vara på skrikandet.

För första gången blev också kebabpastasåsen utbytt. Den missade givetvis jag. Jag som tjatar mest på veckans rens som går till vår matlåda. Idag var det en skinkpastasås. Mycket mat var det också i matlådorna. Tornler och Simon trodde att även denna maträtt var kyckling.

Pelle: Simon, var det kyckling i din matlåda?
Simon: Ja, det var kyckling.

Pelle ville tillägga att Simon faktiskt sade detta med glimten i ögat. Oklart om Tornler gjorde detsamma. Hans smaklökar verkar vara obefintliga.

Jag kunde bara inte hålla mig under intervjun med Pelle.

Jag: Tog du Bokens autograf nu?
Pelle: Tyvärr inte. Missade det helt.
Jag: Det var ju illa.
Pelle: Ja.


***

Resultat idag.

HK Lif Blå - HK Tyrold 30 - 26
Jag är ju kass på att tippa. Vad hände, Tyrold? Men tack Lif Blå, med tanke på att Tyrold jagar oss ordentligt bakifrån.

IVH Västerås HK - IFK Nyköping, alltså 32 - 20

RP Linköping - Irsta HF 30 - 18
Det var som... RP Linköping är uppenbarligen riktigt på gång nu. Tvivlade inte direkt på en hemmasager men så klart?! Vad gör Irsta? Torskar borta mot Lidingö och vinner mot IVH. Blir utklassade mot RP. Nåt skumt med det där Västeråslaget. Robach och Khachab måste ha spikat igen fullständigt.

Lidingö SK - Skånela IF 23 - 37
Inte otippat alls. Skånela borde spela i allsvenskan istället.

Inga kommentarer: