onsdag 12 januari 2011

Helge Freiman - Sveriges framtid

Han är en mycket talangfull och allroundkunnig M9:a med fin blick. En av de bästa 92:orna i Sverige. Därtill en stabil 3:a i försvaret. Helge Freiman är namnet och han får mycket speltid i det allsvenska topplaget IFK Tumba. Guif vill ha honom och j-landslaget har honom redan. Sveriges bästa handbollsblogg har pratat med Tumbas guldklimp.

Hampus Asp, din nya lagkamrat, menar att du vill bli som honom. Att du stirrar dig blind på ”Christer Sjögren” helt enkelt. ”Sjögren” är ju en riktig hunk och du kallas för snygg-Helge. Vem är hetast av er två (på som utanför planen)?
Jag måste erkänna att det ligger en hel del sanning i det "Sjögren" säger, som jag har stirrat dag in och dag ut. Jag måste nog vika ner mig i "Vem är hetast frågan" Hampus vinner den. Han är fulländad.

Ja, vad tycker du om Hampus Asp förresten? Är du också avis på hans stora händer som nästan gör det lite fuskigt att spela handboll?
Han är en väldigt reko och härlig kille som endast har sina päron att tacka för den kroppen han har fått. Han påstår att han har tränat hela sitt liv och bla bla. Det tror jag inte en sekund på. Bara gener som byggt den där kroppen.

Hur är det på Lidingö annars? Vad har du för relation till de beryktade Lidingömorsorna?
På Lidingö är det bara bra. Gräset är grönt och luften ren, så finns inte så mycket att klaga på utöver dem långa resorna till Tumba varje dag.

Jag har en väldigt nära relation till Lidingömorsorna då min mor var och är till och från en av gaphalsarna i gänget. Tror faktiskt min moster är en av dem trognaste Lidingömorsorna just nu. Så jag känner dem väl!

Hur gammal var du när du började spela handboll?
Jag var 6 år gammal.

Vilka klubbar har du spelat i?
Jag började i Lidingö SK och sedan IFK Tumba.


Ganska bra bevakning på den unge herr Freiman här!

Vad tycker du att du gör bäst på handbollsplanen?
Det som jag gör bäst är nog att styra upp anfallen och sätta mina lagkamrater i lägen. Sen har jag väl ett hyffsat skott ibland.

Vilken styrkeövning är du bäst i? Personbästa?
Brutalbänk. 34.

Vilken styrkeövning är du mindre bra i?
Benböj.

Hur är det med flåset annars? Är du som Håkan Mild och springer ut beep-testet?
Haha, nej absolut inte. Jag har kämpat och slitit i många år för att få upp ett helt okej flås. Men är inte på Håkan Milds nivå ännu.

Meriter i handbollen?
-Sverigecupen
-JuniorElit
-Finalsteg J-SM.
-Debuterade i Elitserien som 16 åring.

Det är nog det som är värt att nämna än så länge!

Målrekord i en och samma match då?
15

Någon förebild?
Hampus Asp!

Detta visste inte handbollssverige om Helge Freiman?
Är en rackare på "uppvärmningsfotboll".

Guif är ruskigt intresserade av dig och din utveckling. Du tar studenten till sommaren och det är väl just skolan som hållit dig ifrån att skriva på för elitserieklubben än så länge. Ni ligger själva i toppen av Allsvenskan. Om IFK Tumba går upp i Elitserien efter denna säsong, vad är då mest intressant för dig tycker du?
Det som gjorde att jag valde att stanna i Tumba är framförallt att vi är ett riktigt skönt gäng och att jag personligen ville ha ett år till i Allsvenskan, lite mer kött på benen. Sedan hade jag ett år kvar på kontraktet som jag ville fullfölja. Vilken klubb som är mest intressant just nu kan jag inte svara på. Det som är intressant är att jag vill spela i Elitserien, om det är i Tumba eller någon annan klubb får vi se!

Nu i juletider var du och j-landslaget iväg på en turnering i Doha i Qatar. Några sköna practical jokes á la Bengan Johansson?
Haha, nej det är faktiskt dåligt med practical jokes tyvärr, det kanske kommer med åren?

Det lär komma. Hann du få några julklappar annars? Vad var det i paketen?
Absolut, trist bara att dem blir färre och färre för varje år. Jag fick bara mjuka "tråkiga" paket. Strumpor och kalsonger osv...

Hur hade ni det i Qatar, varm och skönt? Vad gjorde ni när ni inte spelade handboll? Kollade hästpolo, fiskade eller vad hände?
Vi bodde riktigt flott dock blev det inte tid till att vara ute i solen. Vi var mest på hotellet och sedan en kväll var vi i ett enormt köpcentrum med en hockeyrink mitt bland affärerna. Det var lite annorlunda.

Kan du rekommendera en tripp till Qatar?
Jag skulle nog inte åka dit på semester om jag fck välja. Men då ska man tänka på att vi inte rörde oss långt ifrån handbollshallen så har inte så koll på Qatars alla smultronställen.

Ni började mot Qatar och fick stryk med 33-30. Inget nätrassel som registrerades från dig. Hur gick det för dig? Borde ni inte ha spöat ett lag som Qatar, eller?
Jag spelade faktiskt inte matchen mot Qatar. Vi var tre M9:or som delade på uppgiften. Det var en match med lite sömn i benen och lite underskattning om man får säga så? Men Qatar var faktiskt inte alls så pjåkiga, dem gav även Slovenien en nagelbitare som Qatar torskade.

Vinst mot Slovenien med 23-22, du satte 3 mål varav 2 på straff. Rätt jämn match kan man gissa. Hur gick det för dig i denna matchen?
Ja det var mycket jämt, tror däremot vi hade ledningen hela matchen om jag inte minns fel. För mig gick det bra, det var nog en av dem stabilaste insatserna från mig i landslaget hittils.

Ni avslutade turneringen med match mot Argentina. Hade de någon handbollens svar på landets fotbollsgud, Messi?
Nej ingen lika talangfull eller till utseendet Däremot hade dem en kille som var en underbar "look a like" till Carlos Tevez. Har hört att ni är väldigt mycket för look a likes i Nyköping?

Ja, vi gillar att hitta look-a-likes här. Seger med 32-24 mot Argentina. Du, Helge, noterades för ett mål. Hur matchades du här?
Jag spelade cirka 20 minuter. Hade inte stolparna med mig den matchen. Men det gick helt okej trots att jag missade lite mycket.


Helge satsar och skjuter!

Ni slutade delad etta i turneringen trots en förlust. Med facit i hand, borde ni ha vunnit hela turneringen? Vad kunde ni ha gjort bättre?
Innan turnerningen trodde jag att det skulle vara vi och Slovenien som slogs om första platsen. Ja, det tycker jag att vi borde. Vi är bättre än Qatar, om vi hade kommit upp i normal nivå.

Det är svårt att säga, men det stora är väl att vi inte borde ha förlorat mot Qatar. Men sånt som händer. Men om man bortser från Qatar matchen så tycker jag att vi spelade bra, det är självklart lite skönhetsfel när det är många debutanter med i laget. Men jag tycker vi gjorde det bra.

Hur ser du på din egen insats i denna turnering?
Jag tycker det gick helt okej. Kan alltid bli bättre. Så ger mig själv +++ av fem möjliga.

Godkänt alltså. Det är bra. Vad var det roligaste med resan?
Alltid roligt att spela match med landslaget. Träffa grabbarna i laget som man sällan ser är också mycket trevligt.

Spel med Tumba härnäst och jakten på en plats i handbollssveriges finrum fortsätter. Ni har en stor turnering i Argentina i augusti, U19-VM. Har ni något mål klart med den turneringen?
Vi har inte diskuterat det ännu. Truppen dit är inte spikat heller, men om jag får gissa så tror jag att man siktar på vinst i alla matcher, vilket borde resultera i en guldmedalj.

Vem blir Sveriges nästa storstjärna i handboll från ert landslag i U19?
Jag tror att många kan/kommer bli riktigt bra. Men Peter johannesson målvakt från Sävehof är riktigt duktig. Så min röst går till Peter.

Några nyårslöften?
Nej, det blir alltid pannkaka av dem.

Vad önskar du dig av år 2011?
Att dem unga vinner "uppvärmningsfotbollen" efter en avgörande match i ett fullsatt Tumba idrottshus.

Treijner & Söderberg önskar dig, Tumba och det svenska U19-landslaget ett stort lycka till under 2011. Tack för intervjun och vi återkommer gärna till dig, snygg-Helge, i framtiden!
Det var så lite så. Heja Nyköping!

Jo, förresten, jag såg att ni träningsspelade mot vår seriekollega, Skånela, här tidigare. Torsk där. Var du med? Hur var den matchen?
Vi var dåliga, Skånela bra. Ja, jag var med. Vi körde med kedjebyten osv. Dock ingen bortförklaring till att vi förlorade. Men spelet blev väldigt hackigt.

Ok. Kör hårt nu Helge och lycka till ikväll i derbyt mot Djurgårdens IF. Hälsa så gott till våran nallebjörn Sjögren!

***

Exklusivt - Hampus Asp tycker till om Helge Freiman:

Helge, en gammal pojke på steget att bli en ung man. Talangfull handbollsspelare. Den dagen han har min fysik är han ostoppbar. Sitter gärna still på sin plats i omklädningsrummet och observerar sina medspelare. De få gånger han reser sig upp är det för att leka DJ. Bra på att kramas. Hybris på fotbollsplanen.


Helge Freiman som gröna gubben på trafikljuset, Henrik Olsson (Staffans grabb, reds anm) som Super Mario och Christer Sjögren som sig själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

J**vligt rolig läsning ;) Tack Sveriges bästa Handbolls blogg.

Söderberg sa...

Roligt att höra! Tack så mycket :-)