måndag 10 januari 2011

Såhär dagen efter...

Igår mäktade jag inte med att skriva något när jag kom hem men Rilles redogörelse ger en bra bild tycker jag. Vi inleder bra och får hål på dem efter bra satsningar som ger bra lägen. Stefan gör en grym inledning och vi har en positiv känsla med oss länge i halvleken. 15-12 i halvlek som sagt och då vi har 6-5 första en och en halv i andra, tänkte man ju att vi skulle köra matchen där.

Så blev det ju inte riktigt utan vi förlorar vårt numerära överläge och därmed initiativet i matchen. Ricoh är ett gäng rutinerade rävar och de vet precis när det är läge att sätta in nådastöten. De utnyttjade våra misstag och i andra halvlek minimerade de sina egna. Djurgårdens jätte till målvakt, Åhlström, stod för Ricoh och i andra växte han till en vägg. Han får många bollar rakt på sig, men gör klassräddningar på Rilles friläge och några andra sexmetersavslut som ska vara mål. Och där har vi kanske en av anledningarna till att vi inte vinner matchen. Vi har möjligen 10-15 frilägen som inte går in och vi förlorar med 3 bollar. Sådan ineffektivitet har vi inte råd med.

Vad är positivt då? Ja vi släpper in under 30 mål och i första halvlek har vi helt okej träff på dem i försvaret, stundtals jävligt bra träff, vilket gör att jag får briljera lite. Har några sköna räddningar och i första har jag dessutom ruggigt tur med stolparna. Quinones drar iväg en från egen planhalva när jag är ute och skär en kontringsväg. Jag missbedömer en aning och får se den dimpa ner turligt i stolpen. I slutsekunderna drar Järeholm en superkanon från dålig vinkel direkt från sidlinjen som lyckligvis tar i ramen. I andra är det dock Ricoh som har stolpe in så det jämnade sig antar jag.

Annat som är positivt? Ja hela första halvlek innehåller bitar av riktigt bra anfallsspel där vi satsar på bra och har tålamod. Stefans första 7 minuter är sagolika och bör nämnas! Men i övrigt gäller det att vi fortsätter på det positiva sätt vi har tränat det senaste och hämtar poäng mot Lidingö nu på fredag.

* * *

Roligt att möta Ricoh igen då jag fick träffa gamla lagkamrater i Matte Ryd och Dori från min tid i HK71. Vi lirade visserligen inte så länge tillsammans, Dori och jag gjorde bara någon match ihop, men ändå skojigt att stöta på varandra igen.


* * *

På övrigtfronten har vi satt samman ett spelarråd bestående av undertecknad, Asp, Viktor samt Simon. Tanken är att vi ska vara en länk mellan truppen och styrelsen, samt mellan tränare och trupp i de fall det behövs. Vi hade första mötet idag och jag tycker det var givande.

* * *

Tackar avslutningsvis för stödet av er IFK:are som åkte och tittade på matchen. Hallen ekade ruggigt tom i och med sin storlek, men av de som väl var där tror jag att vår förening stod för hälften. Och på tal om det kan man ju undra över den där hallbristen som råder i Sthlm. Vår match började 18.30 en söndagkväll och när vi kom dit stod den mörk och tom. Man vill ju inte klaga, men kunde vi inte lirat lite tidigare då?

Inga kommentarer: