onsdag 16 februari 2011

Silwing/Troja har lite frågor

Högdalsgänget har lite frågor och funderingar som jag hittade på deras nystartade blogg. Oklart om de vill starta ett bloggkrig eller bara vara artiga och intresserade av vad som försigår på ett ställe som Nypan en lördag. Nej. Vi har vår stil och de har sin. Jag skulle aldrig vinna ett bloggkrig. Är inte den typen. Pelle kanske kan skriva ner dem i sådana fall?! Jag tycker vi släpper mina spekulationer och istället går vidare.

Självklart är gänget varmt välkomna till Nypan på fredag för lite Handbollsfredag. Skönt gäng det där. Tråkigt att jag inte kan vara med och kämpa på planen om två poäng bara.

Jag tänkte ge lite svar på deras frågor.

Vad gör folket på byn en lördag?
Det ytterst populära Fik@ är allt som oftast en första anhalt för många. Ett skönt "hängställe" där man faktiskt, hör och häpna, kan föra ett vettigt samtal utan att man behöver skrika sig hes och ge polaren tinnitus. Säkert mestadels 25+ här. 18-åringarna är utsatta för närvarande då tre krogar fått rökskador, Volym, Rockbaren och O'Learys. Vet inte var de kommer in på lördagarna numera? Club Tellus och Cocktails & dreams är just nu de två nattklubbar i staden som konkurrerar om nattgästerna. Den äldsta generationen kliver nog gärna in på puben McEwans.

De som inte är ute och roar sig på staden kör nog en hemmakväll med allt vad det innebär. Äter säkert chips med dipp eller nallar lite på den kvarglömda Alladin-asken från i julas. Kollar nog också på Melodifestivalen så här års eller varför inte på Postkodmiljonären med min namne i spetsen?

Vad lyssnar spelarna på för musik?
Jag själv är ju något av en allätare. Gärna hitsen på radion. Har en stående repertoar på gitarren med låtar som "Kung av sand", "When you say nothing at all" samt "Good Riddance - Time of your life". Pelle gillar ju det mesta med hip hop. Asp dunkar ju gärna på lite Dropkick Murphys. Vad resten gillar vet jag inte riktigt. Kanske är det ett riktigt schlagergäng i IFK? Kan vara så. Jag uppskattar ju en och annan schlager faktiskt. Folk är rätt anonyma med sin musiksmak tycker jag. Alla anländer till träningen med feta hörlurar. Jag brukar fråga:

Jag: Vad lyssnar du på?
Någon i laget: Ehhh, Rille. Vad tror du? Musik, kanske?! Döhhh....

Finns det VHS-filmer att hyra?
Höll på att svara ett blankt nej här. Jag har inte en aning faktiskt. Längesedan jag hyrde nåt. Kan någon annan hjälpa till här? Finns fortfarande VHS att hyra här?

Går alla på Statshotellet?
Jag önskar att vi hade ett riktigt Stat här i Nypan. Alla går på Stat i Katrineholm, Pite, Skellefte, Motala osv. Men i Nypan finns inget riktigt Stat. Vi har haft något som varit som ett Stat fast det hette nog bara Stadskällaren. Det kanske kallades för Stat? Jag var lite för ung på den tiden. Nu finns Voyage. Hotellet mitt i stan. Där äter man AW-tacobuffé eller lyxar till det med en lyxig och för Nypans mått mätt svindyr lunchbuffé (110 kr tror jag).

Hur många är konfirmerade?
Jag är det då inte. Mormor är nog fortfarande besviken för det. Har inte hört någon som konfirmerat sig i gänget eller pratat om några busiga konfa-läger. Kanske är helt ute att göra det här? Jag tror det. De få som gjorde det i min generation gjorde det enbart för presenternas skull dessutom.

Vad går skattepengarna till?
Inte är det till snöröjningen i alla fall. Inte heller till att köpa in någon ny väghyvel. Vet ni, Silwing, att det finns bara en sådan kommunägd maskin. Den är från 70-talet och orkar inte mer. Det är puckelpistformationer på varje gata. Hoppas ni har ordentligt med stötdämpning på minibussarna.

Är Volvo 740 den vanligaste bilen?
Säkerligen är det den vanligaste bilen om man bor på ställen som Buskhyttan, Nävekvarn eller Jönåker. Utsocknes från lilla Nypan alltså. I Nypan tror jag bestämt att den vanligaste bilen är en Opel Astra. Bara för att jag kör en sådan själv tycker jag mig se dessa tyska as överallt.

Kommer man före i kön om man känner Asp?
Äntligen en intressant fråga. Trodde aldrig den skulle dyka upp. Svaret är: Jesus Adam. JA. Fast det är också bra att känna Kurre. Ni vet han som finns på bild tillsammans med alla kändisar från VM-finalen. Utom med Per Carlén. Kurre tog ju som bekant bort den bilden ur kameran eftersom han trodde han tagit kort ihop med en icke känd person. Kurres och Asps version om den historien går inte hand i hand kan jag säga. Asp version, se ovan, är klart roligast så den får gälla.

Nä, men allvarligt talat. Det räcker inte med att säga att man känner Asp. Vi brukar se till att finnas med på den s.k. Listan när vi väl ska ut och roa oss. Då är det lugnt.

Några var visst sugna på en guidning på fredagskvällen. Tja. Why not. Hör av er!

PS. Nu har ni fått svar på frågorna så det är bara att sätta igång med utvärderingen och kartläggningen. Förresten, blir det någon Sökarna 3 här inom en snar framtid? Kollar ni det. Gillar Sökarna .DS

8 kommentarer:

Redaktionen sa...

Fantastiskt bra svar,vi på redaktionen sitter på Högdalsgrillen med Vestis och analyserar;)

Ses på fredag.
Riktigt bra blogg.

Väl mött.

Söderberg sa...

Tack så mycket. Bra blogg själva!

Bra uppladdning med ett rejält skrovmål på den lokala grillen. Mer sånt. Förresten, hur är Dannes grill där utanför er hall vid parkeringen?

Ses hörrni!

Redaktionen sa...

Dannes grill jobbar stark för att nå sin första stjärna från Sibylla,som svar på det franska företaget Guide Michelin.

Redaktionen sa...

Hur gör man för att komma i kontakt med Herr Treijner eller Soldat Söderberg?

har sökt med ljus och lyckta efter mailadress,dessvärre utan framgång.

kan iof. ha missat nån vrå!?

väl mött

pelle sa...

perkabalos@hotmail.com för att nå herr treijner.

Söderberg sa...

ricso092@gmail.com för att nå Soldat Söderberg

Peter Löfgren sa...

Riktigt kul läsning!

Söderberg sa...

Kul att du gillar det vi gör, Peter!