onsdag 2 februari 2011

Sanna Nilsson till Riksläger 1

Tidigare har ni fått läsa om Frida Wikner och Ida Rylander och deras äventyr i SverigeCupen. Nu har turen gått till Sanna Nilsson, tjejen som det gick lite extra bra för i SverigeCupen då hon blev uttagen till Riksläger 1. Sedan har bloggen ytterligare en talangfull tjej att rapportera om, men nu är det alltså Sannas tur.

Känslan att få representera Södermanland i SverigeCupen?
Känslan att få spela och representera Södermanland var riktigt häftigt. Till en början var jag nervös eftersom det var jag som skulle vara en av dem sju som skulle börja på planen. Men sedan när man hade gjort ett mål släppte allt och man bara körde på och hade roligt.

Hur gick det för dig om du ska summera hela cupen?
Jag tycker att det gick lite både upp och ner för mig. Några matcher gick bättre än andra.

Vilken position i laget?
Jag spelar högerkant eftersom jag är vänsterhänt.


Vänsterhänta H6-talangen Sanna Nilsson.

Var lagets insats godkänd, totalt sett, tycker du?
Jag tycker att vårat lag gjorde en jättebra insats även fast det inte räckte hela vägen. Att komma till ett A-slutspel var verkligen roligt och med tanke på att vi inte var tippat att komma långt så gjorde vi en grym insats.

Vilken var er bästa match och hur gick den?
Hade nog domarna emot oss när vi spelade försvar och fick en hel del utvisningar. Spelade med fyra på plan några gånger och dem gjorde fortfarande inget mål. Vi kämpade och hade roligt och det var det som gjorde att vi vann matchen med 14-5 (mot Uppland, reds. anm.).


Sanna lägger straff. Nerverna under kontroll, kan vi hoppas.

Ni gjorde ett stabilt gruppspel med endast en förlust och slutade där tvåa efter Skåne. Ni fick sedan möta Stockholm i kvartsfinalen och åkte där på en övertygande förlust med 17-9. Stockholmarna vann sedan hela cupen. Hade ni kunnat skaka Stockholm på nåt sätt eller hur var matchbilden?
Stockholm var ett tufft lag och jag tror inte vi kunnat göra mer än vi gjorde. Visst, lite mer kämpaglöd hade suttit fint men det var många tuffa matcher så man var väldigt sliten. Vi tog bort deras bästa spelare. Bl.a. fick jag den uppgiften men det räckte inte för de hade flera bra spelare. De skjöt långt utifrån och de satt i kryssen nästan allihop. Jag tyckte att vi gjorde en bra prestation men tyvärr räckte det inte. Det känns ändå bra att ha förlorat mot det lag som sedan vann finalen.

Hur mycket speltid hade du i snitt/match?
Oj, det vet jag inte riktigt. Ibland fick jag spela mycket och någon annan gång lite mindre men jag spelade runt 10-20 min per match och kanske mer. Vi var ibland tre stycken på min kant så vi fick turas om men oftast fick jag väldigt mycket speltid.

Ja, det gick ju bra för dig Sanna. Så pass bra att du belönades med att blir uttagen till Riksläger 1, vilket är ett första steg till ungdomslandslaget. Vad tror du att dessa landslagscouter fastnade för hos dig?
Jag vet inte riktigt vad dem fastnade för. Tycker inte det här var något av det bästa jag gjort. Men jag tror dem fastnade på att jag är vänsterhänt och att det gick väldigt bra för mig både i anfall och i försvar, den matchen de såg.

Vilka lärdomar tar du med dig från denna helg?
Jag tar med mig att man ska vara mycket mer fokuserad på matcherna än vad jag brukar vara. Mod och att våga är viktigt också.

Vad har du för mål med ditt handbollsspelande?
Jag har inte tänkt så långt med mitt handbollsspelande men nu när jag har blivit uttagen till Riks 1 så känner jag mer och mer vilja att spela handboll.

Jag ska försöka nu att komma så långt som möjligt och göra det jag är bra på och sen får jag se hur långt det räcker. Handbollsgymnasium tänker jag på här i Nyköping. Ska gå på uttagning och se om jag kommer in. Gör jag det tror jag verkligen att jag ska satsa och verkligen ge allt.

Beskriv dina bästa egenskaper på handbollsplanen?
De bästa egenskaperna är nog att jag har en bra speluppfattning och en bra vänsterhand. Tycker också att jag är snabb, både mot anfall och till försvar.


Här tog det stopp - när Sanna stod i försvaret.

Vad behöver du särskilt förbättra på handbollsplanen?
Jag behöver verkligen känna att jag vågar och det är en sak jag måste förbättra. Att kunna ha modet att stega i och gå runt eller också att våga skjuta från en liten vinkel. För att förbättra detta vet jag att jag har mina lagkamrater som stöttar mig och sen är det bara att träna på alla saker på träning för att få upp modet.

Avslutningsvis Sanna, hur taggade ni till i Sörmlandslaget?
Vi hade gemensam uppvärmning och taggning med high five och peppning. Vi körde alltid tian, när man står i ring och hoppar. Innan match avslutade vi sedan med massa vrål och tillslut skrek vi ut Sörmland, kom igen nu tjejer. Roligt och bra sätt och man blir taggad till tusen!

Givetvis ett stort lycka till med uttagningen till Handbollsgymnasiet och det fortsatta spelet med klubblaget. Ett extra stort lycka till säger vi till din medverkan på Riksläger 1. Go Sanna!

Inga kommentarer: