söndag 6 februari 2011

Emma Carman skapar lägen åt andra

Nu har turen kommit till den fjärde och sista tjejen som deltog i SverigeCupen från IFK Nyköping. Hon är M6:an som presterar som bäst i försvaret när hon är på dåligt humör. Mina damer och herrar, här får ni ta del av intervjun med den talangfulla Emma Carman.

Nu, Emma, får du berätta hur det kändes att få representera Södermanland i SverigeCupen?
Nervöst men även väldigt roligt att få spela inför en lite större publik än vanligt.

Ja, det förstår jag. Hur gick det för dig om du ska summera hela cupen?
Det gick ganska bra, några matcher gick väldigt bra medans andra gick sämre.

Var lagets insats godkänd tycker du?
Mer än godkänd. Tycker att vi spelade väldigt bra och hade ett bra spel tillsammans.

Bästa matchen?
Det var nog matchen mot Uppland. Vi vann och i den matchen spelade vi ett grymt försvar. (Slutresultat 14-5, reds. anm.)

Hur såg det ut med speltid för din del?
Vi var tre linjer och vi spelade ungefär lika mycket under varje match.

Vilka lärdomar tar du med dig från denna helg?
Att inställningen har en stor betydelse.


Emma i Sörmlandslagets gula matchtröja.

Ja, handboll är en kampsport. Instämmer med dig. Inställningen är A och O i handboll. Vad har du för mål med ditt handbollsspelande?
Att komma så långt som möljigt. Vill utvecklas och lära mig mer så länge jag tycker att de är kul.

Ni gjorde ett stabilt gruppspel med endast en förlust och slutade där tvåa efter Skåne. Ni fick sedan möta Stockholm i kvartsfinalen och åkte där på en övertygande förlust med 17-9. Stockholmarna vann sedan hela cupen. Hade ni kunnat skaka Stockholm på nåt sätt?
Vi hängde med i början då det var lika ett tag men sedan tappade vi rätt mycket och hängde inte med. Vi hade inte heller den inställningen vi borde haft men det var ett riktigt bra lag som Stockholm hade.

Vad är dina bästa egenskaper på handbollsplanen?
Är jag på dåligt humör så är det väl försvarsspelet men jag har även lätt att samarbeta med spelare och tycker själv att jag är ganska bra på att skapa lägen åt andra.

Vad behöver du särskilt förbättra på handbollsplanen?
Min inställning, helt klart. Sen skulle jag kanske behöva lite bättre teknik på t.ex. hur man spärrar.

Ja, det finns alltid något att jobba med i sin utveckling. Bra att du ringat in de bitarna. Kör hårt! Vi har hört lite från dina IFK-kollegor i Sörmlandslaget hur ni taggade innan match. Vad har du att säga om detta?
Vi hade en grymt bra lagkapten som var peppande hela tiden. Det hjälper massor att ha en lagkapten som alltid är peppande. Vi körde även ringen innan matcherna och innan en match fick vi sitta tysta och tänka i 2-3 minuter. Sedan skrek vi också innan matcherna.

Tack för tipsen Emma och tack för intervjun. Lycka till nu med ditt handbollsspelande och med plugget. Ses i Sporthallen!

Inga kommentarer: