söndag 19 december 2010

Små marginaler...

I skrivande stund har norskorna avgjort EM-finalen efter att ha lagt i en växel till och kontrat sönder svenskorna. En fantastisk defensiv ihop med ett konsekvent tryck i uppspelsfaserna gör att Sverige inte orkar. En given utgång?

Nej, det tycker jag inte och jag undrar om inte den här matchen avgjordes de sista två minuterna i första halvlek. Sverige har 11-8 och Norge vet inte vad de ska göra riktigt. Lunde släpper in relativt enkla bollar efter att svenskorna spelat med långa anfall och har ett grymt hemspring. Men så går vänsterettan lite onödigt hårt åt en norska som visserligen hade fått ett bra läge, men det blir straff och 2 minuter. 11-8 blir 11-10 i paus och Norge börjar förstå att det går att vinna den här matchen. Det är så mycket psykologi i sådana här lägen. Även om coacher och spelare säkert säger: "Skit i det nu; det är jättebra att vi leder! Fokusera på andra halvlek nu...", så tror jag att alla vet att samtliga spelare på plan grämer sig lite att det inte är tre bollar. I andra är svenskorna egentligen inte nära segern alls även om det dröjer ett litet tag innan det målmässiga rycker kommer.

Tycker ändå att det är en fantastisk bragd att ta sig till EM-final och om jag inte har fel, är Sverige det enda laget som slog norskorna i turneringen. Det är en riktigt bra underhållning att se på och jag hoppas folk där ute i hemmen fattar vilken grym sport handboll är! Svensk damhandboll är på gång och jag hoppas att herrarna får ett bra resultat i hemma-VM så att vår underbara sport hamnar i finrummet igen!

Inga kommentarer: