torsdag 23 december 2010

Så här går det till i IFK:s handbollssektion

Hörrni, imorgon kommer bloggens julspecial. Missa inte den! Tycker ni att Kalle Anka är uttjatat så visa julspecialen för familjen istället!

IFK:s handbollssektion då. Jag tyckte att det var hög tid att granska vår handbollssektion. Vad gör de egentligen? Jag eldade iväg lite frågor till herr ordförande, Leif "Lusis" Karlsson, för att be honom redogöra för var och en i sektionen.

Ordförande, Leif "Lusis" Karlsson: Min roll är att leda verksamheten för handbollssektionen. Jag är sammankallande till styrelsemöten, jag är också ledamot av huvudstyrelsen där jag ser till att handbollens intressen tillvaratas.

För handbollssektionen är jag också firmatecknare och ansiktet utåt. Tillsammans med kassör upprätta en budget och följa upp att den håller.

I praktiken är vi ett tight gäng i styrelsen och jag deltar också i andra aktiviteter såsom leta tränare och spelare och kontraktera dem, lösa ev. problem, hjälpa till vid matcharrangemang etc.

Vice ordförande, Björn Fredlund: Den formella rollen för Björn är att ta min roll då jag inte är på plats. Dessutom gör Björn mycket av de aktiviteterna som jag nämnde på mig också. Spelar-/tränarkontakter, kontraktering av spelare/tränare för både dam och herr, hjälpa till vid matcharrangemang etc.

Kassör, Per Fogelgren: Upprätta en budget och se till att den håller. Rent praktiskt sköta utbetalningar av fakturor/arvoden och hålla koll på kassan.

Sekreterare, Platsen är vakant: Just nu skriver jag protokoll från de möten vi har.

Ledamot, Fredrik Edlund: Hans specifika roll är att vara sportsligt sakkunning. Dvs hans kunskap tas tillvara när vi drar upp riktlinjer för hur vi vill utveckla den sportsliga delen av föreningen. Han är med och diskuterar med tränarna innan säsongen och kommer med idéer. I slutändan är givetvis tränarna ansvariga för hur det praktiska arbetet sköts i det specifika laget.

Ledamot, Fredrik Brofjord: Ansvarig för herrlagen. Dvs kontakt mellan spelare/tränare och styrelse. Han är också ansvarig för kontraktering av tränare/spelare inom herrlagen. Den sista sysslan sker normalt ihop med mig, Björn, Bobo (Fredrik Edlund, red. anm.) och Fritte (Fredrik Ahnmark, red. anm.)

Ledamot, Tommy Jernberg: Ekonomisk uppföljning och rapportering. Supporterar Fogel.

Ledamot, Eva Johansson: Ej längre del av styrelsen.

Ledamot, Anders Ljungberg: Ansvarig för damlaget. Samma roll som Frelle (Fredrik Brofjord, red. anm.) fast för damlaget.

Adjungerad, Veronica Andersson: Ansvarig för matcharrangemang både för dam- och herrlag. Hon är ju också en oerhört drivande kraft i föreningen gällande allt möjligt, lotterier, fixa med kiosker och oändliga sysslor. Utan att överdriva så är hon den som lägger ner absolut överlägset mest tid för IFK, hur mycket kan bara hon svara på.

Adjungerad, Fredrik Ahnmark: Ansvarig för sponsorgruppen vars främsta uppgift är att dra in slantar så att vi klarar vår budget. Han har en grupp som hjälper honom. Fritte gör ett enormt arbete med sponsorer och även andra aktiviteter för att dra in pengar.

Handbollssektionens ambitioner?
Våra ambitioner är att långsiktigt utveckla föreningen mot en klubb som närmar sig eliten. Strategin är att långsamt stega upp organisation (hitta fler engagerade personer som jobbar för föreningen), ekonomi (vilket vi är på god väg mot, vi har dubblerat omsättningen på de senaste 3 åren). Vårt mål är att herrlaget ska gå upp i allsvenskan och damerna helst upp i division 1. Detta skall bygga på en stomme av egna produkter, men även fylla på med enstaka rätt spelare utifrån när vi ser att de passar in i våra lag.

Dina bästa handbollsminnen?
Jag har många härliga handbollsminnen både från min moderklubb Oxelösunds HK, Örebro och framförallt från IFK där jag spelade många år. Givetvis de gånger vi lyckades vinna en serie, t ex när vi vann kvalet mot Norrfjärden i Piteå. Segern var kassaskåpssäker vilket ledde till att hemresan och festen på Scandic efteråt var fantastiska. Om jag ska minnas en specifik match var det när vi förkvalade till gamla division 1 (ungefär som allsvenskan idag) borta mot Kungälv som bl.a. hade en gammal landslagsspelare. Vi låg under med 8 bollar i paus, i andra halvlek gick allt min väg och vi vände till oavgjort i matchen.

Vann sedan hemma och tog oss till slutkvalet. Tyvärr missade vi division 1-platsen borta mot Karlskrona där vi felaktigt blev avblåsta för övertramp i slutet av matchen och missade den poäng vi hade behövt.

Men de roligaste minnena är nästan alla fantastiska stunder i denna galet roliga förening. Att ha spelat med en legend som Tommy "Katten" Gustavsson är fantastiskt. Bara att komma till träningen och fråga honom hur läget är och han svarar: "Jag har så j-a ont i munnen, var hos tandläkaren idag och han satte in guldtackor i munnen". Tack f-n för att grabben hade ont i munnen...

Inga kommentarer: