tisdag 14 december 2010

Idag: Norrland del 3 av 3

Kurre är en trogen IFK-supporter. Han har själv varit spelare men numera trivs hans bäst uppe på hyllan när det vankas Handbollsfredag. Där gillar han stämningen och han bidrar gärna själv med lite gap och skrik. Annars är han en duktig sponsor till laget. Vad har Kurre med Norrland att göra, undrar säkert ni som inte känner denna ståtliga herre? Jo, det ska jag berätta för er..


Glad som få, denna Kurre. En sann glädjespridare.

...Boden. Vilken härlig första anhalt för Kurre och hans familj att få landa i Boden, av alla ställen efter att en gång ha fötts i al-Samawa i södra Irak. Som tur var kom de till Boden när det var svensk sommar så kontrasterna var inte som is och eld, men nästan. Dock verkar de ha trivts ganska bra däruppe i det mörka, kalla och myggiga Boden ändå. Nio år bodde Kurre där innan han kom på att Nypan var en bättre håla att rota sig i.


Jag och målvaktslegenden Mattis, m.fl., var medbjudna till Porsche Carrera Cup av Kurre. VIP all day long. -Kolla in motorbrudarna! Rille, ta ett kort! Jag tog ett kort innan motorbrudarna rusade vidare mot prins Carl Philips stall.

Handboll spelade Kurre i Bodens BK, eller BBK som han säger. Lite förfrågningar fick han från byns andra handbollslag - Hornskroken. Kurre valde att inte svika sin moderklubb utan fick istället se på när hans gamla lagkamrater bytte förening. Sedan Kurre flyttade till Nypan har han följt Hornskroken där hans gamla kompisar spelar och säsongen 08/09, när IFK och "Kroken" spelade i samma serie, skulle Kurre äntligen få se sina gamla kompisar spela mot sina nya kompisar. Det var en härlig söndag och "Kroken" var på Sverige-turné. Kurre hade längtat och sett fram emot denna matchen under fyra månaders tid.


Tony och Kurre efter Porsche Carrera CUP. Vi hängde med Tony och hans stall i VIP-tältet.

Jag minns det själv nästan som igår. När jag på måndagen den 15/12-08, dagen efter matchen mot "Kroken", klev in i Kurres butik.

Jag: Tjenare Kurre, läget?
Kurre: Tjaba Rille. Bara fint. Själv?
Jag: Tack bra. Såg du matchen igår? Vi vann ju mot dina gamla polare.
Kurre: Va fan? Var det igår ni spelade?
Jag: Men Kurre! Såg du inte matchen? Du har ju tjatat om den här matchen sedan innan serien började.
Kurre: Åhhh...helv!!!
Jag: Vad hände? Vad gjorde du istället?
Kurre: Ahhh, jag log ju och sov.
Jag: Hahaha. Synd då. De kommer att åka ur i år, dessutom!
Kurre: Det är inte sant! Hur kunde jag...Hur gick matchen förresten?
Jag: Vi vann, 32-28 och Asp gjorde 14 mål.
Kurre: Det var som fan. Gjorde inte du nåt mål eller?
Jag: Två blev det. Den långe fransmannen i kassen var riktigt bra i första. Han åt upp mig några gånger och spottade sen ut mig, levande som tur var. Har alla Norrlandslag duktiga fransmän?
Kurre: Det vet jag inte. Kanske det!


Kurre hängde med JP efter matchen mot Bengan Boys 11/9.

Fast vi kan ju trösta Kurre med att "Kroken" verkar gå upp till säsongen 11/12. Det gäller ju bara att vi inte åker ner. Nej, ta det lugnt nu. Det gör vi ju inte. Det är ingen fara. Nu är det dags att kliva på vinnarspåret igen. Asp kommer att hata oss kvar ovanför strecket.


Här står Kurre och håller föreläsning om cigarrer. Han kan en jäkla massa grejer om det där.

Handbollsfredag och Täby snart, mitt upp i Norrlandstemat. Kan inte bli bättre! Håll utkik efter veckans RIX FM-reklam med Asp och mig. Den kanske t.o.m. dyker upp här på bloggen? Håll utkik för tusan!


Kurre skulle passa riktigt bra som dvärg om han nu var det. Toksöt!

3 kommentarer:

120 KG kärlek sa...

Härligt att Kurre den gamle släggan får vara med! Riktigt kul läsning grabbar / Tobbe Larsson

Söderberg sa...

Tackar tackar!

kurre sa...

Kan fortfarande inte fatta att jag missat den matchen.