tisdag 21 december 2010

IFK i Sörmlandslaget - del 1 av 3

IFK Nyköping hade tre representanter med i den gångna helgens JuniorElitCupen som avjordes i Duveholmshallen i Katrineholm. A-truppens Viktor Brofjord, Martin Pettersson samt Christopher Wålinder var med och krigade för Sörmlands färger i denna tuffa cup mot Sveriges bästa juniorer.

Bloggen har frågat dessa junisar om helgen som var. Först ut i denna serie intervjuer är talangen och rivjärnet på M6 - Viktor Brofjord.

Ditt starkaste minne från helgen?
Jag säger bara: Fräs!!!

Ja. Ok. Då vet vi! Såg du några blivande handbollsstjärnor i helgen?
Jag har inte så bra koll på varje lag men några spelare har fastnat i huvet. De flesta från Sörmland faktiskt. Där har vi en niometersspelare som redan är med i juniorlandslaget och spelar med Guifs herrlag. Otroligt teknisk och duktig spelare som kan göra magiska saker med bollen. Den andra är faktiskt en målvakt som bara är 94:a men som va en av turneringens bästa målvakter i mina ögon och en otroligt trevlig person utanför planen. Han har alla förusätningar för att bli en kommande landslagsmålvakt.

Häftigt! Blir det något vidare spel i Sörmlandslaget?
Nej, det här var sista cupen för oss 93:or. Nu är det 95:ornas tur att visa upp sig där IFK har goda chanser att va en stor del av laget, tror jag.

Ja, det får vi hoppas på! Bästa spelaren i ert lag i cupen?
Den bästa spelaren i laget, rent kvalitetsmässigt, var målvakten Ossian. Han är otroligt duktig för att vara 94:a och kommer att spela i Elitserien och högre om han vill, en vacker dag. Den spelare som har varit mest värdefull för laget tycker jag är Martin Pettersson som tog ett stort ansvar på M9. Han styrde upp anfallspelet och tog för sig mycket. Christopher Wålinder gjorde en väldigt bra turnering också där han tog en avgörande roll i många matcher med viktiga mål.

Kul att höra att ni IFK:are var framträdande. Vilket var det bästa laget ni mötte annars?
Alla lag var duktiga. Det kändes som att vår grupp kunde ha blivit lite av ett getingbo eftersom alla lag kunde slå alla men så blev det inte. Vi kändes inte riktigt laddade inför uppgiften och är man inte med från början är det svårt att hänga med.


Viktor mot Persson på en IFK-träning.

Din egen insats?
Den här turneringen var ett jättefall framåt för mig om man jämnför med förra gången jag var med. Då var jag totalt under isen och kom inte in i turneringen alls. Den här gången gick det bättre och det märks att man inte spelar i något juniorlag som många av spelarna fortfarande gör som var där. Det hade vi alla tre otroligt stor nytta av på planen. Spelet är lite långsamare och snällare, vilket märktes.

Vad har du lärt dig av helgen?
Jag tror att jag har mognat en aning som handbollsspelare. Det kan bero på att jag fick ansvaret att vara lagkapten för laget vilket är något som jag aldrig har varit förut men som jag tog och förvaltade på bästa sätt, tycker jag. Jag kollade även mycket på andra linjespelare som var där och snappade upp en del saker från dem, särskilt saker i avlutningsmomentet där jag tycker att jag har en svaghet idag.

Några juniorbrudar?
Haha, nja dåligt med det men det fanns någon som va hyfsad men inget jag lade så mycket fokus på faktiskt. Martin, däremot, hade julafton där borta så där tycker jag att du ska ligga på lite hårdare. ;)

Några roliga trix under helgen?
Fräs! ;)

Jaha. Där kom det igen. Fräs! Får se om vi kan redogöra för fräs här framöver. Tack Viktor!

Inga kommentarer: