torsdag 9 december 2010

Finländaren som vill åt EHF-domartiteln

Bloggen har gjort en intervju med den unge och talangfulle domaren Miro Korja från Helsingfors. Innan domarkarriären drog igång på allvar var Miro även en talangfull handbollsspelare. Läs mer om Miro i denna intervju.

Miro, vi lärde känna varandra när du var spelare och M9:a i Atlas. Ni kom till Nyköping, 08/09 samt 09/10, för att deltaga i Sarah Cup (numera Tellus Cup). Hur var det att komma till Nyköping och spela? Är du nöjd med arrangemanget?
Jag har varit utomlands nästan varje år sedan jag varit D-junior och spelat cuper, så det var inget nytt med att komma till ett ställe man inte kände till. Er turnering var verkligen bra! Första gången tog det lite tid att hitta mellan hallen och hotellet men året efter gick allt mycket smidigare. Arrangemanget var bra. Vi fick skjuts tur och retur Stockholms hamn och Nyköping. Har inget att klaga på!

De bästa lagen i er högstaliga är ju rätt bra men toppen är inte så bred. Hur tycker du att ni ska göra för att utveckla handbollen i Finland?
Det är på rätt spår nu. I och med att Tomi Puikkonen kom som verksamhetsledare till finska handbollsförbundet har det börjat hända grejer. Vi har fått mycket mera publicitet och man försöker hela tiden få in fler spelare. Största problemet är att vi inte har tillräckligt med spelare i Finland. Ett talande exempel är att det finns fler registrerade flick/dam-handbollsspelare i Stockholmsregionen än i hela Finland! Så det kommer att ta tid men just nu ser det bättre ut än någonsin.

Har man bra betalt om man spelar handboll i högstaligan i Finland? Hur mycket tjänar man på handbollen?
Svårt att säga några summor. Det finns så få spelare i Finland som får betalt. Vissa får lite betalt, men summor hör man sällan talas om. Det som jag fått, när jag spelade, är handbollsskor några gånger om året samt annat material som behövts. Det viktigaste jag fick var annars en bra försäkring som täckt mina skador :-)

Vilken plats kommer handbollen på i Finland? 1 - Hockey, 2 - Fotboll, 3 - Skidor, 4 - Spjut, 5 - Handboll, eller hur ser det ut?
Har ingen aning om hur ordningen ser ut men handbollen ligger nog inte nära topp 5-listan. Från din lista saknas innebandyn, som Finland är ganska så bra på samt Formula 1. Men som sagt, förhoppningsvis stiger handbollen i ranking.

Du var en talangfull M9:a som slutade spela alldeles för tidigt. Varför?
Min kropp höll inte för mer aktivt spelande. Första gången vi kom till Nyköping hade min vrist just blivit opererad och jag var mitt uppe i rehabiliteringen då. Före det har min axel blivit opererad en gång och under säsongen 08/09 gick min axel sönder på nytt samt att mitt ena knä var lite trasigt. På grund av mina skador bestämde jag mig för att låta spelandet vara och istället koncentrera mig på något annat. Det var inte min dröm att vara 30 år och ha problem med alla delar på kroppen.


Miro som aktiv spelare. Här lägger han en straff.

Vem är bästa spelaren du spelat mot?
Bästa spelaren som jag spelat mot, det är var en svår fråga. På målvaktssidan är det säkerligen de finska landslagsmålvakterna Petter Forsström och Christian Segersven. Bästa utespelare är Mikael Källman, som jag fick äran att möta under hans sista år i FM-serien.

Vem är bästa spelaren du spelat med?
Finska ungdomslandslaget är nog ganska så högt på denna ranking. Men har svårt att säga några namn. Alla lag jag har spelat med har haft sina bra sidor och alla jag minns har varit bra!

Nu är du domare. Hur är det, tycker du? Är det inte jobbigt med alla som hela tiden skriker, publik och spelare, hur dålig man är?
Jag gillar att döma handbollsmatcher. I och med att jag inte kan spela mera själv är detta ett bra sätt att fortfarande vara med i sporten. Jag började döma 1999 men sen bestämde jag mig för att spela så jag hade en paus på fem år med dömandet. När någon skriker på mig reagerar jag med att småle åt den som sa det. Man måste vara så fokuserad att sådant inte stör dig, att få sådan negativ feedback. Jag kommer inte ihåg sådant efter matcherna. När jag får positiv feedback så är det något jag kommer ihåg länge. Jag har den inställningen, i mitt sätt att döma, att oavsett hur matcherna är så ska jag alltid göra mitt bästa och hela tiden försöka lära mig något nytt.


Miro som domare.

Vad är det värsta du fått höra, som domare, på handbollsplanen?
Måste ärligt säga att jag inte kommer ihåg något som någon skulle ha sagt för jag glömmer bort det rätt så snabbt efter matcherna. Men man hör ju allt från att man är dum, blind, idiot etc. :-)

Du har fått en utmärkelse för dina domarinsatser. Kan du beskriva vad det är för något?
Jo, nu när jag började döma igen så kom jag med till Young Referee Project. Det är ett bra sätt att komma med, nu när jag igen börja döma så kom jag med till Young Referee Project. Det är ett bra sätt att lättare komma med i EHF (European Handball Federation) och via det få den officiella EHF-titeln som domare.

Kommer vi få se dig döma internationell handboll i framtiden?
Förhoppningsvis. Det är det som jag strävar efter med mitt dömande. Jag vill bli en IHF-domare i framtiden. Det krävs hårt jobb och lite tur för att nå dit.

Vilket lag kommer vinna ligan hos er i år? Riihimäki Cocks igen, eller?
Detta året kan det bli jämnare än någonsin. Cocks är dock den största favoriten i år igen. Det kommer nog bli en hård kamp om att vinna mästerskapet. Jag ser att HC West taggat till ordentligt och det var de som nu bröt Cocks otroligt långa förlustsvit. Så jag rekommenderar att ni följer live-sändningar som kommer från finska ligan.

Vem är bästa spelaren i finska ligan?
Det finns många bra spelare. Jag kan inte säga någon enstaka spelare. All Stars-spelare finns det och i mina ögon räcker det inte att bara nämna sju spelare. En spelare jag gillar särskilt är Kristo Järve. Han har ett otroligt spelsinne, bra skott och är hård i försvaret. Men som sagt, det finns många spelare som jag uppskattar i den finska serien.

Ditt gamla lag, Atlas, förlorade en match mot oss i Sarah Cup för två år sedan. Sedan vann ni finalen mot oss. Hur tror du att IFK Nyköping skulle klara sig i finska högstaligan? Skulle vi klara oss kvar?
Det jag kommer ihåg av er, senaste gången, är att ni skulle klara er bra i finska serien. Jag skulle tippa på att ni skulle komma med till play-offs. Efter det skulle vad som helst kunna hända. Det visade Atlas förra året när de tog sig ända till bronsmatcherna. Väl där tog de brons efter 25 år utan medalj.

Hur mycket tränar man i veckan i Atlas?
Just nu vet jag inte exakt men skulle nog tro att det ligger på 20-30h/veckan. Det är gemensamma såväl som individuella träningar. Vissa tränar mer och andra lite mindre.

Kan du inte säga till Atlas att komma tillbaka nästa år till Nyköping?
Visst kan jag säga det nu men det är en annan sak om de kommer. Lättast är att bjuda in dem till er fina turnering.

Förresten, du gillar ju att gasa ordentligt med bilar. Vad har du för bil? Hur många hästkrafter? Vad är bilen värd?
Jag har omgivits av bilar hela mitt liv så där kommer mitt intresse ifrån. Jag har några bilar själv. En tjänstebil. Sen har jag min sommarbil, en Mazda RX-7, årsmodell 1992. Den har jag reparerat en del. Den har lite över 300 hk och 350 nm. Siffrorna låter inte så mycket men man ska komma ihåg att motorn endast är på 1,3 liter. Bilens totala värde vill jag inte ens räkna på. Jag vet att 20-30 tusen euro inte räcker för det jag köpt bilen för samt alla delar. Jag har fixat den helt själv och har nog ingen lust att sälja bort den.


Miros tokheta brudmagnet, Mazda RX-7! Skulle platsa i Fast & Furious!

Tack för intervjun och lycka till med din nya karriär som domare! Se till att sprida länken till vår blogg i Finland nu!

Inga kommentarer: