söndag 12 december 2010

Idel förluster...

Nej det här går inte till historien som IFK:s bästa helg direkt. Extra torskade igår medan både a-laget och damlaget gick på pumpen idag. Via sms mellan mig och Jögge fick jag veta att Västeråslaget hade med sig några elitseriespelare och var några nummer större. Förlust med 32-20 på bortaplan blev det till slut. Åsa ska ha dängt dit 9 bollar vilket imponerar och coacherna lät alla få chansen att spela. Tjejerna får se det som läropengar att möta bättre spelare men det är givetvis en klen tröst nu.

Vi själva åkte duktigt revanschsugna till Märsta och vi försökte förbereda oss efter bästa förmåga. Jag själv sitter numera i junisbussen bakom Emil eftersom vi gjorde så av en slump inför matchen borta i Linköping. Då det blev seger där har vi kört så sedan dess, men det gick alltså inte längre än till idag. Skånela ställde upp med samma lag minus någon bjässe vad jag kunde se, medan vi förstärkt med Simon och Andréas Asp. Vi saknade dock Tornler på linjen som av oklar anledning inte var med idag. Viktor fick ta större ansvar då framåt medan Gee fick spela mer bakåt än senast.

Målmässigt inleder vi jämnt och det känns som att vi får hål på dem lättare den här gången. Men så börjar vi missa lite och Skånela straffar oss direkt. Emil gör några räddningar men får inte riktig träff, vilket också beror på att vi har svårigheter att få ordentlig träff på dem bakåt. Jag kommer in efter kanske 15 minuter och släpper nån, räddar nån. Men framåt börjar vi missa, och missa och missa! Och vips ligger vi under med 19-10 i halvlek. Vi gör alltså bara tio mål och då har Asp missat straff (när hände det senast?) och även missar från sex meter.

Till andra kommer vi ut med ny energi och vi får också bättre träff på dem bakåt. Jag gör några räddningar och framåt börjar målen komma. De tvingas byta målvakt och det känns som att vi är på gång. Tyvärr förivrar vi oss i det här läget då vi bara är 4-5 mål efter och med vind i seglen. Vi spelar oss till lägen men får bara inte dit bolljäveln! Jag slarvar in nån boll, men jag tror att osäkerheten framåt även smittar av sig något bakåt. De drar ifrån igen och matchen slutar 33-25 i deras favör.

Det här är en sådan match där i princip samtliga spelare har några onödiga missar på sitt samvete. Peter Melchersson räknade till 11 missade frilägen inklusive våra straffar, men jag skulle inte bli förvånad om det var fler. Vi spelar bättre idag än sist men får alltså ingen utdelning på det. Skånela har ett bra anfallsspel och gör många enkla mål men de har inte alls samma flyt som sist. Vi ska kunna rubba dem idag och det är jävligt enerverande. Men men, bara att bita isär och komma igen.

1 kommentar:

Anne sa...

För långsamt spel, alldeles för långsamt. I nöd och lust som supporter, men jag tycker att ska publiken orka strömma till får ni nog dra i en högre växel och tåla lite mer närkamp. Från läktaren ser det ut som att ni tycker det tråkigt och att ni inte är i fas med varandra. Emellanåt undrar man om ni har för mycket klister på bollarna då den inte rullar vidare förrän läget är borta. Inte vet jag men så ser det ut för flera av oss på läktaren. Ska ni vara ett kollektiv då ska ni vara det i ALLA LÄGEN det. På plan, utanför plan, på träningar, inför varandra, spelare som tränare emellan. Vissa saker blir så tydliga när man iakttar och läser om er. Lycka till i fortsättningen!