fredag 25 november 2011

Finländska domaren om skandalscenen

Jag gjorde en intervju för ungefär ett år sedan (den kan ni läsa här) med min finländske vän Miro Korja. Tidigare spelare i BK Atlas. Skador satte stopp för vidare spel men han satsar nu på en karriär som domare. Han har högt ställda mål där han i slutändan gärna ser att han blir en IHF-domare.

Nu ingår han i Young Referee Project (YRP), som är en fin inkörsport till att bli en EHF-domare. Och så småningom kan även det leda till att bli en IHF-domare. Jag har kollat med Miro hur det har gått på sistone.

Hur har det gått med Young Referee Project?
- Det var meningen att jag och min domarkollega skulle fara till Budapest och döma en YRP-turnering. Men han fick flygförbud av läkarna då han åkte på ett virus. Det var en för stor risk, sa de.

Vad var det för turnering i Budapest?
- Den heter Cell Cup (www.cellcup.hu) och lagen kom bland annat från Ungern, Tyskland och Kosovo.


Miro Korja i ett soligt Budapest på semestern i somras. Hoppas han får testa sina vingar under Cell Cup någon gång i framtiden.

Förresten, blev det en stor händelse i finlänska media efter att landslagsspelaren Tommi Sillanpää hängde ut den i bakgrunden av den där tv-intervjun?
- Nej, det blev inget större av det, vad jag vet. Men det var roligt!

Har du råkat ut för någon speciell händelse på handbollsplanen som domare på senaste tiden?
- Ja, det kan man lugnt säga. För ungefär en månad sedan var det en spelare som knuffade mig. Han blev avstängd en månad.

Men du, vad hände egentligen? Vad var det för match?
- Det var i en het match mellan BK-46 och ÅIFK. I slutsekunderna fick ÅIFK:s spelare Dusan Santrac ett skottläge från högerkanten och BK-46:s spelare tog kontakt innanför sex meter så Santrac tappade kontrollen över sin kropp. Jag blåste och det blev straff och två minuter. Efter det steg Santrac upp och kom fram till mig och skrek på serbiska samtidigt som han knuffade mig tre gånger. Lätta knuffar men ändå. Jag sa åt honom att gå iväg och då sa han också nåt till min kollega. Jag gick emellan och sa, ganska argsint, att han nu skulle gå härifrån. ÅIFK vann matchen med uddamålet efter att de satte straffen. Ingen förstod varför han flippade ur för de fick ändå straff i det läget.

Ja, det går hett till i FM-ligan hör jag. Tack för pratstunden Miro och lycka till i fortsättningen!
- Tack ska du ha!

1 kommentar:

Anonym sa...

fin man och en bra domare!