lördag 12 november 2011

Bra känsla i kroppen efter gårdagens fajt

Rille gjorde ett bra inlägg om matchen redan igår men jag tänkte att jag också kunde delge några tankar. Personligen var det här en match jag sett fram emot eftersom Ricoh är den typ av lag som vi ofta gör bra resultat mot. Duktiga men lite tyngre och långsammare där vi kan utnyttja vår speed offensivt och defensivt. Förra året gjorde jag två bra insatser dessutom och när jag fick veta att jag skulle starta blev jag mer än nöjd. Tyckte också att det var en bra stämning i klubbis före match och trots att Jacke var sjuk förmedlade han det vi behövde höra: SPRING!

Halvlekarna visade sedan hur viktigt det är att alla verkligen bidrar och levererar på topp. Framåt hänger vi 16 bollar i första trots att deras keeper gör en bra första halvlek med två straffräddningar. Men bakåt släpper vi 21 vilket delvis beror på bra kontringsspel av Ricoh men också på att jag inte når upp till en helt acceptabel nivå. I pausen fick jag tid att fundera över vad som inte fungerat och i andra fick jag en perfekt start med ett flertal räddningar däribland en med huvudet när min gamle polare Blancken lossade en kanon i plytet på kontring. Mitt målvaktsspel ihop med grymt försvarsspel och effektivt anfallsspel gjorde att Ricoh började darra.

Sen orkar vi inte riktigt knyta ihop säcken och vinna matchen. Ricoh är rutinerade och vi får problem när de går ut på två-punkt i slutet av matchen. Några taskiga avslut och andra beslut ledde till att de fick kvittera. Men en poäng är starkt mot ett förväntat topplag som Ricoh och som Jacke sa efter matchen: Om några omgångar vinner vi de här matcherna för då har vi varit i situationen så många gånger att vi inte gör samma misstag.

Tycker att alla ska ha cred för den här insatsen men det är alltid några som står ut. Axel är helt enorm igår och noteras för flera fullträffar samtidigt som han orkar jobba som tvåa i försvaret i 60 min. Kan också meddela att han bara hade en träning på två veckor på grund av jobb så det är riktigt starkt att kliva in i en sån här match och leverera på den nivån. Sen har vi våra m9:or som gjorde bra ifrån sig och där Martin verkligen fick till det. I andra halvlek var han i stort sett ostoppbar och Ricoh tvingades punkta honom. Sedan har vi Ahlin som hänger 7 framåt och som har en underbar energi som smittar av sig på hela laget. Gee gör en kanonmatch och ger oss den där tyngden bakåt som är så viktig när man möter ett storväxt lag. En riktig försvarsgeneral! Och äntligen fick vi skytte och bredd när Fogel också gjorde en mycket stabil insats både från distans och via genombrott. I och med att Axel hängde i stort sett allt från kanten också hade vi alla ingridienser till ett bra anfallspel med skytte, genombrott, inspel och utspel. Då är vi jävligt svåra att stoppa och Ricoh fick svettas ordentligt för att rädda en poäng. Kan vi hålla i det här kommer vi utan tvekan börja plocka poäng även av lagen på den övre halvan!

Inga kommentarer: