fredag 4 november 2011

Handbollsbröder: Östlundarna

Då har det blivit hög tid att leverera ännu ett par intervjuer som gjorts med några framträdande handbollsbröder här i Sverige. Nu är det dags för de heta Östlundarna, Jesper och Viktor, i Skånela IF.

Skånela IF går som tåget. Hur var känslan inför Allsvenskan? Hur trodde ni att ni skulle stå er?
Jesper: Ja, det har gått väldigt bra hittills. Dock har vi haft en del flyt också. Vi började med två uddamålsvinster som skulle kunnat gå åt vilket håll som helst. Inför Allsvenskan kändes det bra, men att det skulle gå så här bra inledningsvis som nykomlingar trodde jag inte.

Viktor: Vi visste att vi hade ett bra lag, men visste inte riktigt hur bra de andra lagen var. Vi trodde och visste att vi skulle ha en chans i alla matcherna och det har vi bevisat nu.


Jesper stilar från M6. Foto: Sandra Jansson.

Lagets mål?
Jesper: Enligt tidningarna är det Elitserien som gäller. Men vårt mål är att etablera oss i Allsvenskan! Serien är lång.

Viktor: Innan säsongen satte vi upp att vi skulle bli ett etablerat allsvenskt lag, men efter säsongsinledningen så är det ju klart att målen höjs lite mera.

Individuellt mål med säsongen och handbollen på sikt?
Jesper: Att utvecklas och bli så bra som möjligt. Jag kommer spela så länge jag tycker det är roligt.

Viktor: Mitt mål är att utvecklas så mycket som möjligt som handbollsspelare och vinna så mycket som möjligt. Mitt mål på sikt är att få spela i a-landslaget och kunna leva på handbollen i någon utlandsklubb.

Hur är det att ha brorsan i samma lag?
Jesper: Det är inget jag tänker på utan vi jobbar på som vanligt.

Viktor: Det är klart det är roligt, men det är inget speciellt. Han är en bra handbollsspelare och vi snackar mycket handboll och ger varandra tips för att utvecklas hela tiden.

Är det svårare att bli förbannad på brorsan än någon annan lagmedlem?
Jesper: Nej, absolut inte. Snarare tvärtom! Han och jag kan skälla ut varandra ordentligt.

Viktor: Det är snarare lättare att bli arg på honom. Så har det varit hela livet och vi båda vet att vi kan ta det.


Upp och hoppa med Viktor Östlund. Foto: Sandra Jansson.

Känns det mer annorlunda att smälla på brorsan på träningarna än någon annan i laget?
Jesper: Nej, inte alls. Han är som vem som helst i laget på träningarna.

Viktor: Nej, på träningarna är han som alla andra. Fast det är ju extra skönt när man gör bort honom än någon annan så man kan reta honom lite.

Är det viktigt att vara den bästa brorsan när ni spelar handboll?
Jesper: Det är inte viktigt under själva matchen, men efteråt brukar vi skoja om vem som gjorde flest mål och så, då är det prestige!

Viktor: När vi spelar match så spelar det ingen roll vem som är bäst och gör flest mål. Men på sidan brukar vi skoja om det, vem som gjort flest mål och så.

Hur har ni hjälpt varandra till framgång?
Jesper: Vi har tränat egen fys tillsammans och ger varandra tips och idéer till hur vi ska kunna bli bättre.

Viktor: Vi har alltid tävlat med varandra, ända sen vi var små. Det har nog hjälpt mycket. Sen nu på senare år så har vi hjälpt varandra mera och gett varandra tips om hur man ska göra för att bli ännu bättre.

Ni har bägge två representerat Sverige i u-landslagssammanhang. Det känns smått otroligt att två bröder fått dra på sig den blågula dressen. Har ni detta i generna?
Jesper: Jag tror det handlar mycket om hur sin uppväxt var. Vi har lekt med boll konstant sen vi var små. Sen handlar det mycket om attityd och viljan att bli bra. Sen är det så klart en fördel att vi båda är rätt långa.

Viktor: Lite grann. Våran mamma har gjort några landskamper faktiskt. Har lite dålig koll på om det var för a-landslaget, men landskamper har hon gjort i alla fall.

Vem är fulast på planen av er bröder?
Jesper: Jag. Dock har jag lugnat ner mig lite. Men förut var jag dum i huvudet!

Viktor: Brorsan har alltid varit den som varit fulast på planen men nu så är vi nog ganska så lika där faktiskt.

Vem skjuter hårdast?
Jesper: Lika.

Viktor: Tar emot att säga men det gör nog brorsan.


En svårfångad Jesper. Foto: Sandra Jansson.

Vem gör snyggast mål?
Jesper: Viktor.

Viktor: Där har han ingen chans mot mig!

Vem är mest fåfäng?
Jesper: Jag.

Viktor: Överlägset brorsan måste jag säga.

Bästa vinnarskalle?
Jesper: Jag.

Viktor: Båda har en mycket bra vinnarskalle så det är nog rätt jämnt där.

Sämsta förlorare?
Jesper: Jag.

Viktor: Brorsan är sämre förlorare än vad jag är, tror jag nog.

Piggast på morgonen?
Jesper: Ingen.

Viktor: Den vinner nog brorsan ganska så lätt.

Vem var jobbigast mot den andre under uppväxten?
Jesper: Jag.

Viktor: Han var den som var jobbig och bråkade med mig hela tiden, men nu i efterhand så var det bara bra att vi bråkade lite som barn. Så ska det vara.

Vem gör flest mål i år?
Jesper: Jag, lätt.

Viktor: Han gick om mig nu i senaste matchen, men jag kommer vinna. Om han leder över mig i slutet av säsongen får jag väl sluta spela in till honom och skjuta själv. Nej, men det är inte jätteviktigt vem som gör flest mål. Det blir bara roligt att reta honom när jag har vunnit över han i skytteligan.


Viktor går på mål och skjuter. Foto: Sandra Jansson.

Bästa minnet om den andre brodern på handbollsplanen?
Jesper: Räddningen i förlängningen i finalen i Eksjö Beachcup som vi sedan vände och gjorde mål på! Sagolikt!

Viktor: Det är nog när vi båda spelade J-SM för 90:orna när vi mötte Redbergslid i gruppspelet. Då var det typ 4 sekunder kvar av matchen och vi låg under med ett mål. Vi ställde upp på Jesper och han gjorde mål så det blev lika. Det var en grym känsla som jag kommer ihåg även idag.

Ni vann många matcher lekande lätt i division 1 norra förra säsongen. Ni gör det även nu. Är ni så mycket bättre, trots i princip samma uppställning, eller vad beror det på?
Jesper: Vi är ett bättre lag i år. Alla har blivit ett år äldre och starkare. Vi har fått en rutinerad målvakt som vi tidigare saknat. Vi har i princip samma spelare som förra året och har över 30 olika spel och starter som vi hela tiden utvecklar. Vi kan våra roller och har ingen överdriven respekt för något lag.

Viktor: Den största skillnaden på i år och på förra säsongen är att vi går mycket mera i kontringarna och i fas 2. Även fast vi hade det stundtals förra säsongen så är det den stora faktorn denna säsongen tycker jag. Sen har vi fått en riktigt bra målvakt (Danel Bergman) som har spikat igen stundtals under matcherna. Det har gett oss många enkla mål. Vi tror på oss själva och vet vad vi kan. Vi har en mycket bra genemskap i gruppen också som bidrar till att det blir bättre resultat tror jag. Klart det är skillnad på serierna, men både vi och VästeråsIrsta som spelade division 1 förra säsongen är ju topplag här i Allsvenskan också.

***

Snabbfakta Jesper Östlund
Gör: Pluggar till elektriker.
Bra på: Låta som en grävling och fotbollsuppvärmningar.
Inte bra på: Simma.
Beskriv dig själv med tre ord: Kort stubin, frispråkig.
Pryl du inte kan klara dig utan: iPhonen.
Ser på tv: Serier.
Lyssnar på: Allt möjligt.
Vad gör dig generad: Blir nästan aldrig det.
Vad drömde du om som liten: Att bli handbollsproffs.
Om tio år: Handbollstränare/spelare och elektriker.
Bäst med Skånela IF: Familjekänslan.
Rädd för: Skador.
Äter helst: Kött.
Äter helst inte: Pölsa.

***

Snabbfakta Viktor Östlund
Gör: Jobbar och spelar handboll.
Bra på: Handboll.
Inte bra på: Löpa.
Beskriv dig själv med tre ord: Vinnarskalle, Positiv, Träningsvillig.
Pryl du inte kan klara dig utan: Telefonen.
Ser på tv: Mycket serier.
Lyssnar på: Allt möjligt.
Vad gör dig generad: Det vet jag inte.
Vad drömde du om som liten: Att få spela i Landslaget när man blev stor.
Om tio år: Förhoppningsvis proffs i Tyskland eller Spanien.
Bäst med Skånela IF: Gemenskapen i gruppen.
Rädd för: Hästar.
Äter helst: Pizza.
Äter helst inte: Pytt i panna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såg Viktor i steg 5 i Partille i mars! Har för mig att Skånela lira 24-24 mot Sävehof. Viktor gjorde 18 baljor och var vidrigt bra! lite kuriosa :)

Söderberg sa...

Alltid trevligt med kuriosa! ;-)