söndag 6 november 2011

Handbollsbröder: Tollbringarna

De kommer alla från den stora handbollsfamiljen Tollbring. Syrran Cassandra är med i u-landslagssammanhang. Pappa Dick tränar herrlaget, utvecklingslaget och a-pojkarna och mamma Helene är navet i hjulet i Rimbo HK. Sedan har vi även de tre sönerna: Jeff, Ken och Jerry som alla spelar i klubbens allsvenska lag. Och de gör det bra och öser in mål. Rimbo HK ligger för närvarande tvåa i Allsvenskan och Treijner & Söderberg har snackat handboll med de tre handbollsbröderna - Tollbringarna.

Vem spelar fulast på planen av er bröder?
Jeff: Ken.

Ken: Jerry är väl ganska givet?

Jerry: Ken.

Vem skjuter hårdast?
Jeff: Jag.

Ken: Tror jag sköt hårdast när vi mätte senast i hallen. Men i Åhus sköt nog Jeff hårdast med någon sorts handboll.

Jerry: Jeff.

Vem gör snyggast mål?
Jeff: Jerry.

Ken: Jeff eller Jerry.

Jerry: Jeff, sen jag.

Vem är mest fåfäng?
Jeff: Ken.

Ken: Ingen alls tror jag men det blir nog jag eftersom jag klipper mig hos en frisör i alla fall en gång/år, haha.

Jerry: Ken.


Ken Tollbring, mellanbrorsan, in action.

Bästa vinnarskalle?
Jeff: Jag.

Ken: Jag.

Jerry: Alla har lika bra.

Sämsta förlorare?
Jeff: Jag.

Ken: Jeff.

Jerry: Ken och Jeff.

Piggast på morgonen?
Jeff: Jag.

Ken: Jeff (Uppe och springer ibland 04.30!?).

Jerry: Jeff.

Vem var jobbigast mot den andre under uppväxten?
Jeff: Jerry, som inte har växt upp än.

Ken: Hugget som stucket men Jerry har fått mest spö av mig och Jeff i alla fall.

Jerry: Jeff och Ken ville alltid bråka med mig.

Vem gör flest mål i år?
Jeff: Jag.

Ken: Jeff tror jag det blir. Men kan jag få förtroendet på straffarna så kanske jag kan ta mig ikapp!

Jerry: Jeff först, sen jag och sist Ken!

Bästa minnet om de andra bröderna på handbollsplanen?
Jeff: Alla minnen med mina bröder är bäst.

Ken: Bästa minnet var när Jeff var C-pojk och hade hästsvans ner till nacken. Han var helvild då!

Jerry: När Jeff drog en passning på en meter till Ken och en kille i motståndarlaget försökte ta bollen av Ken och killen sedan skadar sig p.g.a. av passningen från Jeff (Ken slår ihop, blir upphakad i armen av killen i motståndarlaget och ligger ner på planen ett tag efter smällen). Då går jag fram och frågar Ken: Är du okej? Varpå han svarar: Jävla idiot Jeff är, hur fan kan han passa där när han vet att jag inte kan ta den där passen? Det var ett minne som jag kommer ha med mig, det lät roligt ute på planen.

Någon förklaring till att samtliga fyra syskon är så pass tongivande i sitt handbollsspel i respektive lag?
Jeff: Spelar för att det är roligt och vi ser alltid möjligheter att utvecklas. Även om man gör en kanonmatch så finns det flera saker man kan förbättra.

Ken: Nja, vi fick väl bollsinnet i oss eftersom vi alltid var i hallen efter handbollsmatcher och så när vi var barn.

Jerry: Alla har bra spelförstående.

Snackas det mycket handboll när familjen är samlad? Blir det aldrig för mycket handboll?
Jeff: Vi har inte nått någon gräns än. Handboll är livet för oss alla. Kan aldrig bli för mycket handboll i familjen Tollbring.

Ken: Det snackas enbart handboll, haha. Näe, aldrig för mycket handboll blir det för min del, ännu i alla fall. Det är det jag satsar på just nu och tycker är roligast, mera handboll tack!

Jerry: Det blir rätt mycket men när Ken och Jeff kommer hem så blir det oftast bråk eftersom dem kläcker ur sig något dumt.

Ni har varit i framkant i beachhandboll de senaste åren. Hur mycket tränar ni på det?
Jeff: Vi tränar och får ihop ett skönt gäng som vill spela lite. Planen är dock alltid uppbokad av jullelagen (ungdomslagen i Rimbo HK, reds anm).

Ken: Aldrig! Det är några som tror vi tränar det inför Åhus men vi gör aldrig det. Och om vi någon gång skulle ha försökt gått ner och tränat beachhandboll är den upptagen av våra ungdomslag som är där på sommaren.

Jerry: Det blir oftast vi jullar som kör. Och sen kan dem större vara med någon gång ibland.

Vad är roligast, beachhandboll eller vanlig handboll?
Jeff: Vanlig handboll. Rolig variation på sommaren med beachhandboll.

Ken: Vanlig handboll. Men beachhandboll är roligt om motståndet går in för det och vill vinna också, vilket aldrig hänt mot något svensklag vi mött.

Jerry: Beachhandboll, för det är mycket snyggare saker som händer där.

Hur har det gått för er på beachhandbolls-VM?
Jeff: Se Kens svar.

Ken: Åt helvete på beachhandbolls-VM. Kommer jag ihåg rätt vann vi 3 av 9 matcher men slutade ändå sist i hela VM, hur det nu går till. Vi har mött Ryssland, Ukraina, Turkiet, Norge, Danmark (med Hans Lindberg), Kroatien, Italien och Schweiz. Vi vann mot Ukraina, Italien och Schweiz. Vi har enbart varit i Norge (Larvik) och spelat beachhandboll med internationella regler. Jag kan säga att det är en helt annan sport än vanlig beachhandboll. Nu är det domarna som bedömer om det blir 1 eller 2 poäng beroende på om målet är japan eller snurr. Måste även tillägga att domaren hjular om man gör snurrskott och ni kanske förstår hur seriöst det ser ut. Det var en upplevelse för oss att bara vara där. Vi hade inte mycket att hämta i beachhandbollen då vi inte ens visste reglerna när vi åkte dit. Och dom vi mötte var riktiga proffs på beachhandboll. Sverige är en C-nation inom beachhandboll med internationella regler.

Jerry: Har inte varit med i något.


Jeff Tollbring, äldsta brorsan, spelar på niometer och står i mål i beachhandboll.

Ni, liksom Skånela IF och VästeråsIrsta HF, går som tåget i Allsvenskan. Har ni blivit så mycket bättre sedan senaste säsongen eller har Allsvenskan blivit sämre?
Jeff: Tycker vi har klivit ett par steg framåt. Medans många lag har kanske tappat en eller ett par tongivande spelare.

Ken: Jag tycker själv att vi blivit mycket bättre tränade och fått in en trygghet i laget samt att våra målvakter höjt sig ett par snäpp från föregående år. Så Allsvenskan är nog inte så mycket sämre än i fjol. Kanske att topplagen just då var bättre än vad vi är nu (IFK Ystad och IFK Tumba).

Jerry: Var inte med förra säsongen men själv tycker jag att det ser bättre ut med försvaret än förra säsongen.

Lagets mål?
Jeff: Bättre placering än förra året.

Ken: Klara sig kvar i serien utan att behöva kvala.

Jerry: Komma på övre halvan av serien.

Individuellt mål med säsongen och handbollen på sikt?
Jeff: Göra att Rimbo HK hamnar så högt upp i Allsvenskan som möjligt.

Ken: Inget speciellt mål med min egen handboll i år, utan det blir som det blir. Jag tränar och står i så får vi se var man hamnar sen. Självklart skulle det vara underbart att kunna leva på handbollen, som vissa gör, om något år.

Jerry: Komma så långt som möjligt.

Hur är det att ha bröderna i samma lag?
Jeff: Det bästa som hänt i min handbollskärriär. Vet att de alltid ger 100% utan att vika ett finger, och viker de ett finger så kan man säga till dem ordentligt.

Ken: Tryggt och skönt. Då kan man säga åt dem ordenligt!

Jerry: Det är roligt eftersom jag aldrig har spelat med dem förut.

Är det viktigt att vara den bästa brorsan när ni spelar handboll?
Jeff: Nej, laget är det viktigaste för mig.

Ken: Nej.

Jerry: Ja, men man får inte vara för bra för då försöker dom ta ner en på jorden, haha!

Hur har ni hjälpt varandra till framgång?
Jeff: Vi påpekar alltid alla misstag. Minsta bolltapp eller felpass, blir man påmind av.

Ken: Tips och tjatande, haha.

Jerry: Jag har i alla fall fått rätt mycket tips om hur jag ska utvecklas.


Jerry Tollbring, yngsta brorsan, i landslagsdressen.

Har någon av er representerat Sverige i handbollssammanhang, förutom i beachhandboll?
Jeff: Jerry tror jag spelat nån landskamp för något lag.

Ken: Jerry tror jag varit med och spelat någon landskamp nere i Katrineholm. Annars ser det blekt ut, haha.

Jerry: Vet inte om Riks räknas? I så fall om det gör det, var jag med i All Star Team Riks 1. Då fick jag bära landslagsdressen!

***

Snabbfakta Jeff Tollbring
Gör: Arbetar som Anläggare (06 - 16) Handbollsspelare (16-21).
Bra på: Handboll.
Inte bra på: Städa.
Beskriv dig själv med tre ord: Bestämd, snäll och glad.
Pryl du inte kan klara dig utan: Inget.
Ser på tv: Fotbolls-VM och eventuellt någon handbollsmatch.
Lyssnar på: Spotify.
Vad gör dig generad: -
Vad drömde du om som liten: Handbollsspelare.
Om tio år: Handbollspelare .
Bäst med Rimbo HK: Känslan i klubben.
Rädd för: Ormar.
Äter helst: Oxfilepasta.
Äter helst inte: Fiskpinnar.

***

Snabbfakta Ken Tollbring
Gör: Jobbar och spelar handboll.
Bra på: Laga mat och även grym på pingis, tennis och badminton!
Inte bra på: Lyssna på kroppen.
Beskriv dig själv med tre ord: Positiv, omtänksam och trevlig.
Pryl du inte kan klara dig utan: Min Iphone.
Ser på tv: All sport förutom golf och Formel 1.
Lyssnar på: Shotguncrackers (Reklam) annars är det allt möjligt.
Vad gör dig generad: Inget speciellt.
Vad drömde du om som liten: Bli bagare har jag för mig, men även att bli handbollsproffs.
Om tio år: Driver egen sportbar/restaurang.
Bäst med Rimbo HK: Att vi spelar på det som funkar och inte behöver anpassa oss efter någon systemhandboll.
Rädd för: Ormar.
Äter helst: Oxfilepasta.
Äter helst inte: Kåldolmar.

***

Snabbfakta Jerry Tollbring
Gör: Studerar SAM med inriktning handboll på Vittra Gymnasium.
Bra på: Datorspel.
Inte bra på: Att jobba i skolan.
Beskriv dig själv med tre ord: Impulsiv, ödmjuk och trevlig.
Pryl du inte kan klara dig utan: Iphonen.
Ser på tv: Allt möjligt.
Lyssnar på: Reggae.
Vad gör dig generad: Ingenting jag kommer på.
Vad drömde du om som liten: Att bli handbollsproffs.
Om tio år: Spelar jag i någon klubb utomlands.
Bäst med Rimbo HK: Att alla får vara med.
Rädd för: Ormar.
Äter helst: Tacos.
Äter helst inte: Skolans mat, bedrövlig vissa dagar!

3 kommentarer:

Bruno sa...

Tja Rille!
Jag laddade ner AOH's App och kunde med glädje se tabeller från Elitserien ner till Div1!:) roligt att se var även när jag klickade på bloggar så såg jag att de hade skrivit om bröderna i Skånela och hade där hänvisat till eran blogg då det stod att ni samarbetade, har du sett den artikel? Lite rolig fakta bara!
Ha det gött!!

Anders Svensson sa...

Jerry "Taco" Tollbring

Söderberg sa...

Tjenare Bruno!

Jo, den har jag sett och det är kul att AOH tycker att det går att använda våra intervjuer även på deras sida. ;-)