torsdag 24 november 2011

Vi är obesegrade på Handbollstorsdag

...i år. Historiskt sett minns jag inte. Men det spelar mindre roll. Det var inga 500 som var och kollade ikväll. Men väl 347 stycken. Om jag inte hörde fel. Det var helt klart bra stämning och vi tog kommandot - nästan på en gång.

Tror att IK Cyrus hade ledningen med 2-1 innan vi vände till 8-2. Grönblad lade in det gröna kortet. Och vips var det match igen. 8-6. Sen hade vi nog 11-9 innan det gulklädda gänget hann med att sätta en boll innan vilan. 11-10 till oss i halvtid alltså.

Vi hade ett bra snack i omklädningsrummet i pausen. Det var lugnt och skönt. Inga som stissade upp sig och hade adrenalin som sprutade. Inga ADHD-fasoner heller. Vi tog en banan och tog det lugnt. Det viktigaste som Jacke tryckte på var att vi inte skulle börja med den klassiska dippen utan vi skulle löpa igång ordentligt innan domarna skulle vissla till i pipan. Vi hade ju spelat bra bakåt med ett helt okej tålamod framåt. Lite rakare på mål bara och inga skott innan vi fått svaj på försvaret.

Det började bra med att vi gjorde 12-10 och sedan drog vi ifrån och jag har för mig att det var 17-13 och segern var aldrig riktigt hotad. IK Cyrus försökte och fick väldigt bra lägen. Emil i kassen käkade upp deras H6:or som till slut använde sig av en tredje H6:a, om jag inte såg fel. På min kant fick Jörgensen inga drömvinklar så det var lite tuffare för honom, även om han kom upp i fyra mål (inklusive en straff). Tobbe Andersson på V9 fick utgå mot slutet efter, vad det såg ut och lät som, en rejält stukad fot. Hoppas det inte var något värre. Fast Tobbe och Jörgensen hann med att få upp mig halvt på läktaren i första för att köpa korv. Jag var helt övertygad om att han skulle spela ut men så kom Jörgensen som ett skott mellan 1 och 2. Fan. Men så kom Emil, matchens lirare i vårat lag, in och räddade upp situation genom att ta bollen. Tackar Emil!

Ännu skönare var i vårat anfall, direkt efter den där situationen, när Rikard Ahlin smög sig in bakom tvåan och jag passade in den till honom. Ahlin gjorde inget misstag där inte. Revansch! Fast han snodde en kontringsboll från mig. Gör inte om det!

Just det. Jacke skrek som fan på mig efter att jag stod och sov i försvaret. Han såg helt galen ut. Men det var förståeligt. På "Klubbis" innan matchen var en av punkterna något i stil med:

* Vakna ettor!

Jaja. Jag fick i alla fall sätta två av två. Och få kramp i vaden. Efter bara två avslut. Starkt! Nä, men har bara rehabat de senaste fyra veckorna så då är det lätt hänt...säger vi.

Mer då? Vi spelade överlag ett mycket bra försvarsspel. Fantastiskt målvaktsspel. Anfallsspelet var överlag bra men vi kan bli lite lugnare många gånger och inte avsluta så snabbt.

Martin Pettersson tog ett riktigt bra ansvar idag med fin utdelning som resultat. Toppen! Fortsätt så. Kassem Awad fick till det ordentligt. Hoppskott, stegskott och genombrott. Han snodde bollar i försvaret också. Han gjorde en stor match ikväll. Melcher Melchersson varierade sig mer ikväll. Tunga skott efter att ha satsat full fart framåt. Kanon! Det avstämda i nättaket i slutet av andra satt fint bakom tvåmetersmannen Genestig.

Vi höll ihop det även mot slutet och hade lugnet trots att vi mötte ett mer utgrupperat försvar från IK Cyrus sida. 22-18 vann vi med.

Oj, höll på att glömma mästerblockaren. Gee! Du var grym idag! Ses vi på rehaben på måndag? Jag är trasig nu...

***

Läste igenom artikeln på Jnytt.se. Kolla här.

Personligen hade jag och flera andra i vårat lag förväntat oss mer av IK Cyrus. Visst, de kanske gjorde det här klassiska bottennappet som de flesta lag gör under en säsong. De slarvade så det stod härliga till med tappade bollar som överst på listan. Det är inte okej. Klart Grönblad sett sina spelare göra bättre matcher och i sina bästa stunder hade de kanske vunnit ikväll. Men det gjorde de inte.

Några, som jag tycker, osportsliga citat från Jnytt och Grönblad:

- ...De är dåliga och vi ska ta dem...
- Vi avslutade för jäkla dåligt, det var inte deras målvakt som var bra.
- Vi ska inte få stryk av dem, men vi var jäkligt dåliga. Normalt sett ska vi vinna en sådan här match med 38-14.

Mina kommentarer till dessa citat då. Vi tycker att vi gjorde en bra match så vi är stolta och tycker inte att vi är dåliga. Vi tycker också att Emil Persson är jävligt bra i kassen. Det har han varit många gånger så det är inga tillfälligheter att han gjorde en kalasinsats ikväll. Vi hade aldrig torskat med 38-14 mot IK Cyrus. Så bra är ni inte ens när alla i erat lag presterar max.

6 kommentarer:

Peter M sa...

Grattis till vinsten! Hela laget. men ett extra stort tack till Gee för hans spel ikväll! Han skulle fått priset! styrde, stöttade 2:orna, täckte föredömligt och hjälpte Emil.

LucyInTheSky sa...

Håller helt med, riktigt dryga kommentarer. Lite mer respekt för motståndaren kanske hade gjort att de skulle ligga lite högre i serien?

Önskemål är att se målskyttarna i era matcher?

Söderberg sa...

Tackar Peter! Gee var en gigant!

LucyInTheSky, jag redovisar alla målskyttar i varje omgång efter att SHF skickat samtliga matchprotokoll till mig. Du hittar tidigare omgångar under inläggsrubrikerna "Alla målskyttar omgång x". Bland novembers inlägg hittar du "Alla målskyttar omgång 6" samt "Alla målskyttar omgång 7". Vill du se övriga omgångar är det bara att söka i sökfältet alternativt gå igenom tidigare månaders inlägg.

Lycka till med det!

Omgång 8 saknar en match men lägger ut samtliga så fort jag får den.

Matchen igår tillhör omgång 9 så den kommer väl ut i slutet av nästa vecka skulle jag tro.

mammahandboll sa...

Så jävla bra, gubbs! 2 jättesköna poäng! IFK HEJA! Snacka om dålig förlorare, erkänn, ni hade inget att hämta i Nypan!

Sundberg sa...

Ingen anledning att döma Grönblads uttalande, kan ha varit journalistens egna ord.. Om inte är det beklagligt att han inte visar mera respekt för sina motståndare. Min högst personliga åsikt när det gäller idrott är att vara stor i både triumfens och i nederlagets stund.

Söderberg sa...

Nej, man ska inte tro på allt man läser i media. Det är inte ovanligt att journalister gör egna tolkningar och förvränger det hela för att ge läsaren ett starkare intryck. Men jag tycker ändå att det var för många citat som innehöll något nedvärderande mot oss för att det ska kännas som att journalisten feltolkat så brutalt.

Jag ska rätta till detta i ett inlägg om det visar sig att Grönblad feltolkats av Peter Gustafsson på Jnytt.se.