onsdag 2 november 2011

Handbollsbröder: Asparna

De bägge handbollsbröderna Andréas och Hampus Asp är fostrade i IFK Nyköping. Asparna var en stor framgångsfaktor till att vi i IFK Nyköping kvalade upp till Allsvenskan säsongen 2008/2009.

Andréas satte något form av målrekord med över 200 mål den säsongen. Det var flera klubbar som var intresserade av hans tjänster efter den säsongen men hans val föll till slut på IFK Skövde, där det blev en säsong. Efter ett skadefyllt mellanår i IFK Nyköping är han nu tillbaka i Elitserien. Hampus stannade kvar ett år till efter kvaldramat och bar fram IFK med många viktiga mål i täta matcher. Han flyttade sedan upp för spel i IFK Tumba säsongen 2010/2011 och hur det gick för laget vet ni redan.

Nu är de återigen i samma lag. Nu i IFK Tumba som har blivit Caperiotumba. Eller Asperiotumba som jag brukar skämta till det med. Bröderna är först ut i denna intervjuserie med handbollsbröder (Östlundarna och Tollbringarna kommer senare).

Vem spelar fulast på planen av er bröder?
Andréas: Svår fråga. Ska bli kul att se hur snäll Hampus är i orden på denna.

Hampus: Andréas, han är bra på att skapa irritation.


Hampus laddar mot Sävehofs mittblock. Foto: Jenny Utterström.

Vem skjuter hårdast?
Andréas: Hampus.

Hampus: Svår fråga, det får vi nog mäta. Är Treijner & Söderberg intresserade av att göra ett inlägg om det?

Vi är alltid intresserade av att göra nya inlägg. Vi kollar detta vid ett tillfälle Hampus. Vem gör snyggast mål?
Andréas: Hampus, jag gör ju inga längre när jag bara är försvarare.

Hampus: Måste säga mig själv. Show är gärna nåt jag bjuder på.


Andréas kontrar in en boll mot svenska mästarna Sävehof. Foto: Jenny Utterström.

Vem är mest fåfäng?
Andréas: Jämnt skägg på den frågan tror jag.

Hampus: Jag tar på mig den, Sjögren måste ju se bra ut.

Bästa vinnarskalle?
Andréas: Jag.

Hampus: Fosshaug.

Sämsta förlorare?
Andréas: Jag.

Hampus: Fosshaug.


Hammarby-försvaret möter upp Hampus. Foto: Jenny Utterström.

Piggast på morgonen?
Andréas: Jag! Min understimulans kastar upp mig ur sängen på morgonen men han gnäller heller inte för mycket om han måste upp tidigt.

Hampus: Oavgjort. Är det något kul vi ska upp till så studsar vi upp. Är det något tråkigare är det inte många ord som sägs.

Vem var jobbigast mot den andre under uppväxten?
Andréas: Det var väl jag i så fall men vi har varit väldigt snälla mot varandra hittills.

Hampus: Båda var bara sköna.


Andréas fokuserar under uppvärming. Foto: Jenny Utterström.

Vem gör flest mål i år?
Andréas: Hampus.

Hampus: Jag, för första gången när vi spelar ihop.

Bästa minnet om den andre brodern på handbollsplanen?
Andréas: När han smaskade dit avgörande 28-27 mot Eskil i seriefinalen i ettan för tre år sen. Vi höll sedan matchen ut inför tusen personer i Eskilstuna Sporthall. De överlägset mest högljudda var alla ditresta IFK:are som dominerade läktarmatchen.

Hampus: Har många bra minnen från senaste säsongen då vi spelade ihop, speciellt matchen mot Eskil borta. Också avancemanget då vi gick upp till division ett efter förlustmatchen mot GP.

Lagets mål?
Andréas: Elitserien 2012.

Hampus: Hänga kvar i eliten, helst utan kvalspel.


Hampus mot Guif. Foto: Jenny Utterström.

Individuellt mål med säsongen och handbollen på sikt?
Andréas: Fortsätta spela hårt och bra försvarsspel och hjälpa laget så mycket som möjligt. Ska även försöka reparera min skottarm så att jag kan bli delaktig i anfallsspelet längre fram under säsongen. På sikt hoppas jag ha fortsatt roligt och om det skulle dyka upp något liknande utlandsbud som jag tidigare fått, vete fan om jag kan tacka nej.

Hampus: Just nu är det bara att få mycket speltid och prestera när jag är på planen. Med handbollen tar jag dagen som den kommer, jag försöker hela tiden bli bättre och träna så mycket som jag orkar och kan så får vi se hur långt det räcker.

Ni ingår i en handbollsfamilj där även de bägge systrarna spelat handboll/fotboll. Snackas det mycket handboll när familjen är samlad?
Andréas: Det finns väl de som vill prata handboll men Hampus och jag är jävligt osugna på det så vi tjötar om annat istället.

Hampus: Alldeles för mycket.

Någon förklaring till att samtliga fyra syskon är/var så pass tongivande i sitt handbollsspel i respektive lag?
Andréas: Alla fyra besitter god inställning och bra attityd till lagspel plus träningsviljan.

Hampus: Vi har ett intresse för sporten och har alltid tyckt det varit kul. Då vill man träna mycket och då blir man bra. Vissa i laget tror att vi är provrörsbarn eller dopade, avundsjukan är inte vacker.


Mycket försvarsspel för Andréas i år. Här mot Guifs Mathias Tholin. Foto: Jenny Utterström.

Bästa handbollsminnet för egen del?
Andréas: Oavsett vad jag gör mer i min karriär kommer jag alltid att värdera min återkomst från min elaka knäskada, som gjorde att flera läkare kallade mig idrottsinvalid. Jag gillar mest den säsongen när jag verkligen var tillbaka fullt ut på handbollsplanen igen, 08/09 när vi i IFK kvalade uppåt till Allsvenskan och slutligen föll på ett fuskmål i Kärras hemmahall. Stämningen på IFK Nyköpings hemmamatcher är alltid fantastisk men just den säsongen var den något alldeles extra när vi spelade så bra och Sporthallen var packad nästan varje match.

Hampus: Svårt. Det finns många godbitar. Skulle jag välja tre så är det avancemanget till Elitserien, derbysegern mot HK Eskil samt Partille Cup 2006.

***

Snabbfakta Andréas Asp
Gör: Slöjdlärare, handbollsspelare.
Bra på: Matlagning, fiske, varva ner på hemmaplan.
Inte bra på: Hålla reda på nycklarna (eller vad tycker du, Rille???).
Beskriv dig själv med tre ord: Ärlig, omtänksam, ROTande (busig kan vara ett enklare ord för folk utanför IFK-kretsar).
Pryl du inte kan klara dig utan: Mobilen fast jag svarar nästan aldrig när det ringer.
Ser på tv: Jävligt sällan men har blivit Solsidan på sistone.
Lyssnar på: För tillfället spelas det mycket av 3 Doors Down och Vertical Horizon.
Vad gör dig generad: Fina ord.
Vad drömde du om som liten: Att bli fotbollsproffs.
Om tio år: Bor granne med Larsa.
Bäst med Caperiotumba: Våra nya underställ! Tycker det är helt fantastiskt att vi har fått underställ att träna i när vi har handbollspass i vår egen "utomhushall".
Rädd för: Att bo granne med Larsa.
Äter helst: Älskar många olika typer av fiskrätter, har precis upptäckt en fantastisk fisk- & skaldjurssoppa. Det överlägset bästa är att äta egenfångad fisk (det skulle du testa någon gång, Rille)
Äter helst inte: Pasta Bolognese á la Mattis när han öser rödvin i den. Med vitt vin blir den däremot grym!

(Jo, tack. Din nyckelhantering kan bli bättre och vad gäller egenfångad fisk kan jag starkt rekommendera det till dig, Asp! reds. anm.)

***

Snabbfakta Hampus Asp

Gör: Studerar till byggnadsingenjör på KTH
Bra på: Öppna burkar.
Inte bra på: Inspel.
Beskriv dig själv med tre ord: Magisk, fabulös, underbar.
Pryl du inte kan klara dig utan: Min iPhone.
Ser på tv: Just nu Modern Family.
Lyssnar på: Otilia, hon gillar att prata.
Vad gör dig generad: Uppriktigt beröm.
Vad drömde du om som liten: Valforskning och Tomas Ravelli.
Om tio år: Så har jag byggt mitt eget hus och bor i det med Otilia, ska fiska gädda ifrån tomten.
Bäst med Caperiotumba: Ventilationen i hallen, hela kortsidan är ju öppen.
Rädd för: Kackerlackan i tvättstugan.
Äter helst: Sushik
Äter helst inte: Jag äter allt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är det spikat att det bara blir tre brödraintervjuer eller vill ni göra med så många som möjligt?

Söderberg sa...

Kul med intervjuer. Men det tar en del tid också. Mejla mig annars så får vi se om det kan vara nåt för framtiden.

Du hittar min mejl via min profil här på bloggen.

Anonym sa...

Våra egna bröder, bröderna Pettersson. Platsar dom inte på listan som handbollsbröder?

Söderberg sa...

Platsar och platsar. Tyckte att det räckte ganska bra med tre intervjuer med handbollsbröder från Allsvenskan och uppåt så vi får in läsare även från dessa serier. Våra bröder förekommer väl i bloggen de också.

Bonny sa...

Till anonym. Är inte Asparna era egna bröder????????