tisdag 20 mars 2012

Uppföljning av tipsen omgång 22

Bättre tippat av mig än förra veckan när jag hade 4 av 6 korrekta segrare. Nu blev det 5 av 6. I vanlig ordning prickade jag inte in något resultat.

Strömnäs GIF - Täby HBK 33-37 (Mitt tips: 30-26)
Jag trodde verkligen på en hemmaseger här. Någon gång skulle den där efterlängtade segern komma och motståndet kunde inte bli mer lämpligt än Täby HBK som låg näst sist. Visst, laget hade goda chanser att vinna och de drog också iväg till en 4-målsledning en bit in i den andra halvleken men sedan kom det sedvanliga raset och förlusten var ett faktum. Eller som tränare Lars Johansson sa med en suck till Piteå-Tidningen:

- Vi slutade att skjuta som vanligt.

Frågan jag ställer mig är vad de tyckte var en bättre metod än att just skjuta?

Bryt ihop och kom igen grabbar. Ni har i alla fall Sunes Gatukök och det kan ingen ta ifrån er! Jag och vår materialare "Stugan" brukar fortfarande drömma oss bort till de stora och dressingsfyllda burgarna.

***

Sollentuna HK - Ricoh HK 23-31 (Mitt tips: 22-37)
Rätt bra tippat på hemmalagets målskörd men Ricoh HK saknade några mål för att jag skulle vara hemma här. Kan det ha varit Erik Mattelin som återigen växte till en gigant i kassen? Kanske inte finns så mycket mer att orda om detta mer än att bägge lagen nu får kvala åt varsin riktning i seriesystemet.

***

HK Tyrold - IFK Nyköping 25-27 (Mitt tips: 27-30)
Matchen föregicks av en jämn och tung herrmatch i division 6 för b-lag vilket gjorde att vi fick korta ner vår sedvanliga uppvärmning en del. Halva uppvärmningen var helt utan musik och det kändes väldigt avslaget. Konstig känsla. När musiken väl hittade ut ur högtalarsystemet fanns det ingen hejd på ljudet. Rundgången gjorde sig påmind några gånger under matchen och killen i sekretariatet letade febrilt efter någon knapp att stänga av skiten med. Efter ett tag lyckades han. Skönt, vi kunde fokusera igen. HK Tyrold spelade en hel del med Linus Pellas på V6. Även lillebrorsan Lukas Pellas spelade där. Kommer det ytterligare en brorsa om 3 år som börjar förnamnet på "L"? Unga och lovande är de hur som helst. Storebror Linus är 20-åringen som gjort flest mål av alla V6:or efter nyår. När deras anfallsspel gick totalt i baklås efter att jag punktade bort Karl Ågren tyckte man nästan att Pellas borde haft några utspel. Eller som jag hörde högt och tydligt från läktarhåll:

- Men spela ut bollen på kanten någon gång då!

Min känsla är att det var sagt från en läktarfarsa, det var nämligen bara 25 personer på läktaren så det troliga är att det bara var nära och kära där. Förresten, jag såg den gamle skyttekungen Patrik Söderström också så det var alltså inte bara föräldrar till spelarna där. Det är Söderström för ung för med sina 21 år.

En liten utsvävning där bara. Resultatet och tippningen då? Hyfsat nära!

***

HK Silwing/Troja - IK Cyrus 38-34 (Mitt tips: 33-26)
Tränare Grönblad luftade en mängd med ynglingar som stretade emot bra och snyggade till siffrorna mot slutet efter 3 raka mål. Olle Hanserius har varit dynghet en längre tid nu och gjorde heller inte hemmapubliken besviken i epilogen, 10 baljor satte han.

Men det hjälpte inte mig i min tippning när det blev ett sådant här målkalas. Rätt vinnare, alltid något.

***

HK Country - RP IF Linköping 26-21 (Mitt tips: 28-26)
Det var som upplagt för en rysare men hemmalaget vann ändå med 5 bollar och låg aldrig under i matchen även om ledningen mestadels bara var 1 till 3 bollar. Gladiatorn Filip Alexandersson gjorde mål som aldrig förr på M6 och har varit het med målskyttet senaste 2 matcherna. Viktigt inför kvalet. Vad som också är viktigt är att den sedan tidigare uträknade Jimmy Otter var tillbaka i spel. Han gjorde dessutom flest mål för hemmalaget tillsammans med Alexandersson. Konserverat formen alltså. Viktigt inför kvalet att han är tillbaka. Comeback gjorde även Mattias Johansson och Erkan Demirbag som missat senaste matcherna. Inte nog med det gjorde Jacob Odh sin första match för säsongen efter en långtidsskada. Då kan man lätt förstå att de haft det kärvt med spelare senaste tiden. RP IF Linköping saknade den långe skytten Filip Berentsen som ensam såg till att laget vann hemma mot Sollentuna HK förra helgen när det körde ihop sig på slutet. Anmärkningsvärt att M6:an Hampus Nygren blev nollad i målskyttet. Calle Andersson var het och dyngade in 8 mål.

Att laget heller inte åkte på en endaste tvåminutare, i en helt avgörande match, är också anmärkningsvärt. Släppte domarna på allt? Spelade de för snällt? Eller spelade de så slipat i försvaret hela matchen? HK Country åkte på 3 stycken tvåor.

Trodde det skulle blir fler utvisningar i en match som gällde allt och lite till.

***

HK Eskil - Tyresö IF 35-28 (Mitt tips: 30-28)
Om HK Country fick tillbaka en massa spelare till sista matchen så var det raka motsatsen för Tyresö IF. Mattias Lindahl borta med plugget, Joakim Lundström och Jacob Lemón var sjuka samt att Ronnie Chantrhom befann sig på skadelistan. Tunga avbräck alltså och av lagets 12 spelare var 2 målvakter, 2 M6:or, 2 H6:or, 2 V6:or och 4 niometare. H6:an Andreas Gimmerborn fick köra en del på H9 och gjorde det bra. Men sådan är handbollen och oftast brukar skador och sjukdomar ha en tendens att komma vid fel tillfälle, eller samtidigt som i detta fallet. Tur i oturen för Tyresö IF är att HK Country ändå vann sin match så det hade inte spelat någon roll om de nu hade spelat med bästa laget och kanske kunnat slå HK Eskil. Nu ska det tilläggas att inte Alexander Karlsson var med i den här matchen för hemmalaget. HK Eskil tog matchen på fullaste allvar och ledde ett tag med hela 15-5! Det är väl just därför de vann den här serien eftersom de är ett gäng med vinnarskallar hela gänget samtidigt som deras handbollskunskaper mer hör hemma i Allsvenskan. För bra för division 1 alltså och det visade de inte minst i sista omgången i en för deras del obetydelselös match.

***

Blev alldeles paff här när det ramlade in ett mejl om att det landat en kommentar i ett gammalt inlägg där jag tippade omgång 13. Kommentaren kom från självaste Petri Nuutinen. För er som inte hängt med i division 1 norra kan jag berätta att Nuutinen vann skytteligan överlägset i serien 2007/2008 och hans IK Cyrus vann serien och gick upp i Allsvenskan. Vad som fastnade i mitt minne, förutom hans enorma blick för att göra mål, var att han värmde upp i vita handskar i matchen mot oss i Nypans Sporthall. Jag skrev i inlägget han nyss kommenterade att IK Cyrus borde ha likadana handskar till uppvärmningen i svinkalla Tibblehallen CC. Nuutinen kommenterade:

Det var kallt i hallen den dagen, så det fick bli handskar på uppvärmningen. Sicket minne ni har! Mvh// Petri Nuutinen

Och att minnas handboll, Petri, det verkar vara mitt kall här i livet! Kul att du dök förbi bloggen!

***

Filar på en lista som jag hoppas blir lång och innehållsrik under temat "Årets...".

***

Vilken dag som helst kommer en intervju här med killen som har ett av Sveriges bästa utkast. Ni vet nog vem jag syftar på där.

***

Och mer lär väl dyka upp om jag känner mig själv rätt.

7 kommentarer:

Tobias Wikström sa...

Mattelin stod tydligen inte i helgen, jobbar Waltin på att få igång två målvakter inför kvalet eller är det någon annan orsak?

Söderberg sa...

Om han inte stod lär det kunna vara så, eller om han var borta av någon annan anledning. De fick in Daniel Hallstensson 3 februari och han har fått speltid i 4 matcher, sista matchen ej medräknad då jag inte sett sista protokollet än. Jag skulle tro att han är deras backup till Mattelin.

De har använt 2 andra målisar under säsongen också, Charlie Källström och Marcus Van Rooy.

Jocke, SHK sa...

Hallstensson fick förtroendet från start denna match och spelade bra, därför blev han kvar i kassen hela matchen, nollade Henricsson om jag inte minns fel.. Känns tryggt att gå in i kvalet med 2 bra målvakter.

Vi ska se till att vi ses i Nypan nästa säsong också! Ha det

Söderberg sa...

Låter bra det, Jocke! Lycka till!

Gladh sa...

Hallstensson nollade bägge vänstersexorna. 3 av Henriksson (varav ett rent friläge) och två från den andra. Mattelin hoppade in på en straff.

Måste säga att Sollentuna verkar ha det bra ställt i målet. Kommer onekligen att vara storfavor oavsett om man möter oss (Vassunda) eller Gauthiod.

Gladh sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Söderberg sa...

Så kanske det är, Gladh. Att de är favoriter. Jag har aldrig sett varken er eller Gauthiod spela. Men ett kval är alltid ett kval!