lördag 3 mars 2012

HK Country var numret större i Skövde

HK Country var klart vassare än oss idag och hakar därmed på i toppstriden. De gjorde rycket direkt och gick fram til 7-2 och bevakade sedan ledningen resten av matchen. Halvtidsresultatet 20-14 slutade sedan med segersiffrorna 35-30. Yes, vi vann i alla fall den andra halvleken.

Stora segerorganisatörer i hemmalaget var Jonatan Eriksson på H6, Mikael Malmström på H9 samt Eirik Rolid på V9. De fick göra lite väl många enkla mål men samtidigt hade de andra spelare som låg bakom deras fina lägen. Jag syftar främst på Stefan Krantz som har en härlig blick för spelet. Det märks att de är riktigt samspelta och skolade handbollsspelare och det var inte ofta någon föll ur ramen och metodiken.

Trixaren Eriksson på H6 hade ett jäkligt läckert avslut på en kontring när han först fintade en tumskruv men släppte den sedan över Per Treijners fräscha frilla. Han är säker i läget den där Eriksson och gjorde hela 10 mål varav ett på straff. Samtidigt får han många lägen, till skillnad från H6:an i IFK Nyköping. Och jag syftar på mig själv. Nu är jag inte överdrivet sur för det men nog hade jag önskat några fler breda satsningar med ett eventuellt utspel som följd. Jag fick ett bra läge i matchminut 59 men brände den returen efter att Rikard Ahlin först försökte få in den bakom inhoppande Anton Eriksson. Mitt skott blev till ytterligare en retur som Ahlin återigen fick chansen på. Men Erikssons trippelräddning var ett faktum. Tror han hade en dubbelräddning i anfallet efter. Kul för 19-åringen.

I vårt lag måste jag ge lite extra (heja!) beröm till Marcus Pettersson som fick ordentligt med speltid. Han hade 2 helkyliga straffar som satt och äntligen gick vi ifrån en match med 100% i den disciplinen. Utöver det satte han 3 spelmål och blev vår bästa målskytt med sina 5 mål. Vi hade annars bra spridning på målskyttet, förutom att undertecknad blev nollad men det var heller inte första gången. Ett gäng fina prestationer från oss men jag tycker inte att någon stack ut mer än vanligt i offensiven förutom den nyss nämnde Pettersson. Bakåt var som vanligt Axel Eriksson riktigt nyttig. Roligast att se var när han fångade in HK Countrys gladiator Filip Alexandersson, utan att han kunde röra sig. Då ska ni komma ihåg att det skiljer ungefär 10 centimeter på längden och säkert 20 kilo i kroppsmassa. Riktigt rejält biffig den där Alexandersson.

Så, det var nog allt tror jag. Torsk mot ett bättre lag och vi var inte nära. Men så skiljer det också en hel del mellan lagen, kolla in tabellen så får ni svaret.

***

Målskyttar

HK Country: Jonatan Eriksson 10 (1), Mikael Malmström 9, Eirik Rolid 8 (1), Stefan Krantz 3, Viktor Rosin 3, Viktor Kjellén 1, Joakim Kjellgren 1

IFK Nyköping: Marcus Pettersson 5 (2), Niklas Fogelgren 4, Stefan Germerud 4, Rikard Ahlin 3, Kassem Awad 3, Viktor Brofjord 3, Melcher Melchersson 3, Martin Pettersson 3, Axel Eriksson 1, Amel Suljevic 1

Utvisningar

HK Country: 3 x 2 min (Filip Alexandersson, Mikael Malmström samt Eirik Rolid)

IFK Nyköping: 3 x 2 min + 1 direktrött (Viktor Brofjord 2 min + 1 direktrött, Axel Eriksson samt Marcus Pettersson)

***

Jag tyckte mig skymta mästerfotografen Viktor Ljungström i hallen. Så jag antar att det kanske ramlar ut några matchbilder så småningom på Ljungström Photography.

***

Ni som var och såg matchen och kanske undrar varför Eirik Rolid blev utvisad, efter en till synes oskyldig närkamp med mig, kan jag kommentera att jag trodde att det var det sista jag skulle göra på en handbollsplan. Jag fick bollen på kontring efter en pass där det kom snö på bollen. Därefter såg jag Rolid komma i ögonvrån och jag tänkte att norrmannen skulle dräpa mig. Men jag hoppade undan i panik utan att Rolid hann nudda mig och jag föll i backen. Oklart hur situation uppfattades av andra men det kanske såg rätt vårdslöst ut och domarna visade ut Rolid. Kanske att de trodde han rörde mig.

Hur som helst var det ingen filmning från min sida utan jag ville bara rädda mitt liv. Jag sa direkt till Rolid, som småflinade lite, efter utvisningen:

- Haha, jag trodde du skulle dräpa mig där.

Och han svarade:

- Haha, nej då.


***

Trevligt att snacka med de bägge tränarna Tommy Leo och Anders Järlfors. De kunde snabbt konstatera att jag gick mållös från matchen och fortsatte skoja om att de skulle ha sagt till Eriksson att släppa in mitt skott med flit. Jo, det hade varit nåt det men eftersom matchen redan var avgjord då kan jag nu i efterhand unna Anton Eriksson den trippelräddningen.

Ps. Järlfors, jorå, jag har ett jobb också, haha. Trevlig helg på er!

3 kommentarer:

Ljungström sa...

Du skymtade rätt! Inte så många bilder idag (http://www.viktorljungstrom.se/album/721) men vad passar bättre än en cykeltur till idrottshallen när vår favoritbloggare är i stan?

NIklas sa...

det märks att det är en fiskeblogg när det tom under match ska visas hur stor den senaste fångsten var.. :)

http://www.viktorljungstrom.se/bild/48476

Söderberg sa...

Viktor, synd att jag inte hann växla några ord med dig men det var härligt att du tog dig dit och plåtade lite i alla fall. Gött att du gillar bloggen!

Och NIklas, visst var det en passande bild för storleken på fiskarna som vi brukar dra upp. :-)