fredag 2 mars 2012

"Lidas" satsade allt på ett kort

För tre veckor sedan blev övergången klar för målvakten Fredrik "Lidas" Lidström till Avesta Brovallen HF. "Lidas" blev en skön injektion i vårt härliga IFK under ett drygt halvår men kombinationen jobb, handboll och distansförhållande var inte alltid det lättaste att få ihop. Nu har de flesta pusselbitarna fallit på plats hemma i Avesta, vilket var det viktigaste.

"Lidas" är en skön prick här på jorden och det har varit trevligt att stifta bekantskap med honom och hans familj. Och jag tycker det var en modig satsning av yngligen att lämna det trygga hemmet, flickvännen och vännerna direkt efter studenten för att våga satsa på handbollen för en stund. Han satsade allt på ett kort men så har han väl också ett och annat ess i rockärmen när man spelar poker.

Men "Lidas" har inte stängt några dörrar för fortsatta handbollsäventyr.

Bloggen har gjort en intervju för att kolla hur tiden varit i Nyköping och IFK för "Lidas" - killen som är en av de mest ödmjuka och mogna personer jag träffat i den åldern.

Skönt att det verkar ha löst sig med livspusslet mannen. Vad har du att säga om tiden här i IFK Nyköping?
- Först och främst är möjligheterna i IFK stora då det är ett skönt gäng som håller ihop och klarar av att vara seriösa på planen och släppa loss utanför.


SN var och fotade under vår try out i somras. Givetvis låg bloggen tätt bakom. "Lidas" hittar ni i svarta brallor och vit tischa.

Tränarna?
- Jacke och Tommy finns det ingenting att klaga på. Ordentligt planerade träningar varje gång och ett stort plus för att de kommer ihåg att träna alla positioner. Jag har en känsla av att vi målvakter ofta blir bortglömda i vanliga fall.


"Jacke" fick "Lidas" att sträcka ut ordentligt på en strafftävling.

Förutsättningarna?
- Det var väldigt skönt att komma till en klubb där klister, bollar och träningskläder var en självklarhet. När man kommer från en klubb med diverse ekonomiska problem så uppskattas det enormt Men man kan sammanfatta allt material med ett ord - Stugan! Mannen myten legenden! Bättre materialare får man åka långt för att hitta, om det ens finns.


"Lidas" med en reflexsnabb räddning mot finska FM-laget Åbo IFK.

Vad har du att säga om Nypan?
- Nypan är en trevlig stad och det finns det man behöver. Johanna uppskattade i alla fall centrum, märkte jag, efter några timmars shopping. Sen är det en otroligt skön stämning i hallen under hemmamatcherna med mycket folk.


Melcher tog väl hand om "Lidas" i början och fick honom att fastna för Guitar Hero. Här hade de besök av Johanna som uppskattade Nypans shopping.

Och så blev det en flytt tillbaka till Avesta. Berätta!
- Ja, anledningen att jag flyttade hem berodde väl på många faktorer. Bland annat att det inte gick så bra att kombinera jobb, handboll och distansförhållande.

Nej, du. Det är många bitar som ska fungera. För egen del, hur har din utveckling varit under tiden i IFK?
- Min egna utveckling är väl mest det mentala. Jag har sett vad spelare kan göra i högre divisioner och lärt mig att ta snabbare beslut eftersom man inte hade så lång tid på sig.


HK Extra vann länsderbyt mot Katrineholms AIK och "Lidas" spelade inspirerat.

Framtiden?
- Framtiden är ett oskrivet blad för tillfället men jag planerar att göra en satsning till inom handbollen så snart som möjligt. Vart jag hamnar vet jag inte och det skulle inte vara omöjligt att jag någon gång kommer tillbaka till IFK.

Hur har du det hemma i Avesta?
- I Avesta rullar det på bra nu. Jag kom hem till ett lag med trevlig inställning vilket gör att vi har vunnit fyra på raken. Nu väntar dock tabelltvåan borta på lördag och trean hemma nästa helg så vi har ett par tuffa matcher. Jag håller huvudet högt och satsar på att vi vinner de matcher som är kvar.


"Lidas" satsade för kung och fosterland mot Katrineholms AIK.

Så ska det låta!
- Javisst. Du kan passa på att lägga in ett tackhälsning till alla i laget, speciellt Melcher som såg till att jag i alla fall fick någonstans att bo i början.

Självklart ska jag göra det. Melcher har rutin på det där nu. Han tog ju hand om Jepsson ett par gånger gånger förra säsongen. Jag önskar dig all lycka framöver och du ska ha ett stort tack för den här tiden!
- Tack själv Rille för allt du med. Många trevliga pratstunder i alla olika stadier. Jag hoppas att jag en dag kan vara tillbaka och spela med dig, annars kanske vi möts där ute på planen.


Tummen upp till publiken (bloggen) under länsderbyt.

Tänk på att jag är dubbelt så gammal som dig så tro inte för mycket om att vi ska drabbas samman på planen, haha. Det värsta är, i sådana fall, att du vet var jag skjuter din luring. Tycker du har gjort enastående framsteg bara under den här tiden så ta chansen igen om du får den. Hälsa så gott till familjen, slå en signal om ni har vägarna förbi!
- Haha, okej då. Tack ska du ha, hälsa du med!


Omslagspojke i tidningen under två dagar.

***

Saknar match- och arbetsprotokoll från Täby HBK - HK Country. Vore kalas att få tag på det innan helgen så den sedvanliga statistiken kan rulla ut. Utöver den filar jag på en annan statistik. Hoppas den kan ge er något.

***

Avresa 11.00 med storbuss från Nypans Sporthall imorgon. Stugan fixar varmt käk också. Ahlin ska försöka få med sig lite elektronik till undertecknad så det kan nog kanske bli ett matchreferat under hemresan sen.

***

Jag såg för övrigt Sean Banan på stan häromdagen. Det vankas Andra Chansen i Nypan imorgon. Det är väl lite schlagerfeber i stan om man säger så. Ballonger och grejer överallt. Och Timoteij kom visst upp på tapeten i omklädningsrummet efter träningen igår. Märkligt.

***

Imorgon får ni ett inlägg inför matchen mot HK Country.

***

IK Cyrus får klara sig utan V9:an Tobias Andersson mot Sollentuna HK på söndag enligt rapporter. En ljumskskada sätter stopp för spel och förmodligen är resten av säsongen spolierad för "Tobbe". Men Joacim Kihlberg har å andra sidan öst in mål den senaste tiden så Sollentuna HK kommer inte lindrigt undan för det.

***

Hann med att se andra halvlek mellan Caperiotumba och Eskilstuna Guif igår. "Jacke" har blivit ordentligt varm i kläderna som expertkommentator och gjorde återigen en bra insats.

Men Caperiotumba slarvade helt fantastiskt mycket. De hade verkligen chansen mot ett ganska lojt bortalag som bara gjorde vad de skulle men inget mer. Spelet när de var 6 mot 4 torskade de med 3-1 eller nåt. Vet inte om jag sett deras "power play"-formation övertyga någon gång i de matcher jag sett under säsongen.

Nä, ta ni och spela de hetaste spelarna, oavsett hur många ni eller motståndarna är på planen. Speciellt om det ska bli några fler poäng den här säsongen!

Inga kommentarer: