tisdag 27 mars 2012

Erik Sten blev hårt bevakad efter nyår

Det började nästan bli tjatigt att omgång efter omgång rapportera på bloggen att Täby HBK:s Erik Sten återigen ryckt i skytte- och spelmålsligan. Han ledde i halvtid efter 11 spelade matcher men hade samtidigt då bra häng av Simon Karlsson i Strömnäs GIF. Sten debuterade i division 1 norra till den här säsongen och fyllde 20 år i fredags, grattis!

Efter nyår gick det tyngre för Sten med målskyttet och jag anade att en massa punktmarkeringar var en av förklaringarna. För att vara riktigt säker tog jag ett snack med den nyblivna 20-åringen.

Tjenare Erik, har du lust att svara på några frågor?
- Tjenare! Det gör jag mer än gärna!

Gött! Det blev kval för er nu när HK Tyrold drog sig ur. Vad vet du om Mantorps IF HF och Brännans IF?
- Jo precis, det blev ju en liten lotterivinst för oss där. Inte mycket annat än var de befinner sig geografiskt. Det gäller bara att gå in med fullt fokus som vi gjort de senaste två seriematcherna.

Hur laddar ni på inför kvalmatcherna?
- Vi tränar på med 4 pass i veckan som under seriespelet. Det känns att vi har vuxit i kostymen lite nu och kan börja fila på mer detaljer på träningarna, känns skönt såhär till ett stundande kval.


Sten försöker skjuta förbi en täckande Hampus Asp i Nyköpings Sporthall. Foto: Gee.

Låter ju bra. Du ledde länge skytteligan men slutade på en tredjeplats vilken känns väldigt bra med tanke på att du debuterade i division 1 till den här säsongen. Har du blivit punktad en massa nu efter nyår när alla lagen hade mött dig och visste vem du var?
- Jo, jag hade ett flow där i början av serien vilket gav en skön ego boost. Efter nyår så blev jag dels hårdare markerad samtidigt som jag hade en formsvacka, de två tillsammans blev ingen bra mix gällande mitt målskytte. Den enda matchen jag varit punktad varenda sekund jag var på plan var dock sista matchen mot Strömnäs. Misstänker att de var rädda för att Simon skulle tappa ledningen haha.

Haha, kanske var så även om försprånget var lite för stort. Är det klart var du spelar nästa säsong oavsett hur det går i kvalet?
- Det är ovisst än så länge, det lutar åt att jag kommer flytta till Linköping efter sommaren för studier. Och i Linköping finns ju som bekant ett lag som spelar i division 1 norra, resten låter jag vara osagt.

Det var som tusan. Linköping är en alldeles förträfflig studentstad, har själv tillbringat 4 härliga år där. Men då gick jag all in på studentlivet så handbollen fick vila. Vad tycker du om din och lagets säsong så här efter 22 matcher?
- Jag tycker att det har varit en intressant säsong med en enorm utveckling inom laget på alla positioner och som lagmaskin. Med tanke på våran form i slutet så känns det såhär i efterhand som att vi skulle haft en kvalplats eller bättre utan att Tyrold behövt dra sig ur.

***

Sten pratar alltså om en fin form och en härlig utveckling bland spelarna som lag. Det bådar alltså gott inför kvalet för unga Täby HBK där medelålder endast är 17,7 år. Samtidigt är både Mantorps IF HF och Brännans IF bra lag så det lär bli jämna matcher oavsett vilket av lagen från division 2 som tar sig fram till DirektOff.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sök Växjö istället och spela i Alstermo IF!