torsdag 22 mars 2012

Målvakten alla kantspelare vill ha i sitt lag

Nu har jag ingen statistik på räddningsprocent bland seriens målvakter men jag gör nog inte bort mig om jag säger att HK Eskils Tobias "Tobbe" Olsson ligger högt upp i den listan. Han kan rentav också vara seriens bästa målvakt, givetvis i stenhård konkurrens från några till. Men Tobbe sticker inte bara ut med svettiga och kyliga räddningar. Hans kanske främsta egenskap är de precisa och stenhårda utkasten. Det är aldrig försent att dra iväg en kontringsboll när Tobbe håller i bollen. Den landar nämligen i rätt näve varje gång. Bloggen har snackat med Tobbe som borde ha ett av handbolls-Sveriges bästa utkast.

Ni har gjort en magnifik säsong som dock inledde med en förlust. Hur skulle du vilja summera er säsong?
- I första matchen mot Tyresö IF kom vi ganska oförberedda till med många sjukdomar som spelade in. Annars tycker jag att vi har varit stabila hela säsongen och har aldrig riktigt haft den svacka som vi haft tidigare säsonger. Och lagsammanhållningen har blivit bättre under detta år än vad den varit tidigare.

Det är inte lätt att ta poäng mot er i Eskilstuna och ni blev det enda laget som vann samtliga hemmamatcher. Förutom att ni är det bästa laget i serien, vad har du att säga om er styrka på hemmaplan?
- Vi känner oss trygga i Sporthallen och har en jäkla bra känsla när vi spelar hemma.

Ni fick in Alexander Karlsson från Guif till den här säsongen. Förutom att han gjort många mål, vad har han betytt för laget?
- Han har bra kunnande och är lätt att prata med vad som är rätt och fel i olika situationer. Och det är nyttigt att ha "Alex" när vi spelat jämna och viktiga matcher så vi får de där "lätta" målen.

Bästa utespelaren du mött under säsongen som varit sådär extra lyckosam mot dig?
- Oj, svår fråga. Jag skulle nog säga Petter Holmberg. Han har ett snabbt och hårt skott och är även svår att läsa. Även Jimmy Otter med sitt underarmsskott.


Tobbe visar prov på spänsten mot RP IF Linköping. Foto: Anders Kjaersgaard, akfoto.se.

Förutom att du är bra på att rädda bollar så utmärker du dig med dina utkast som håller väldigt hög klass. Tränar du mycket på det?
- Haha, njaa. Jag tränar inte något speciellt på det faktiskt. Men det blir väl ett par kast över hela planen på träningarna.

Jag tror inte jag sett dig misslyckas med ett utkast till en kontrande kantspelare när jag tänker efter. Era kantspelare gjorde tillsammans 206 mål under säsongen. Hur många kontringsmål skulle du säga att de gjort efter utkast från dig?
- Haha, tur att du inte varit på våra träningar då! Ja du, svårt att säga men ungefär 200 kanske?! Nej, skämt åsido. Det är svårt att svara på men det har säkert blivit ett par.

Haha, ett par. Vi går vidare. Du har gjort två mål under säsongen efter att ha dragit skott från hela planen i tom bur. Brukar det bli några kassar för din del varje år?
- Ja, det brukar kanske ligga runt 1-2 mål per säsong, i alla fall när vi har spelat i division 1. Men när vi spelade i Allsvenskan ett år så tror jag att jag blev mållös under den säsongen. Lite osäker, kan ha blivit 1 kasse.

Allsvenskan nästa för er. Rasmus Nilsson på M6 får ni möta i Önnereds HK och Markus Stegefelt drar till Alingsås HK. Det har även ryktats om att Daniel Adolfsson lägger skorna på hyllan. Hur ser det ut i övrigt med truppen?
- Jag tycker truppen ser bra ut. Visst är det tongivande spelare som försvinner men förhoppningsvis får vi ihop ett bra lag och är väl förberedda till serien drar igång. Och med "Adolf" (Daniel Adolfsson) så ska man aldrig säga aldrig för hans del, haha.

Ska du spela kvar?
- Det är ännu inget som är bestämt.

Blir det aktuellt med några nyförvärv?
- Det har jag faktiskt inte så bra koll på.

Ni har tränat med Guif en gång i veckan. Märker du att det har utvecklat er och på vilket sätt i sådana fall?
- Jag tycker det har varit väldigt utvecklande för oss att få känna på farten och hårdheten från ett elitserielag. Tycker vi har fått mera fart under matcherna och det kanske just är för att vi har tränat med dem. Vi hade en period när vi mötte många bottenlag och inte kom upp riktigt i tempo och sedan hade vi en tuff avslutning, så jag tror det var nyttigt att få hålla tempot uppe inför de tuffare matcherna mot slutet.


Tobbe satsar på en klassisk rörelse på den här straffen. Foto: Anders Kjaersgaard, akfoto.se.

På dessa träningar då, spelar ni 2-mål lag mot lag? Hur har det gått?
- Det är olika. Vissa träningar tränar de försvar och då kör vi anfall och tvärtom. Vi kör mycket tempoövningar där vi är uppdelade lag för lag. Jag tycker det har gått ganska bra faktiskt. Nyttigt med lite andra skott än man är van vid.

Det har verkligen varit ett kanonår så här långt för handbollen i Eskilstuna. Guif vann Elitserien, ni vann division 1 norra, HK GP vann division 2 östra och Guifs tredjelag vann division 4. Förutom att det vimlar av duktiga handbollsspelare bland stadens lag, har du någon förklaring till varför de fyra lagen vann sina serier?
- Oj, ja du! Guif har fått ihop det förvånansvärt bra och jag trodde inte riktigt på dem innan säsongen. De har visat att de har ett bra lag och bra tränare som fått ihop alla talanger att utvecklas och tro på sig själva. Jag tror att det ligger lite i det varför just HK GP har gått så bra under säsongen också. Deras juniorerna har fått känna på att träna med a-laget och på så sätt har de utvecklats och fått självförtroende samt fått ut det på planen. Och att vi vinner serien har jag varit inne lite på, att vi har fått en bra känsla i laget och sammanhållningen är jättebra. Man kan inte förstå hur vi kan vinna serien eftersom vi nog kan ha det bittraste laget i divison 1 norra, haha. Vi är envisa och hatar att förlora.

Om du får sia lite om nästa säsong. Hur tror du ni står er i Allsvenskan och hur kommer det att gå för HK GP i division 1 norra?
- Jag tror att vi kommer att vara ett mittenlag i Allsvenskan. Men svårt att säga när man inte riktigt vet hur det ser ut till nästa säsong. Med det laget vi har nu skulle jag nog säga att vi skulle bli ett mittenlag. HK GP tror jag kan hålla sig kvar och hamna runt plats 7-8. Men så vet man inte riktigt vad de har för lag från match till match.

Vad gör du helst när du inte tränar eller spelar match?
- Jag tar det gärna lugnt och hittar på något med min sambo eller mina kompisar och mitt plåster (Kim Karlsson). På sommaren spelar jag gärna golf.

Om du inte hade haft din bandana på huvudet under matcherna hade Knorrtumme övervägt att ta ut dig i All Star Team på Ricoh-bloggen. Varför har du en bandana på dig?
- Haha, det var en grej jag och några till i laget körde första träningsmatchen borta mot Täby. Sen har fler och fler tagit bort den medans jag haft den kvar. Nu har det blivit en grej av det. Haha, och det med Ricohs blogg är bara kul, då vet jag att det har irriterat någon i alla fall.

Så, nu har vi fått en förklaring på det där. Stort lycka till nästa säsong Tobbe så får vi se om IFK Nyköping och HK Eskil drabbas samman om något år igen! Och tack för intervjun!
- Tack detsamma! Det får vi hoppas, alltid lika roligt att spela i Nyköping. Och tack för en bra blogg!

Tackar för det!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Med all fin och intressant statistik ni har vore det ju spännande att kunna följa målvakterna också nästa år. Vet att det inte finns i protokollen men ni kanske kan få in det direkt från lagen?

Söderberg sa...

Hade varit grymt att få in statistik på räddningar. Känns dock svårt...