onsdag 28 mars 2012

Kort om tre av kvällens kvalmatcher

Tyvärr hittade jag ingenstans (fanns på Twitter tydligen, efterredigering) där jag kunde följa matchen i Göteborg mellan BK Heid och Ricoh HK. Hemmalaget tog hem segern med 27-26 och har därmed kommandot inför returen på söndag även om det bara är med ett mål. Dock är Ricoh HK erkänt vassa på hemmaplan så det känns helt öppet inför returmatchen på söndag även om jag håller Ricoh HK som favoriter. I skrivande stund hittar jag inget om några målskyttar.

Däremot kunde jag följa en liverapportering på Alstermo IF:s hemsida från matchen i Skövde. Smålänningarna hade kommandot matchen igenom och vann med 29-23. Var och varannan uppdatering var att Stefan Berg räddade skotten från HK Country. Han verkar ha varit riktigt het samtidigt som Daniel Steen var det i offensiven med sina 11 mål (148 mål i grundserien). Mikael Blom var också lyckosam med sina 10 mål. Ganska ovanligt att två spelare står för 21 av lagets 29 mål. Det blev alltså en klar bortaseger och nu tror jag även att de vinner i returen då det är få lag som tar poäng i "Grytan". Dock ska det spelas om det först. Tydligen en sanslös hemmapublik - 1400 personer rapporteras det om! Hur häftigt som helst!

Sen satt jag också på Vassundas blogg och följde liverapporteringen när hemmalaget föll stort mot IF Gauthiod med 30-21. Henrik "HP" Persson blev matchens lirare för "Switte" efter att ha stänkt in ett gäng bollar samtidigt som han mot slutet också blev punktad. Jag trodde han hade lagt av efter spelet med HK Silwing/Troja. Detsamma gäller M6:an Erik Lönnemar som också gick över till Högdalsgänget när "Switte" drog sig ur division 1 norra. Förutom dessa herrar var även Johan Olsson med som jag har för mig spelade i "Switte" när vi mötte dem. Tycker mig känna igen namnet. Var inte han lagkapten? Bröderna Danielsson fanns också med i laguppställningen där den ena brodern, Pelle noterades för ett mål. Kanske fler. Han har väl alltid varit en notorisk målskytt från struten på H6, på kontring och på straffar. Och han var väl en av de som gjorde flest mål i division 1 norra säsongen 2008/2009. Men det var då det. Jag kan ha glömt någon av deras spelare från den tiden som kanske var med idag men det var de som jag kände igen vid en första anblick.

Det står i alla fall klart att det är ett gäng rutinerade herrar som spelat på högre nivå och de har även några yngre förmågor som verkar vara heta: Viktor Landegren, Grim Rosendahl och Hannes Vestberg.

***

Alltså fortfarande väldigt öppet inför returen mellan Ricoh HK och BK Heid. Men jag tror de drar nytta av tryggheten i Sjöstadshallen och den långväga resan som väntar BK Heid. I SemiOff till division 1 känns det redan avgjort så här har ni lagen som jag tror går vidare till DirektOff:

DirektOff till Allsvenskan

Alstermo IF - HF Kroppskultur
Ricoh HK - IFK Ystad

DirektOff till division 1

IF Gauthiod - Sollentuna HK
Mantorps IF HF - Täby HBK

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skaffa Twitter så hänger ni med i liverapporterna ;)

Joar sa...

"hittade inte ingenstans" så du hittade? gäller samma regler som i matematiken, minus minus blir plus?

Söderberg sa...

Ja, Twitter vore faktiskt något men ligger tyvärr efter i utvecklingen. Kanske i framtiden! :-)

Joar, haha. Jag gillar inte att skriva fel och det är bara att erkänna. Här blev det knas. Är det Asps hårda skola som ligger bakom din vassa analys här? :-)

Rolf Vestberg sa...

Tack för din info, känns konstigt att du är den som ordnar all info till oss nyfikna. Blir så att man varje dag loggar in på din blogg för att få veta vad som hänt i Sverige. Sjukt bra jobbat, skall svara på ditt mail så snart som möjligt!!!

Söderberg sa...

Ljuvligt att höra, Vestis! Tackar!

Anonym sa...

Blir inte kvalet till Allsvenskan enligt följande:

IFK Ystad- segraren Ricoh och Heid. Kropps möter Alstermo eller Country.

Eller är det jag som är fel ute?

Söderberg sa...

Du har alldeles rätt i det. Tack för din uppmärksamhet. Fasen, jag skyller på en sen kväll och ser även att jag gjort fel i ett tidigare inlägg också.

Kör en copy-paste från svenskhandboll.se:

Lag 2 Div. 1S/Lag 3 Div. 1N möter HK Kroppskultur där lag 2 är Alstermo IF och lag 3 HK Country.

Lag 2 Div. 1N/Lag 3 Div. 1S möter IFK Ystad där lag 2 är Ricoh HK och lag 3 BK Heid.