tisdag 6 mars 2012

Söderberg tippar omgång 21

Dags att tippa den näst sista omgången som drar igång redan imorgon.

IK Cyrus - HK Country, onsdag kl 19:00 i Jönköpings Idrottshus
HK Country måste bara vinna den här matchen om de ska nå hela vägen till ett kvalspel. All press på dem alltså. Jag tycker ändå att de visade mot oss att de kan hantera den pressen. Nu är de lite kort om folk med några skador i truppen men de som spelar är tillräckligt bra och orkar en hel match så jag tror de tar hem det här. Jimmy Otter var med på uppvärmningen mot oss efter att man tidigare trott att hans säsong skulle vara körd med tanke på fotskadan/blindtarmsoperationen. Han lär inte vara med i den här matchen men kanske till nästa helg eller till ett eventuellt kvalspel. HK Country behöver få stopp på hemmalagets vänstersida i första hand med nyförvärvet Jonas Jansen på V6 samt den tunge skytten Joacim Kihlberg på V9. Bägge två har gjort många mål den senaste tiden. Jag tror på en riktigt tät match, precis som när lagen möttes i Skövde.

Mitt tips: 29-30.

***

IFK Nyköping - HK Silwing/Troja, fredag kl 19:30 i Nyköpings Sporthall
Säsongens sista Handbollsfredag i Nypans Sporthall. Jag kan bara hoppas på att publiken inte ratar oss för att det är en rätt meningslös match - om vi kollar in tabellen. För oss är det definitivt inte en meningslös match utan vi ska avsluta på bästa sätt. Därför hoppas jag att de sluter upp lika bra som tidigare under säsongen för de kommer få se ett heltaggat hemmalag som möter ett komplett och vasst bortalag med särskild spetskompetens i Markus Berg Loen.

Mitt tips: 28-27.

***

Täby HBK - HK Tyrold, lördag kl 13:00 i Tibblehallen CC
Här finns det inte mycket att spela om heller förutom hedern och att göra en fin avslutning på säsongen. HK Tyrold behöver en seger för att hitta en god känsla i truppen inför kvalspelet. Frågan är om de får stopp på Erik Stens skytte? Mycket är vunnet då samtidigt som också Rickard Oskarsson, Gustav Nyberg och Olle Bristedt är flitiga målskyttar i hemmalaget. Bäst målform i bortalaget har H9:an Filip Kovacevic med 17 mål på de 3 senaste matcherna.

Mitt tips: 29-32.

***

RP IF Linköping - Sollentuna HK, lördag kl 16:00 i Linköpings Sporthall
RP IF Linköping har bara en förlust på hemmaplan och den kom mot seriesegrarna HK Eskil efter en målsnål drabbning (19-22). Nu tror jag inte att de kommer har några problem att vinna den här matchen. De kan räkna med att Mattelin storspelar hos bortalaget och vill de låta Alexander Rosén få många tunga skott emot sig ska de inte punkta Andreas Fuxborg, Sollentuna HK:s vassaste utespelare och målskytt.

Mitt tips: 37-19.

***

Ricoh HK - HK Eskil, lördag kl 16:30 i Sjöstadshallen
Omgångens tungviktsmöte mellan seriens två bästa lag. Frågan är om HK Eskil orkar ladda om och komma upp på sin högstanivå när de redan är klara? Ricoh HK lär i vilket fall som helst göra precis allt och lite till för att vinna. De har ju dessutom en gruvlig revansch att utkräva efter stortorsken borta i Eskilstuna.

Mitt tips: 30-27.

***

Tyresö IF - Strömnäs GIF, söndag kl 14:00 i Tyresöhallen
Toppen mot botten. Strömnäs GIF kan spela helt utan press men det räcker inte för att erövra 2 poäng mot hemmastarka Tyresö IF.

Mitt tips: 37-24.

Inga kommentarer: