torsdag 12 januari 2012

Söderberg gillar övergångar

Får ta och börja med att tacka för alla gratulationer från igår. Stort tack och nu blev jag ett år yngre.

Sen så spelades det en match igår i Tyresöhallen mellan Tyresö IF och Sollentuna HK.

Bortalaget fortsätter att göra det svårt för motståndarna. I det på förhand mycket tuffa bortamötet mot topplaget Tyresö IF spåddes de inte ha en chans. De själva vet att de kan störa de flesta lagen. I den här matchen var det precis det som hände, de störde ordentligt. Ledning med fyra mål i halvtid och hemmalaget var chockat. Denna afton fick Brejdings gäng klara sig utan H6:an Rasmus Hallbäck samt turbobenen på H9, Stefan Petrovic som varit och korsat Atlanten en sväng.

De röda vargarna fortsatte resan mot en sensationell seger även en bit in i den andra halvleken. Ledningen var även då fyra mål ett tag. Men med kvarten kvar klev bortalagets vasse målvakt Erik Mattelin ut för att plocka en kontring men touchade istället Tyresö-spelaren - rött kort.

Tyresö IF kunde reda ut stormen och stå som segrare på slutet med tre mål, 32-29. Starkt av bägge lagen får man lov att säga och Sollentuna HK är verkligen att räkna med samtidigt Tyresö IF nu ökade på glappet ner till fjärdeplatsen.

Det var en lättad Brejding som bloggen pratade med direkt efter matchen.

***

Sollentuna HK har värvat över V6:an Fredrik Söderberg från Skånela IF. I division 1 norra har vi tidigare sett Fredrik på planen när vi spelat mot just Skånela IF men även Djurgårdshofs IK. Och nu kommer vi alltså få se han i Sollentuna HK. På V6 får han hård konkurrens med flipp- och tumskruvskungen Joakim "Jocke" Svensson.


Fredrik Söderberg byter Skånela IF mot Sollentuna HK. Bild från Skånela IF:s hemsida.

Som vi kan se har också Fredrik avverkat 5 klubbar på 3½ år:

Täby HBK --> Hammarby IF HF - 2008-06-13
Hammarby IF HF --> Djurgårdshofs IK - 2008-06-27
Djurgårdshofs IK --> Sollentuna HK - 2008-09-23
Sollentuna HK --> Djurgårdshofs IK - 2009-06-10
Djurgårdshofs IK --> Skånela IF - 2010-05-31
Skånela IF --> Sollentuna HK - 2012-01-11

***

För er som hänger med och surfar runt på lite handbollssidor är detta straffmål gamla nyheter. Men det tål att ses igen när den norske landslagsspelaren Håvard Tvedten trixar in den här straffen. Hoppas jag får tillfälle att se lite av Norge i EM för Tvedten bjuder allt som oftast på handbollsgodis.



***

Har ett par intervjuer på gång också. Den ena är med en ung och ruggig målvaktstalang. Och den andra är med en talangfull kämpe som aldrig viker en tum. Intressant!

15 kommentarer:

Sollentuna public relations sa...

http://youtu.be/DX0u93XJT28
Den tveksamma situationen då Erik Mattelin fick rött kort

Marcus sa...

Solklart rött. Regeln talar sitt tydliga språk

Anonym sa...

Det röda kortet:

http://youtu.be/DX0u93XJT28

Söderberg sa...

Så den fanns på film också. Men nja, även om de rör vid varandra ser det ut som Gimmerborn slänger in en arm och därmed blir träffad. Sen om det enligt regelverket är rött kort är en sak men situationen känns larvig.

Om det där är rött kort borde målvakterna vara förbjudna att gå utanför sin egen målgård och därmed löpa risken att toucha en motspelare.

Men med alla tuffa incidenter genom åren är det väl bra att regeln är sådär...stenhård.

Söderberg sa...

Samtidigt är jag med på Brejdings resonemang:

"När jag såg det live så tyckte jag att Mattelins utrusning var ofarlig, men här är det jätte tydligt. Den är när jag ser den t o m vårdslös. Om Andreas fokuserat 100% på bollen så hade det blivit kollisoion, nu ser han situationen och "missar" Erik. Båda går på samma boll och kontrande spelare kan inte ta bollen för att målvakt är i vägen."

Anonym sa...

Ursäkta mig men jag har tittat på klippet 10 ggr och fattar inget. Vad är det som är fel skriker Mattelin annars fattar jag inget. Men av reaktionerna att döma så kanske det är något jag missat. Jag hade i alla fall reagerat betydligt mer om jag varit Soolentuna spelare/ledare

Mattelin sa...

Söderberg här har du min syn på situationen igår. Jag gillar Brejding men att han tycker jag kommer ut vårdslöst förstår jag inte. Klart det är en tajt situation men som jag skriver nedan så tycker jag att jag skär bollinjen från sidan och kommer in framför deras spelar.

Jag tittat på den i slowmotion ett antal gånger och jag står fast i det jag sa igår. Kroppskontakten kommer på grund av att Tyresös spelare tar tag i mig när jag är i luften. Jag har brutit bollbanan FRAMFÖR spelar och tycker den kontakt som blir är på grund av att Tyresös spelare tar tag i mig.
Då tycker jag det är konstigt att det blir rött kort, för när blir jag en anfallande spelare?
Enligt domarna när jag landat.
Vad hade hänt om Tyresös spelaren hade träffat mig i ansiktet rött kort till båda två?
Jag har inget agg mot beslutet och kan erkänna jag inte läst på regeln helt hundra men om det är rött kort i den situationen så tycker jag att man göra det för lätt för domarna och att det borde vara en bedömningssituation som allt annat i handboll.
Detta är min syn på situationen. Rätt eller fel? Intressant att det blivit en diskussion.
JO anser det är rätt stora skillnader på situationerna Bladh, Nielsen och min. Bladh är solkart rött med Nielsen försöker komma undan och det blir knappt någon kontakt och ja min har jag redan förklarat ovan.
Men nu är regeln som den är.

Mattelin sa...

Det sista i mitt inlägg är ett svar på en kommentarer från Brejdings blogg. Körde en hedlig ctrl+c därifrån.

Söderberg sa...

Tack för det Mattelin, CTRL+C är aldrig fel. ;-)

Nej, jag håller inte med på alla ordval som Brejding skrev men jag orkade inte saxa exakt det jag höll med om. Vårdslöst, nej där håller jag inte med.

Men regeln är väl bara sån att domarna nu, med din brytning i åtanke, tar rött kort för att det hade kunnat skett en skada som spelaren ifråga. Att nu är utespelaren helig i dessa situationer och får inte röras. Då kan också utespelaren passa på att slänga in en arm och vrida sig lite så ser det verkligen ut som att målvakten gör något "vårdslöst".

Rörigt och jag har inget bra svar här för jag har inte läst reglerna om detta, som jag tidigare nämnt. Men klart det är en tuff bedömning på dig samtidigt som de måste börja statuera exempel på var gränsen går. Sen om man gillar det är en annan fråga.

Palmen sa...

Tycker absolut inte att det är en vårdslös utrusning, men jag förstår varför reglerna är hårda på detta.

Hela grejen med regeln är ju att förhindra situationerna (krockar) innan de uppstår, inte att straffa de som nu ev. krockar. Tror varken målvakt eller utespelare vill vara med i en sådan krock.

Precis som att man inte kan gå runt på stan och skjuta med pistol hejvilt tills det att man råkar skjuta någon så är väl tanken att man inte ska springa ut och bryta bollar hejvilt tills det att man råkar krocka? (taskig parallell, jag vet, men ändå..)

Till slut kommer någon att krocka, oavsett om det är målvaktens fel eller inte, och då går det ofta ganska illa...

Jonathan sa...

Underbar jämförelse Palmen :)

Jag tycker det är rött kort om man ska gå efter de nya reglerna. Något som även domarna gjorde. Därför tycker jag det är rätt orättvist mot Pettri att få skit för att följa regelboken. Är inte det vi alla vill att domarna ska göra egentligen? (Han fick skit på Breidings blogg).

Jag håller även med Breiding om att hade Gimmerborn gått hårdare mot boll så hade det blivit en ordentlig kollision. Det gjorde han inte och även om det ser tveksamt ut ifrån hans sida så är ju reglerna som de är.

Det enklaste är väl om målvakterna numera håller sig innanför 6meter så slipper det bli en sådan här debatt. Det gör iaf jag :)

Söderberg sa...

Bra Jonathan! :-)

Jonathan sa...

Ang. Tvedtens straff så anser jag att det här är aningen svårare att göra.

http://www.tv2.no/sport/handball/em2012-menn/etter-dette-er-det-bare-aa-legge-seg-i-trening-haavard-tvedten-3681805.html

Söderberg sa...

Har du den på youtube också? Kan inte kolla på den i Sverige av rättighetsmässiga skäl, enligt videon...

Korven sa...

På tal om något annat verkar det som att Fredrik Söderberg har gått sönder, väntar på magnetröntgen!!