fredag 13 januari 2012

Hossman - kämpen från Peking

I denna intervju får ni möta Martin Hossman, den unge handbollsspelaren som är utrustad med en unik krigarinställning. Hossman är handbollsfostrad i Norrköpings HK men valde att flytta till Göteborg för att utveckla sina handbollskunskaper ytterligare via Rikshandbollsgymnasiet Katrinelund och klubben Redbergslids IK.

Vad säger du, ställer du upp på en intervju till bloggen Treijner & Söderberg?
- Jaaa, riktigt fräscht att ni vill ha med mig i bloggen!

Kalas, då kör vi. Du började ditt handbollsspelande i Norrköpings HK. För övrigt en klassisk drabbning mellan lag från Norrköping och IFK Nyköping där det nästan anses vara ett derby, endast 6 mil mellan städerna. Har du något speciellt minne från något möte med IFK?
- Haha, ja det har jag faktiskt. Tror jag olyckligtvis råkade skicka iväg en passning i Sporthallen som träffade en person på läktaren så denne fick uppsöka sjukhus. Sedan har jag aldrig förlorat i Nyköpings Sporthall heller!

Det kan inte vara möjligt, alla får någon gång smaka på förlustens bitterhet i Nypans Sporthall, haha. Hur var handbollen för dig i Norrköping?
- Handbollen var underbar, kanske inte så hög kvalité men det var roligt. Vi tog oss vidare till Steg 4, Semi-off, för b-pojkar i SM när vi blev tränade utav Nyköpingssonen Robert "Kongo" Krantz. Så det var för mig väldigt bra att få spela där.

I somras blev du lite av en matchvinnare när ni tog hem Partille Cup med Redbergslids IK:s P 18-lag efter seger i finalen mot danska Århus med 21-18. Berätta!
- Jag var princip helt värdelös bakåt i första halvlek, släppte alldeles för mycket över mig, så jag bestämde mig för att nu jävlar ska danskarna få sig en bröstvärmare. Och det gick ju bra! Sedan i slutet fick jag in 2 perfekta räkmackor på M6 och det var bara att lägga in dem. Så matchvinnare, njaaa, jag gjorde de sista målen i alla fall.


Hossman flyger. Foto: Viktor Ljungström.

Varför föll valet på just RIK när du flyttade?
- Det har nog mycket med att göra att jag gillade RIK:s sätt att spela. Det smäller mycket och går ganska fort. Så jag kände att det kunde passa mig. Sedan har ju RIK en väldigt bra skolning av sina spelare och det är en mentalitet som finns inpräntad i väggarna. Ingen är större än laget och vi vinner som ett lag och vi förlorar som ett lag. Jag gillar't!

Du spelade som V9 tidigare i karriären men skadade axeln. Hur gick det till?
- Det var en träning, ganska tidigt på min första säsong som axeln hoppade urled ordentligt. Men eftersom jag hade fått den urled några gånger innan så visste jag ungefär hur jag skulle göra för att lägga tillbaka den själv. Lite som Mel Gibson i Dödligt vapen. När jag hade rehabat upp den ordentligt kände jag att det fortfarande inte var riktigt bra. Så tillsammans med min dåvarande tränare Magnus Wanne bestämde vi oss för att jag skulle testas på M6 och det var något som jag verkligen gillade. Både att få lira 3:a bakåt och sen brottas lite inne på M6.

Hur är livet på ett handbollsgymnasium?
- Livet på ett handbollsgymnasium är klockrent. Man får göra det man älskar mest tillsammans med likasinnade personer och det på skoltid. Helt underbart! Det tränas 4 gånger i veckan för oss under skoltid och nu är det ett handbollspass och tre gympass. Annars ligger vi på två handbollspass och två gympass i veckan.

Har ni några kända lärare?
- Ja, Magnus "Bagarn" Johansson och Dennis Sandberg (HK Aranäs f.d. tränare, reds anm).

Hur ser en vanlig dag ut?
- En vanlig dag ser ut på följande sätt:

06:30 Vakna + Frukost
07:00 Springa till bussen
07:30 Morgonträning
09:00 Frukost
10:00 Lektion
11:30 Lunch
12:15 Lektion/er
15:00 Träning i skolan
16:00 Middag i skolan
18:00 Träning med laget
23:30 Godnatt!

Lägger du mycket krut på skolan och de vanliga ämnena eller går du all-in på handbollen?
- Haha, det borde läggas mer energi på skolan. Men all-in på handbollen funkar inte riktigt eftersom våra coacher har kontakt med skolan och kollar så vi sköter oss. Har försökt smita undan några gånger och några gånger har jag lyckats! Men några gånger har det gått sådär.

Fått debutera i Elitserien?
- Nej, ingen debut än. Jag lirade lite på försäsongen så jag har väl inte riktigt varit slagkraftig nog. Dock så ska jag vara med och slåss om en plats nästa år.

Du blev uttagen att spela Doha International Youth Tournament i Qatar med j-landslaget. Hur kändes det när beskedet kom om denna uttagning?
- Jag blev jävligt överraskad och samtidigt förbannat glad. Det var riktigt roligt att jag fick lite belöning för allt slit.

Hur gick det för dig och dina lagkamrater där?
- Vi gjorde en skitmatch mot Qatar i öppningsmatchen och hade väl 8 eller 9 2:or. Tror att dem hade en varning eller nåt. Så domarkvalitén kan väl kanske inte beskrivas som den bästa. Sedan spelade vi upp oss mot Slovenien och vann där med 28-29 tror jag och mot Argentina med 32-26. För mig gick det riktigt bra. Hade nog 9 i nät, eller nåt sånt så jag var nöjd. Jag fick beröm för mitt försvarsspel där jag lirade spets i ett 3-2-1-försvar och hade fria boxningshandskar, det gillar jag.

Vann Qatar hela skiten med hemmadomarna i ryggen?
- Japp, haha.

Har ni några fler j-landslagsspelare i RIK?
- Vi har två stycken och det är Pontus "Disco-Zäta" Zetterman och Tobias Johnsson.

Något mer landslagsspel på gång för dig?
- Inte vad jag vet. Känns ganska kall just nu men jag slutar aldrig hoppas förrän jag lägger av med handbollen, om typ 30 år.


Domaren och Hossman pratar. Foto: Viktor Ljungström.

Ni satsar hårt på JSM i år. Vinner ni?
- Jag tror och hoppas verkligen att vi vinner men först ska vi ta oss igenom en riktigt tuff grupp i steg 4 med Skånela IF, Lugi HF och Alingsås HK. Klarar vi det så ser jag att vi har stora chanser att ta ett guld. Jag tror att guldet smakar riktigt gött i Norrköping faktiskt.

Största konkurrenter?
- IFK Ystad. Vi torskade i steg 3 och jag var så förbannad. Jag satt på läktaren med en söndersliten slemsäck i knät och kunde inte vara med. Vi torskade med 17-14 eller något sådant så jag var riktigt arg. Men jag är jävligt revanschsugen. Att få dunka lite skåning är ju inte fel.

Ja du. Du kan verkligen trissa upp stämningen Martin och med det där uttalandet lär det minst sagt bli en tuff kamp. Lycka till! Förresten, vad är en musko?
- Hahaha! Det där är riktigt gammalt och hur fan har du fått reda på det? Måste nog berätta historien. Vi hade spelat en bortamatch i Västerås och på vägen hem mot "Peking" så vaknade jag upp ur en 10 minuters power-nap. Jag var helt nyvaken och såg en grävling eller mullvad ligga på vägen och hann skrika till: Kolla grabbar, en musko! Och det utbröt världens skratt i bilen och efter det blev jag muskon i laget. Så om du vill ha en beskrivning av vad en musko är så är det en blanding av en mullvad och en grävling.

Blir det att pumpa på i RIK även efter att du tagit studenten till sommaren?
- Det lär nog bli så ja.

Fint! Martin, du kallas för "Fusket" där borta i Göteborg. "Fusket", fuskar du mycket?
- Haha, Martin! Det var fan ett bra tag sen någon kallade mig för det. "Fusket" är ett ord som används här. Typ att man är jättebra på något så är man inte jättebra utan "fuskbra", så det är något som man kanske är. Sen är jag en jävel på att fuska också och jag fuskar i allt. Jag började bråka med Mario (Lipovac, M6 i a-laget) för att han anklagade mig för fusk i Fia med knuff.

Några fler smeknamn?
- Hossman eller Hossetoss. Kärt barn har många namn, haha.

Lite fusk kan ibland vara smakfullt. Har du något kul att säga om "Slangen"?
- Han är en go-gubbe och han gillar att härja mycket. Fast jag vet inte om jag vågar avslöja något här. Han kanske går in och läser!

Ja, kanske bäst att låta bli legenden den här gången. Din klubbkamrat Nacor Medinas smocka på Zacke har väl knappast undgått någon handbollsintresserad i Sverige. Vad tycker du om den?
- Vet inte riktigt. Alltså, jag tycker inte det är okej att slå någon på käften på planen. Som han tyvärr gjorde. Han kunde gett han en ordentlig tryckare i försvaret istället. Men sen vet jag ju att Zacke absolut inte är någon ängel heller, han är ju hela Eskilstunas lilla gullpöjk.

Ärligt spel är det bästa. Hur har tongångarna gått i klubben efter händelsen?
- Det var nog inte så många som förstod vad det var som hände egentligen. Sen så kom ju chocken att han skulle bli avstängd i 6 månader, det var bara horribelt. Men sedan kortade de ner det. I klubben har jag inte märkt av något direkt. Alla gör ju misstag, bara att glömma och gå vidare.

Följer du vad som händer där hemma i "Peking"?
- Ja, jag följer i alla fall all sport, som hur det går för Norrköpings HK, Vita Hästen Hockey, IFK Norrköping, Norrköping Dolphins, Vargarna Speedway! Det är lite viktigt för mig.

Ja men då återstår det bara för mig att tacka så mycket för intervjun och önska dig ett stort lycka till med handbollen, "Fusket"!
- Tack själv! Lycka till i division 1 norra och var snäll mot Petter Wåhlin i RP IF Linköping, han är ganska känslig.

***

Snabbfakta om Martin Hossman:
Namn: Martin "Fusket" Hossman
Klubbar: Hultic BK, Norrköpings HK, Redbergslids IK
Längd: 195 cm
Vikt: 105 kg
Bänk: 90 kg
Benböj: 125 kg
Favoritmat: Cevapcici med en go Ajvar och Lepine!
Ser helst på: UFC, Ice road truckers.
Ogillar: Gnälliga spelare och värdelösa domare.
Bästa med handbollen: Få ge moståndarlagets "stjärna" en bröstvärmare och kanske bjuda publiken på något oväntat avslut.
Handbollsmeriter: 3 j-landskamper, silver i SverigeCupen med Östergötland, Riks 1-4, guld i JuniorElitCupen med Göteborg, brons i J-SM.

***

Nyköpingssonen Robert Krantz är tränare i Norrköpings HK och även Hossmans gamla tränare från den tiden. Krantz beskriver Hossman som person och spelare:

- En väldigt ambitiös kille som tidigt visste att han ville flytta till Göteborg och göra en satsning på handbollen. Han var storväxt för sin ålder och levde mycket på det som a- och b-pojk när han spelade V9, numera omskolad till M6 i RIK. När han väl insåg hur mycket träning som krävdes för att klara av handbollsgymnasiet fick han också en stark utvecklingskurva och klarade av flytten på ett bra sätt. Han har lite samma inställning till handbollen som en viss herr Andréas Asp. En krigarinställning som smittar av sig på lagkamrater och även den speciella förmågan att stundtals hata in bollen i mål.

Och en musko då?
- Det visade sig senare vara en överkörd grävling.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tippning inför helgen???

Söderberg sa...

Arå. Innan avkast (kl 19:45) mellan Sollentuna HK och HK Eskil har du mina tips. Men du ska ha tack för påminnelsen! ;-)