måndag 30 januari 2012

Markus Berg Loen om karriären

Division 1 norras stora spelgeni till spelmotor hittar vi i HK Silwing/Troja. Han heter Markus Berg Loen och blev i min halvtidsintervju utsedd till seriens bästa M9. "Mackan" är en inte helt obekant spelare för många då han tidigare representerat Sverige i u-landslaget men har även spelat i Elitserien för både Alingsås HK och IFK Tumba. Jag tog mig ett snack med "Mackan", som jag själv spelat mot några gånger som a-pojk, om hans handbollskarriär.

Du har hunnit med en del i din handbollskarriär. Vi hade några heta matcher genom åren mot ditt Tyresö IF under pojkåren. Vet ju att både du, Petter Hansson och Micke Östlund, från det gänget, spelade i Elitserien senare i karriären. Var det några fler som det gick bra för?
- Just från det laget (P 80) var det inga fler som spelade på någon högre nivå. I Tyresös 81:or spelade jag på senare år med Lasse Arvidsson som nu spelar i Hammarby. Det var nog det, hoppas jag inte glömt någon.

Jimmy "Sankan" Sandqvist, från vårt gamla P 80-lag, säger än idag att han brukar drömma mardrömmar om en av era målvakter från P 80-laget som kunde stänga ordentligt i kassen. Han hade hästsvans. Vad hette han och hur gick det för han sen?
- Hahaha. Han heter Martin Viotti och jag tror han är nån form av musiker idag.

Apropå hästsvans hade ju även Daniel Bergman det i Tyresö IF för några år sedan. Tillfälligheter?
- Det tror jag inte. Tyresö IF som förening har en lång tradition bakom sig med spelare som haft hästsvans. Exempelvis gamla storspelare som Tommy Souraniemi och Mikael Schjölin.

Haha, just det. Glömde dessa lirare. Du var med och representerade Stockholm i SverigeCupen som pojkspelare. Hur gick det där?
- Där tror jag vi åkte ut redan i kvartsfinal.

Det blev sedan spel i JuniorElitCupen. Hur gick det där?
- Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Den här frågan skulle Petter Hansson ha fått. Han har koll på varenda resultat sen pojkåldern.

Haha, okej. Låter nästan som mig då. Vi spelade mot er i finalspelet i Lundbystrand, de 8:a bästa i landet, i pojk-SM och fick stryk och slutade sedan 8:a. Tror att ni slutade 6:a efter förlust mot BK Söder i placeringsmatchen. Jag minns bland annat att Jonas Källman spelade i Växjö HF:s lag. Har du något skarpt minne från det slutspelet?
- Vilken koll du har! Det jag minns bäst från det slutspelet var att jag själv spelade med hårband. Inte hästsvans dock! Jag tyckte väl det var coolt då. I Växjös 81:or spelade förutom Källman även Hasse Karlsson, Johan Green och Åke Muwanga.

Som junior spelade du i division 1 (dåvarande Allsvenskan) och vann skytteligan vid ung ålder. Du utsågs 1999/2000 till Stockholms bästa juniorspelare. Hur var det att som ung dra iväg till Alingsås HK i Elitserien med stora förväntningar?
- Det var inte så mycket jag tänkte på faktiskt. Jag såg det som ett häftigt äventyr men hade nog hela tiden i bakhuvudet att jag så småningom ville flytta hem igen.

Du fick även vara med och spela i u-landslaget. Hur gick det för dig och u-landslaget? Vilka mer var med och spelade i det landslaget?
- Vi kom som bäst trea i VM. De som bland annat var med var Jonas Källman, Jan Lennartsson, Kim Andersson och Per Sandström.


Markus Berg Loen har spelat i u-landslaget såväl som i Elitserien. Bild från HK Silwing/Trojas webbsida.

Har du haft någon fortsatt kontakt med världsstjärnorna från ditt u-landslag?
- Nej, det har jag inte.

Hur var tiden i Elitserien med Alingsås HK?
Rolig och lärorik. Jag gjorde ju inte lumpen så det var ju perfekt för mig som 19-åring att få klara sig på egen hand. Jag tror jag mognade mycket där som person.

Fick du någon gång erbjudande om proffsspel utomlands?
- Ja, det har jag fått men inget som jag valt att gå vidare med.

Så här i efterhand Mackan, vill du avslöja någon klubb som var på dig från proffslivet?
- Det har varit två norska klubbar som varit seriöst men sen kan jag berätta om en lite mer oseriös variant också. Jag tror det var efter säsongen 03/04 med IFK Tumba som jag och Sebastien Ehnevid (målvakt i IFK Tumba då) åkte ner till Belgien för att snacka med en klubb. Sebastien är ju halvbelgare så han hade lite känningar i landet. Vi träffade representanter från klubblaget (tyvärr kommer jag inte ihåg namnet) och allt verkade frid och fröjd. De bjöd både på det ena och det andra och var allmänt trevliga. När det sen kom till kontraktskrivning ville de inte skriva något avtal. Nej, det som gällde var gentlement´s agreement! Då packade vi ihop väskorna och drog hem igen.

Haha, så det kan gå. Men hoppas det som de bjöd på smakade bra i alla fall. Efter tiden i Alingsås HK vände du tillbaka och spelade med IFK Tumba i Elitserien, där ni sedan åkte ner. Fick du något kontraktsförslag från något elitserielag efter den säsongen?
- Det tror jag inte.

Du bytte sedan till AIK i Allsvenskan där även IFK Tumba spelade. Varför lockade AIK mer än IFK Tumba?
- Jag har ju varit AIK:are sen liten så det var ju en chans man inte ville missa. Det var ju även där jag sprang på min fru så det kan ha varit det smartaste val jag någonsin gjort.

Låter kalas ju. Sedan blev det återigen IFK Tumba som gick upp i Elitserien den säsongen och då gjorde du din bästa säsong rent målmässigt i vår högsta serie. Vad gjorde att det gick så pass bra för dig den säsongen med tanke på att du då ändå hade hunnit bli 27 år?
- Ja, det kanske var att jag hade mer rutin då än tidigare säsonger i Elitserien.

Höll du uppe helt från handbollen säsongen 2009/2010?
- Precis, då satsade jag på min familj.

Varför föll valet sedan på HK Silwing/Troja?
- Mycket i det valet ligger i att min gamla radarpartner Daniel Gustavsson spelade där. Vi hade spelat ihop i AIK och IFK Tumba innan där han även var min "livvakt", både på och utanför planen.

Är Danne Gustavsson fortfarande din livvakt? Han torde vara en rätt bra sådan också med tanke på att han lätt kan förknippas med Liam Norberg från Sökarna.
- Det kommer han att vara så länge jag lever. Ja, det finns likheter. Inte bara i utseendet utan även temperamentet.

Vad är det bästa med HK Silwing/Troja?
- Grabbarna i laget.

Har du någon plan på hur länge till du tänkte hålla på med handbollen?
- Nej det har jag inte.

Du har hunnit med en Handbollsfredag i Nypan där man sedan kunnat se dig i en videointervju på nätet när ni firade segern senare på kvällen. Dina intryck från Nypan och Handbollsfredag?
- Det känns som Nypan är en stad med mycket handbollskultur. Det är kul att komma dit på fredagar och lira. Sen är det extra bra att matcherna ligger på fredagar så man har möjlighet att fira en eventuell vinst på kvällen.


"Mackan" styr spelet mot Sollentuna HK i Högdalshallen. Bild från HK Silwing/Trojas webbsida.

Nu ligger vi, efter 15 omgångar, på samma poäng som er. Både ni och vi har förlorat poäng i jämna matcher. Vad är det som saknats hos er tycker du?
- Vi behöver spela jämnare, det vill säga hålla en högre lägstanivå. Vi har i allt för många matcher kommit in i för stora svackor.

I mina intervjuer i halvtid fick varje tränare (två lag hade istället spelare som gjorde detta) plocka ut ett eget All Star Team efter halva säsongen. Du fick 5 av 12 röster och blev därmed utsedd till seriens bästa M9. Vad betyder en sådan utmärkelse för dig?
- Med tanke på min fysiska status, för tillfället, är det väldigt smickrande att få den utmärkelsen.

Har du fått ut max av din kapacitet utefter hur kroppen känns och förutsättningarna med mera?
- Nej, det vill jag inte påstå. Jag skulle kunna få ut mer men väljer i dagsläget att lägga mer tid på familj och vänner än handboll.

Om du får plocka ut ett eget All Star Team i serien. Hur skulle det se ut?

MV: Tobias Olsson, HK Eskil. De har den bästa defensiven i serien och jag brukar oftast bara göra 2 eller 3 mål mot dem så därför får han den.

V9: Johan Brun, Tyresö IF. Med en fysik som en oxe, bra skott och mycket ödmjukhet (vilket jag gillar) är Johan värd den platsen.

M9: Simon Karlsson, Strömnäs GIF. Det är inte många spelare som kan hålla en så hög nivå handbollsmässigt och samtidigt vara en grym trollkarl.

H9: Petter Holmberg, Ricoh HK. Riktigt vassa handleder på den killen. Sen kan man ju fråga sig hur han fått det.

M6: Roger Järeholm, Ricoh HK. Jag har alltid varit imponerad över Rogers kondition. Trots sin storlek och höga ålder (han fyller nog 40 snart) tror jag han fortfarande ligger i topp på konditionstesterna.

V6: Daniel Gustavsson, HK Silwing/Troja. Alla lag behöver en krigare.

H6: Rickard Söderberg. Ganska lik Tomas Axnér. Vass både som handbollsspelare och bloggare.

Wow! Det där kommer definitivt att göra min måndag. Efter 14 omgångar har du gjort 28 straffmål och leder med det straffmålsligan. Då har du ändå en match mindre spelad än tvåan Simon Karlsson i Strömnäs GIF. Har du varit straffskytt i hela din karriär?
- Nej, det har jag inte och egentligen tycker jag inte att jag är så speciell där. En riktigt bra straffskytt ska ha en bred repertoar med både knorrar och flippar. Jag vågar inte göra sånt vid sjumeterssträcket.

Favoritstraffen?
- Vänster nere!

Har du eller haft någon förebild inom handbollen?
- Kjetil Strand i Norge. Nu på senare dar även Mikkel Hansen i Danmark.

Har du någon hälsning till handbollssverige från Thailand där du befinner dig?
- Då vill jag först och främst hälsa till alla i HK Silwing/Troja och hoppas de kniper några pinnar de kommande matcherna. Till alla andra vill jag också skicka en varm hälsning från ett soligt Koh Lanta!

Tack för det. Jag tror vi tar och rundar av här Mackan. Tack för intervjun och välkommen till Handbollsfredag 9 mars!
- Tack själv, vi ses i Nypan!

Inga kommentarer: