tisdag 31 januari 2012

Arpad Sterbik-varning på Ossian Krödel

Han kom med som målvakt i All Star Team i JuniorElitCupen här nyligen. Dessutom får han goda vitsord av kunnigt handbollsfolk. Eskilstuna Guif och Sverige är på väg att få fram ytterligare en vass målvakt. Ossian Krödel, född 1994, har goda förutsättningar för att nå långt inom handbollen.

Ossian, vad har du att säga om er insats i JuniorElitCupen?
- Jag tyckte att vi gjorde en helt okej insats trots två återbud. Vi spelade stundtals riktigt bra försvarsspel så jag hade en tacksam uppgift. Om man ser på vårt resultat som lag, trea, är jag nöjd även om inte alla kom upp i sin normala nivå. I semifinalen gjorde vi en bra insats på många positioner trots att Göteborg vann. Att komma med i All Star Team var självklart väldigt roligt även om turneringen saknade ett par duktiga målvakter, som Niklas Kraft från IFK Ystad.


Tre av spelarna i Södermanland. Markus Stegefelt (stående) HK Eskil, Viktor Helleday (på knä) HK Eskil samt Ossian Krödel från Eskilstuna Guif. Foto: Stefan Antal.

Har du några speciella mål med handbollen?
- Som handbollsspelare har jag inga direkta mål. Jag tränar och har kul och sen får det räcka så långt som det räcker. Men det är klart det finns någon liten längtan att bli så bra som det bara går.

Drillas du av Janne Ekman där i plugget?
- Jag går natur så jag har tyvärr inte Janne i skolan men jag tränar med a-laget en gång i veckan ungefär och då kommer han med många bra tips. Han och Krille är väldigt bra tränare för oss unga i Guif. Även juniorlaget har väldigt kunniga tränare, Peter Luksic och Johan Moberger.

Ja, bra förutsättningar alltså. Kör hårt och lycka till i framtiden!
- Tack så mycket!


Ossian Krödel mot Rimbo HK. Foto: Patrik Taléus.

***

Fick också tag på två personer som kommenterade Krödel i form av Eskilstuna Guifs a-lagstränare Kristján Andrésson samt Krödels tränare i Södermanlandslaget, Stefan Antal som även tränar HK Extra (vårt farmarlag).

Kristján Andrésson om Krödel:
- Ossian Krödel är en kanonkille. Stor talang som är duktig på att läsa spelet och har som favoriträddning att sparka upp ena benet i krysset. Lite Arpad Sterbik-varning på den räddningen. Enligt mig så kommer han så småningom göra stor nytta för Eskilstuna Guif i Elitserien.

Stefan Antal om Krödel:
- Ossian Krödel gjorde ett stort intryck på mig under JuniorElitCupen. Dels en grymt bra målvakt som förhoppningsvis kommer att gå långt, dels som person var han en väldigt ödmjuk och glad kille som verkade älska handboll. Han visade en god förmåga att både läsa spelet och skyttarna. Ett exempel var i semifinalen mot Göteborg när han tog straffarna och vid ett tillfälle så satt han på bänken och sa exakt var spelaren skulle skjuta straffen. Det visade sig vara rätt. Han "gissade" även rätt på straffarna i finalen, tyvärr då från läktaren. Han var en stor bidragande orsak till att vi kom trea i cupen. Han kom ju även med i All Star Team, så visst är han en grym målvaktstalang! Krödel visade även, liksom de andra grabbarna i laget, att om det skiter sig med handbollen kan de alltid satsa på en sångkarriär istället.

Inga kommentarer: